
GRÜNERLØKKA / PAULUS PLASS
Markveien 12A
43 m2
|
4 500 000 kr
|
1 soverom
|
Eierseksjon
|
Særpreget 2-roms i høy 1.etasje på GRÜNERLØKKA med klassiske detaljer | Vedovn | Teglverksvegger | Unik planløsning
Pris og areal
Prisantydning
4 500 000 ,-
Omkostninger
117 591 ,-
totalpris
4 767 246 ,-
felleskostnader
3 115 ,- per mnd
fellesgjeld
149 655 ,-
fellesformue
7 674 ,-
bruksareal
58 m2
internt bruksareal
43 m2
eksternt bruksareal
15 m2
Kort fortalt
Lys og romslig 2-roms i Markveien 12A, midt på populære Grünerløkka. Leiligheten ligger i en høy 1. etasje og har en unik, rustikk stil med murvegger, betong, peis og en liten trapp som leder opp til stue og soverom. Praktisk kjøkken rett inn døren. Ekstremt sentral beliggenhet med trikk 11, 12 og 18 rett i nærheten. Kort vei til parker, kafeer og alt Løkka byr på. Mulighet for beboerparkering. Selveierleilighet i et godt drevet sameie Lave felleskostnader og ingen forkjøpsrett Vedovn som gir både varme og atmosfære Bevarer klassiske kvaliteter som tregulv og teglsteinsvegger Tilrettelagt for både vaskemaskin og oppvaskmaskin Store vindusflater som gir svært gode lysforhold Sameiet har en pent opparbeidet bakhage Svært sentral og attraktiv beliggenhet. Velkommen!
Nøkkelinfo
Boligtype
Eierseksjon
Eierform
Selveier
Antall soverom
1
antall bad
1
etasje
1
byggeår
1891
energimerking
G - Rød
tomteareal
430 m2 (eiet)
Objektbeskrivelse
Tomten
Tomtestørrelse: 430 m2 (eiet)
Fellestomten i Markveien 12A består av en koselig, lukket bakgård som skaper et rolig og trivelig uterom midt på Grünerløkka. Bakgården tilbyr mulighet for sykkelparkering, og er et hyggelig samlingspunkt for beboerne, perfekt for både avslapning og sosialt bruk. Tomten er omkranset av variert vegetasjon. Samlet sett utgjør tomten et attraktivt og funksjonelt miljø, som beriker eiendommens verdi og appell.
Byggeår
1891
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 43m2
BRA-e: 15m2
Totalt BRA: 58m2
Arealbeskrivelse
1. etasje
BRA-I: 43 m² Kjøkken, stue, soverom, bad
BRA-E: 15 m² Loftbod og kjellerbod
Ikke målbare arealer
Bod med skråtak: Grunnet skråtak og plassering av vegg er deler av arealet ikke måleverdig, i henhold til gjeldende måleregler (NS3940). Måleverdig areal ble målt til ca 4,4 m².
Fellesarealer og rettigheter til bruk
Det gjøres særskilt oppmerksom på at boden som er medtatt i BRA-e og totalt BRA, ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere bruken av dette arealet.
Bygningssakkyndiges kommentar til arealoppmåling
I arealoppstillingen er alle arealer avrundet til nærmeste hele tall. Dette er i henhold til gjeldende måleregler (NS3940). Det er bruken av rommet på befaringstidspunktet som avgjør rommets navn og definisjon i arealoppstillingen. Dette betyr at rommet både kan være i strid med Teknisk forskrift (TEK) og mangle godkjennelse i kommunen for den aktuelle bruken, uten at dette vil få betydning for takstmannens valg av romdefinisjon. Det kan være avvik i dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til boligens opprinnelige byggemeldte/godkjente tegninger. Dette er i henhold til gjeldende måleregler (NS3940). Rombetegnelse er skjønnsmessig vurdert på stedet og tilfredsstiller ikke nødvendigvis kravene i Teknisk forskrift for rom til varig opphold mht. rommets størrelse, takhøyde, lysforhold og rømning. Innbygde/plassbygde skap er skjønnsmessig vurdert på stedet. Boder utenfor boenheten (BRA-e) er ofte møblerte/fulle og i mange tilfeller umulig å måle nøyaktig. Disse arealene må derfor sees på som omtrentlige arealer og ikke eksakte. Bodene er vist frem til takstingeniøren av eier/representant for eier på befaringsdagen. Takstingeniøren har ikke gjort nærmere undersøkelser om leiligheten har bruksrett til disse arealene. Vær oppmerksom på at det kan forekomme mindre forskjeller/avvik i målingene på grunn av kompleksiteten i romstrukturen og vinkler i leiligheten kombinert med målemetode og avrundingsregler. Vi jobber nøye med å sikre nøyaktighet, men små variasjoner kan oppstå. Areal måles på stedet med enkel håndholdt lasermåler. Dersom areal er av stor betydning for kjøper anbefales en laserscanning av hver etasje før kjøp.
Antall soverom
1
Antall rom
2
Standard
Entré Velkommen inn i en lys og innbydende entré med slitesterkt laminatgulv som gir et moderne og praktisk førsteinntrykk. Plassen er smart utnyttet og gir en god introduksjon til leilighetens gjennomgående lyse fargevalg og trivelige atmosfære. Kjøkken Kjøkkenet har en funksjonell og tidløs utforming med glatte, fabrikklakkerte fronter og laminert benkeplate med nedfelt, heldekkende kum i rustfritt stål. Over benkeplaten er det lagt fliser, og belysningen ivaretas av lystoffrør montert under overskapene. Her finner du integrerte hvitevarer (med unntak av kjøleskap). Det er også plass til vaskemaskin. Laminatgulvet gjør rommet lettstelt og praktisk i hverdagen. Bad Badet er helfliset og innredet med toalett, servant og en egen dusjsone. Et funksjonelt og lettstelt rom med et tidløst uttrykk. Her finnes det mange muligheter til endring av planløsning og stil. Vedlagt i salgsoppgaven ligger et tilbud på renovering av badet, som selger innhentet i forbindelse med at de vurderte å bli boende. Tilbudet viser renovasjon og endring av planløsning på badet. Stue Stuen fremstår som lys og romslig, med store vinduer som gir rikelig med naturlig lys, samtidig som den høye beliggenheten i 1. etasje sørger for minimal innsyn. Gulvet er i heltre, som gir en varm og eksklusiv følelse. Mellom stue og kjøkken finner du en stilfull teglesteinsvegg som tilfører leiligheten karakter og et moderne særpreg. Den smarte planløsningen gjør at stuen ligger en halv etasje opp, noe som skaper en naturlig og luftig avdeling mellom oppholdsrommene. Soverom Soverommet ligger i samme halv-etasje som stuen, og med vinduet mot rolig bakgård. Her er det heltre gulv og lyse overflater som gir en rolig og behagelig atmosfære. Rommet oppleves skjermet og tilbaketrukket, perfekt for en god natts søvn. Her har du plass til stor seng og klærne kan oppbevares i tilhørende garderobeløsning. Gulv: Flislagt gulv på bad. Ellers laminat og heltre. Vegger: Flissatte vegger på bad. Ellers glatte, malte veggflater og synlig tegl. Himling: Takess og malt strie. Takhøyden ble i stue målt til ca. 1,96 m. Takhøyden på kjøkken ble målt til ca 2,79 m.
Innbo og løsøre
Salgsoppgaven inkluderer NEFs standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør", som legges til grunn med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven. Gjenstander som er nevnt i standardlisten, men som ikke finnes på eiendommen, vil heller ikke følge med i salget. Alt utstyr og installasjoner som medfølger overtas slik de er, uten garanti, med mindre det foreligger en gjeldende garanti fra produsent eller leverandør. Kjøper aksepterer at det kan forekomme hull og merker etter montering av inventar og utstyr som ikke er en del av overdragelsen. Dersom vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende belysning som er tilkoblet sukkerbit eller stikkontakt ønskes inkludert i handelen, må dette spesifiseres som et forbehold i budet. Det samme gjelder for brunevarer.
Parkering
Det medfølger ikke parkering til leiligheten. Det er beboerparkering tilgjengelig i området. Med beboerparkeringstillatelse kan man parkere hele døgnet, også utover eventuell maksparkeringstid, på plasser reservert for beboere. Gjeldende priser for beboerparkering i bydelene Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene – innenfor sonene A, B, C, D og E – er som følger: - Bensin-, diesel- og hybridbiler samt ladbare hybrider: kr 6.200 per år - Motorsykler og mopeder: kr 3.100 per år - Elbiler: kr 2.090 per år - El-motorsykler og el-mopeder: kr 1.045 per år Det tas forbehold om endringer i prisene. For oppdatert informasjon, se:oslo.kommune.no – beboerparkering
Sammendrag av selgers egenerklæring
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Selger har eid og bebodd eiendommen siden 2015. Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Svar: Ja Beskrivelse: Sprekk i toalettskål. Byttet sisterneknapp 2025. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller? Svar: Ja Beskrivelse: I oktober 2024 vurderte styret tidligere rapporter og to anbudsrunder mtp. full rehabilitering av kjeller. Etter befaring fra Murbyen Oslo konkluderte styret med at full rehabilitering ikke er nødvendig nå. Totalprosjektet avsluttes, og følgende nødvendige deltiltak gjennomføres: • Fjerning av sopp i bod 8 • Fjerning av rust på bjelker/trapp • Nedskjæring av bodvegger for bedre ventilasjon • Montering av vindusvifter • Utbedring av takrenner Langsiktig vedlikeholdsplan (5–10 år) utarbeides fortløpende, og er ikke tilgjengelig for selger pr. dags dato. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe f.eks. dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller lignende? Svar: Ja Beskrivelse: Pipe rehablitert rett i etterkant av innflytting. Pipeluke i leilighet byttet, grunnet lekkasje. Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? Svar: Ja Beskrivelse: Naturlige sprekker i mur i leilighet, på motsatt side av pipe. Fått beskrevet av fagfolk at dette er vanlig i gamle bygårder. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende? Svar: Ja Beskrivelse: Som beskrevet tidligere i kjelleren Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja, kun av faglært Beskrivelse: El-kontroll av elektriskanlegget Utføres mandag 22/01/18 El-kontroll av leilighet, rettet 2stk avvik. Laget ferdig rapporten samt kostnadsoverslag for retting av avvik. Utbedret avvik i leiligheten Arbeid utført av: Elektro nettverk Service AS Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)? Svar: Ja Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja Beskrivelse: Som beskrevet over Tilleggskommentar: Det ble installert sprinkleranlegg i alle leiligheter i ca 2020. Samt brannsikring av kjeller i omtrent samme tidsrom. Eksakte årstall er opplyst i dokumenter til sameiet. Dokumentet ligger vedlagt.
Bygningssakkyndig
Lars-Erik Haga Kåsin
Byggemåte
I forbindelse med salget er det blitt utført en tilstandsrapport av en bygningssakkyndig, som gir en teknisk gjennomgang av boligen og påpeker eventuelle avvik. Rapporten, sammen med selgers egenerklæring, er vedlagt salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter grundig gjennomgår disse dokumentene før bud legges inn. All informasjon i tilstandsrapporten anses som kjent for kjøper, og det vil ikke være mulig å reklamere på forhold som er nevnt i rapporten. Spesielt forhold som er vurdert med TG2 og TG3 bør vurderes nøye, da de indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, noe som kan innebære behov for utbedringer. Bygningsdeler som er merket med TGIU er ikke blitt vurdert av takstmannen. Beskrivelsen av boligen nedenfor er hentet direkte fra tilstandsrapporten: Bygning oppført i 1891 med bærende konstruksjoner og leilighetsskillende vegger i betong/mur. Etasjeskillere i trebjelkelag. Grunnmur i naturstein\ tegl. Yttervegger utvendig pusset med trekninger. Bygningsdeler vurdert med TG3: -Innvendig > Innvendige trapper: Det er ikke montert rekkverk. Fallhøyder over 50 cm skal sikres med rekkverk. Rekkverk må monteres for å lukke avviket. Kostnadsestimat: Under 20 000. -Våtrom > 1. Etasje > Bad > Overflater Gulv: Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under). Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. Det er også registrert motfall på gulvet. Sluket lokalisert innenfor skinnekant ved dusjhjørne. Dette gjør at sluket er adskilt fra øvrig gulv. Dette kan føre til at evt. lekkasjevann ikke vil kunne renne uhindret til sluk. Tiltak: For å oppnå forskriftsmessig og funksjonell løsning anbefales full utskiftning av sluk, membran og tilhørende gulvkonstruksjon. Gulvet bør etableres med korrekt fall mot sluk i samsvar med gjeldende krav, og bom i fliser må utbedres ved å skifte berørte flisfelt. Tiltakene forutsetter oppbygging av nytt, tett sjikt (membran) samt ny toppflate. Manglende høydeforskjell mot sluk og registrert motfall medfører økt risiko for vannansamlinger på gulvoverflaten og redusert evne til å lede vann effektivt til sluket. Dette kan på sikt føre til fuktskader i underliggende konstruksjoner. Bom i fliser kan indikere mangelfull heft, noe som øker risikoen for flisbrudd og ytterligere svekkelse av overflatesjiktet. Samlet vurderes avvikene å gi forhøyet fare for lekkasjer og følgeskader dersom tiltak ikke gjennomføres. Kostnadsestimat: 20 000 - 100 000. Bygningsdeler vurdert med TG2: -Utvendig > Vinduer -Utvendig > Dører -Innvendig > Overflater -Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn -Tekniske installasjoner > Vannledninger -Tekniske installasjoner > Avløpsrør -Tekniske installasjoner > Ventilasjon -Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg -Kjøkken > 1. Etasje > Kjøkken > Avtrekk -Våtrom > 1. Etasje > Bad > Overflater vegger og himling -Våtrom > 1. Etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt -Våtrom > 1. Etasje > Bad > Sanitærutstyr og innredning -Våtrom > 1. Etasje > Bad > Ventilasjon Bygningsdeler som ikke har blitt undersøkt (TGIU): -Våtrom > 1. Etasje > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom: Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner (betong/tegl). SAMSVARSERKLÆRING: Følgende samsvarserklæring er fremlagt: "El-kontroll av elektriskanlegget Kontaktperson treffes på 97693524 Utføres mandag 22/01 kl 0730-0800 El-kontroll av leilighet, rettet 2stk avvik. Laget ferdig rapporten samt kostnadsoverslag for retting av avvik. Utbedret avvik i leiligheten" - Datert 01.03.2018 Øvrig anlegg er ikke fremlagt. Derfor anbefales det en utvidet el-kontroll utført av en registrert elektroinstallasjons-virksomhet. EL-kontroll er en grundigere og omfattende kontroll av EL-anlegg enn kun tilsyn. Det påpekes at dette kun er en anbefaling da takstmann ikke har kompetanse eller lov til å utføre full vurdering av det elektriske anlegget. Se fult dokument vedlagt i salgsoppgaven.
Omkostninger
4 500 000,- (Prisantydning) 149 655,- (Andel av fellesgjeld) Omkostninger: 12 500,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt)) 260,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler) 545,- (Tingl.gebyr pantedokument) 545,- (Tingl.gebyr skjøte) 116 241,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 4 500 000,00)) 117 591,- (Omkostninger totalt u/ boligkjøperforsikring) 130 091,- (Omkostninger totalt m/ boligkjøperforsikring) 4 767 246,- (Totalpris inkl. omkostninger u/ boligkjøperforsikring) 4 779 746,- (Totalpris inkl. omkostninger m/ boligkjøperforsikring)
Felleskostnader
3 115,- per mnd
Felleskostnader inkluderer: Vaktmester, Renter og avdrag - felleslån, Kabel-TV/Internett, Honorarer, Kommunale avgifter og eiendomsskatt. Herav: Vaktmester kr 256,- Renter og avdrag felleslån kr. 797,- Kabel-TV/internett kr. 350,- Felleskostnader kr. 1 712,- Styret har etter utarbeidelse av prospektet gitt oss beskjed om at det er planlagt en økning av fellesutgiften på 10%. Gi har ikke fått tilbakemelding på når økningen blir foretatt. Felleskostnadene kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Eiendomsskatt
Inkludert i fellesutgiftene
Kommunale avgifter
Inkludert i fellesutgiftene
Fellesformue
7 674,-
Fellesgjeld
149 655,-
Fellesgjelden kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Långiver: Handelsbanken Lånenummer: 8398.71.89714 Rest lånebeløp: 2 849 881,00 Innfrielsedato: 01.03.2050 Rente type: 6.95% Lånetype: Annuitetslån Innfrielseslån: 01.03.2050
Sikringsordning fellesgjeld
Sameiet har ikke sikringsordning.
Formuesverdi
Formuesverdi primær: 1 085 064 pr. 2023
Formuesverdi sekundær: 4 340 255 pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandel av denne boligverdien.For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Beliggenhet
Leiligheten har en sentral og attraktiv beliggenhet i Markveien på Grünerløkka, midt i et levende og urbant område. Her bor du i Oslos mest spennende handlegate, med et rikt utvalg av uavhengige butikker, kafeer, restauranter og barer, samt alt du trenger av dagligvare- og servicetilbud, inkludert Meny Ringnes Park og apotek i nærheten. Grünerløkka byr også på et solid kulturtilbud med konsertscener som Parkteatret og Blå, og for rekreasjon ligger Birkelunden og Sofienbergparken bare en kort spasertur unna. Langs Akerselva finner du flotte turstier for gå- og sykkelturer, samt populære møteplasser som Hønse-Lovisas hus.
Adkomst
På høyre side i annonsen finner du et kartutsnitt. Ved å klikke på kartet kan du enkelt planlegge din rute fra valgt startpunkt og helt frem til boligen. Det vil være skiltet ved fellesvisninger for enkel orientering.
Barnehage/Skole/Fritid
Området rundt Markveien på Grünerløkka har et godt tilbud for småbarnsfamilier. Det finnes flere barnehager i nærheten, både kommunale og private, som ligger i korte gangavstander fra boligområdene i Markveien. Barnehagene er kjent for trygge miljøer, variert uteaktivitet og nærhet til parker som Sofienbergparken og Birkelunden. Barn i området sokner til Grünerløkka skole, som ligger bare noen minutter unna til fots. Skolen er en etablert og populær barneskole med rundt 1 til 7. trinn, kjent for sitt gode læringsmiljø, aktive nærmiljøsamarbeid og kulturhistoriske skolebygg.
Offentlig kommunikasjon
Området rundt Markveien 12 har et svært godt utbygd kollektivtilbud som gjør det enkelt å ferdes rundt i byen uten bil. Trikkelinjene 11, 12 og 18 stopper like i nærheten ved Birkelunden, Olaf?Ryes plass og Biermanns gate, alle kun et par minutters gange fra leiligheten, med hyppige avganger. Flere busslinjer passerer også området fra blant annet Sannergata, noe som gir enkel tilgang til både sentrum og resten av byen. Kort gangavstand til holdeplassene gjør det raskt og praktisk å reise kollektivt til jobb, skole eller fritidsaktiviteter.
Energiklasse
G - Rød
Info strømforbruk
Selger opplyser at det årlige strømforbruket hittil i går har vært ca. 8130 kWh. (Forbruk 2024: 10 438 kWh). Det er viktig å merke seg at energiforbruket kan variere fra husstand til husstand.
Info energiklasse
Alle eiendommer som selges eller leies ut, skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er korrekte. Selger har fylt ut fullstendig energiattest, som er lagt ved salgsoppgaven. Megler påtar seg ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: -Oppvarming via peis. -Gulvvarme (kabler) på bad. Hvis et rom på visningen mangler fast installert oppvarmingskilde, vil ikke dette bli inkludert i handelen.
Om sameiet
Sameiet Markveien 12 Org.nr: 971271884
Sameiets navn er Sameiet Markveien 12, og har gårdsnummer 228 og bruksnummer 159 i Oslo kommune. Sameiet ble opprettet ved seksjoneringsbegjæring tinglyst 5. desember 1991. Sameiet består av 21 boligseksjoner i henhold til oppdelingsbegjæring. Siste årsmøte ble avholdt 26.Mai 2025. -Valg av tillitsvalgte -Gjennomgang av budsjett 2024 og 2025 Innkommende saker: -Det ble foreslått honorar til styret på kr. 50 000 for den gjennomførte styreperioden. Styret fordeler honoraret internt. Godkjent. -Jeg foreslår at styret vedtar å “lufte” plenen og arbeide med treet/røttene sommeren 2025. Vedtak: Styret kontakter en arborist for en ny vurdering på hva som bør gjøres videre. Enstemmig vedtatt. -Nedbetaling av deler av lånet versus ikke nedbetaling av lånet: Vedtak: Det ble vedtatt å nedbetale sameies lån med 20%. Det var 5 stemmer for og 3 stemmer mot. Styret kommer tilbake med informasjon på beløp for den enkelte seksjon og dato for nedbetaling. REHABILITERING AV KJELLER: (Info hentet fra styrerefart 14. oktober 2024) 1.Rehabilitering av kjelleren. Vår byggtekniske konsulent Utne Prosjekt AS lagde i vår (2024) et anbud på bakgrunn av tidligere rapporter (Utne Prosjekt AS og Mykoteam). Det kom inn kun et anbud. Vi ba Utne prosjekt sende ut anbudet på nytt i august og vi har igjen kun fått et anbud. Fra samme leverandør. Prisen var da gått opp fra ca. 2,5 mill NOK til 3 mill NOK. Vi har hatt befaring av Murbyen Oslo (Murbyen Oslo er et bygningsvernsenter for Oslos historiske murgårder) at vi ikke trenger å rehabilitere like mye som tidligere rapporter har 2. 3. lagt opp til, i hvert fall ikke på kort sikt. Styret har i dag besluttet at vi avslutter arbeidet med totalrehabilitering av kjelleren og tar utgangspunkt i de viktigste punktene fra tidligere rapporter samt punkter påpekt av Murbyen Oslo. 2.Delvis rehabilitering av kjelleren og tiltak mot sopp: I stedet for en totalrehabilitering vil vi gjennomføre følgende tiltak fra ulike fagfolk/ekspertise (dvs. ulike delprosjekter): a. Sopp i bod 8 fjernes. (fagekspertise: kjemikalier) b. Rust under trapp og på bjelker fjernes (fagekspertise: kjemikalier) c. Vegger mellom boder kuttes av nederst (fagekspertise: tømrer/snekker) og så langt opp råte går. Dette tiltaket skal sørge for bedre utlufting av kjelleren og hindre råte og soppdannelse. d. Vindusvifter settes inn i alle vinduer (fagekspertise: glassmester). Disse kan stenges om vinteren og vil sørge for god utlufting resten av året (for å hindre fukt og mulig soppdannelse). e. Skjøte på takrennene ut mot gata. I dag er det mange av takrennene som har «mistet» den siste delen med sving på, slik at vannet renner ut fra veggen og ikke ned langs veggen. Hindre fukt og soppdannelse. 3.Styret vil på nyåret lage en mer langsiktig vedlikeholdsplan for de resterende punkter som er påpekt i tidligere rapporter. Langsiktig: 5-10 år. Dokumentet ligger vedlagt.
Regnskap / Budsjett / Kostnadsøkninger
Sameiets økonomi: Negativ egenkapital: Saldo 31.12: -3 647 639,- Egenkapitalen i selskapet er negativ. Dette skyldes at vedlikehold/oppgraderinger er finansiert ved opptak av lån. I eierseksjonssameier føres ikke verdien av bygget i balansen. Årsaken er at den enkelte sameier, og ikke selve sameiet, står som eier av boligene. Det medfører at all rehabilitering, også evt. påkostning, kostnadsføres i perioden arbeidene utføres. Eventuelle verdiøkninger som følge av tiltakene, tilfaller den enkelte sameier uten at det føres i sameiets balanse. Siden tiltakene er finansiert gjennom felles låneopptak i sameiet, fremkommer låne-opptaket som gjeld i balansen og nedbetales gjennom fremtidige felleskostnader. Styret vil vurdere ytterligere økning av felleskostnader og lån til fremtidige prosjekter. Langsiktig gjeld: Restsaldo per 31.12: 3 515 48,- Sameiet/Boligselskapet hadde per 31.12.2024 gjeld på kr. 3 515 489,- til kredittinstitusjoner, derav kr. 3 226 111,- er restgjeld som forfaller etter 5 år. Det er relevant å informere om at det ble gjennomført en større innbetaling i september 2025 i forbindelse med rehabiliteringsarbeider i kjeller og for å styrke sameiets likviditet. Referat knyttet rehabiliteringsarbeidet ligger vedlagt.
Forretningsfører
Ecit Norian AS
Styregodkjennelse
Det er ikke krav til styregodkjennelse i sameiet. Det følger av eierseksjonssameiets vedtekter at bare fysiske personer kan erverve boligseksjoner i sameiet. Dette innebærer at et selskap ikke kan erverve seksjonen.
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Forsikringsselskap og polisenummer felles forsikring
Gjensidige Forsikring ASA
81942713
Vedtekter / husordensregler
Nyttig informasjon fra vedtekter/husordensregler (Listen er ikke uttømmende) Det anbefales at interressenter setter seg godt inn i sameiets husordensregler og vedtekter før kjøp. Dokumentene ligger vedlagt. -Kollektiv avtale på TV og internett hos Telia. -Utleie av enhver seksjon skal foregå etter standardkontrakt utgitt av Huseiernes Landsforbund. Styret skal umiddelbart ha skriftlig melding om inngåelsen av et slikt leieforhold ved utleie av egen seksjon. -Enhver ny eier eller leietaker meldes skriftlig til sameiets forretningsfører og til styret med kontaktinformasjon. -Det påligger den enkelte sameier å besørge og bekoste innvendig vedlikehold av bruksenheten. -Sameieren har plikt til å gjennomføre forsvarlig vedlikehold, slik at det ikke oppstår skade på fellesarealer eller andre bruksenheter, eller ulempe for andre sameiere. -Den øverste myndighet i sameiet utøves av sameiermøtet. Ordinært sameiermøte holdes hvert år innen utgangen av april. -Sameiet skal ha et styre bestående av tre medlemmer og 2 varamedlemmer. -Endringer i sameiets vedtekter kan besluttes av sameiermøtet med minst to tredjedeler av de avgitte stemmer, med mindre eierseksjonsloven stiller strengere krav. -Dører tilfellesområder skal være låst når ingen oppholder sge der. -Rømnings- og tilkomstveier skal ikke blokeres. -Ro: på søndager og helligdager og mellom 23.00-07.00 i hverdager skal det være ro i sameiet. -Søppel: skal sorteres etter gjeldene bestemmelser. -Vaktmester tar seg av trappevask, vask av gangvinduer, snømåking, feiing og andre praktiske ting. -Det er plass til sykler i bakgården.
Husdyrhold
Dyrehold er tillatt, men iht. vedtekter skal dyrehold godkjennes av styret. Det er ikke tillatt å holde husdyr uten styrets forhåndsgodkjenning. Godkjenning er avhengig av at husdyret ikke er til sjenanse eller ulempe for andre sameiere.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i henhold til gjeldende lovverk. I samsvar med sameiets vedtekter kreves det styregodkjennelse av leietaker ved utleie av boligen. Kjøper bærer risikoen for at ønsket leietaker blir godkjent, og godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn per år, jf. eierseksjonsloven § 24. Denne grensen kan justeres i vedtektene, men må settes mellom 60 og 120 døgn. Korttidsutleie refererer til utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Det er krav om forsvarlige radonnivåer i utleieboliger. Dersom selger ikke har gitt informasjon om eiendommens radonnivå, vil kjøper overta risikoen for radonnivået i boligen/utleieenheten. For mer informasjon om radon og krav til nivåer, se https://dsa.no/radon. Sameiets vedtekter beskriver følgende: Utleie av enhver seksjon skal foregå etter standardkontrakt utgitt av Huseiernes Landsforbund. Styret skal umiddelbart ha skriftlig melding om inngåelsen av et slikt leieforhold ved utleie av egen seksjon. Utleiere er ansvarlige for at samtlige leietakere informeres og følger gjeldende vedtekter og husordensregler. Ved brudd på husleieloven av leieboer kan styret vedta at eieren skal si opp leieforholdet. Enhver ny eier eller leietaker meldes skriftlig til sameiets forretningsfører og til styret med kontaktinformasjon (telefon og e-post til leietaker). Utleier/eier har plikt til å bestille postkasseskilt og sørge for dørklokkemerking. Utleier/eier skal henvende seg til styret for å få informasjon om hvilke firmaer som blir benyttet til disse formål. Styret skal også ha informasjon om dato for utflytting av leietaker/e. Sameiermøtet kan vedta og endre husordensregler med vanlig flertall av de avgitte stemmer. Sameierne plikter å følge de til enhver tid gjeldende husordensregler.
Ferdigattest / brukstillatelse
Megler har innhentet dokumentasjon fra kommunen og gått igjennom alle dokumenter uten å kunne avklare om det foreligger ferdigattest. Det foreligger en bygningsannmeldelse datert: oktober.1892, som er svært vanskelig å tyde. Dette er ikke unormalt i eldre bygårder. Det må derfor legges til grunn at det verken foreligger ferdigattest, ekspedisjonsdokument eller midlertidig brukstillatelse for eiendommen. Dette innebærer at det ikke finnes dokumentasjon på at boligen lovlig kan tas i bruk. Eiendommen er oppført før 1998 og og i hht. plan- og bygningsloven § 21-10, utstedes ikke ferdigattest for bygg/endringer som ble omsøkt før 01.01.1998. Det vil dermed ikke være mulig å be om ferdigattest for slike tiltak. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke lenger kan avsluttes med ferdigattest. Kjøper påtar seg risikoen for fortsatt bruk av boligen, samt eventuelle pålegg fra offentlige myndigheter. Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. - Vegg mellom kjøkken og gang er fjernet. - Vegg mellom soverom og stue er fjernet Soverommet er nå plassert der hvor tidligere stue opprinnelig var. - Vegg mot kott er åpnet opp. Arealet er ikke omsøkt fra tilleggsdel til hoveddel. Kjøper påtar seg risikoen for fortsatt bruk av boligen, samt eventuelle pålegg fra offentlige myndigheter. Er det påvist avvik i forhold til rømningsvei, dagslysflate eller takhøyde? Ja. Deler av leiligheten har takhøyde under 2 meter. Dette gjelder i stue/soverom. For eldre boliger (bygget før 1. juli 2011), er minstekravet til takhøyde i rom for varig opphold 2,0 meter, mens det for rom uten varig opphold er 2,2 meter Det foreligger en ferdigattest i Markeveien 12 for innredning vannklosetter 1.etg og 4.etg, datert: 17.04.1974. Det foreligger en ferdigattest i Markeveien 12 A for innrednings av leilighet på loft, datert: 16.08.1989. Det foreligger en ferdigattest i Markveien 12 for tiltak: Oppføring av bygningstekniske installasjoner, datert: 02.06.2020.Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om ferdigattest for installasjon av sprinkleranlegg, mottatt 11.05.2020. Det foreligger en ferdigattest i Markveien 12 A-B for tiltak: Endring/reparasjon av bygningstekniske installasjoner, datert: 10.06.2024. Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om ferdigattest for utbedring av pipeløp, mottatt 31.05.2024.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpssystem. Stikkledningene fra eiendommen og ut til det kommunale nettet er private, og vedlikeholdsansvaret for disse påhviler sameiet. Adkomst til eiendommen skjer via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i form av Bebyggelse og anlegg, eksisterende (S-2255), U 11,0-1,5. Områdene rundt er regulert til friområde, offentlig bygning (kirke) Torg og vei. For mer informasjon om reguleringsforhold, kontakt megler eller søk på saksnummer, adresse eller gårds- og bruksnummer på Plan- og bygningsetatens hjemmeside. Eiendommen er tilknyttet reguleringsplan: S-2255 og S-200GO. Se begge dokumentene vedlagt. Reguleringsplanene som gjelder for eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015 (sak 262) – Kommuneplan 2015 – Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn. Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg. For mer informasjon om gjeldende reguleringsforhold, kontakt megler eller se Plan- og bygningsetatens nettsider. Det anbefales å søke på saksnummer, adresse eller gårds- og bruksnummer. Kommuneplanen fra 2015 til 2030 kan ses hos megler. Ny kommuneplan fra 23. september 2015Oslo kommune har vedtatt en ny kommuneplan som kan få betydning for en rekke eksisterende reguleringsplaner i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider eller prosjekter i nærliggende områder, anbefales det å gjøre søk i Oslo kommunes portal for saksinnsyn:https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/228/159/1: 18.10.1890 - Dokumentnr: 990691 - Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om benyttelse Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:159 Gjelder denne registerenheten med flere 24.05.2006 - Dokumentnr: 248875 - Fredningsvedtak Kongelig resolusjon om fredning av Birkelunden kulturmiljø, Oslo kommune. vedtatt av Riksantikvaren 21. August 1997 Gjelder denne registerenheten med flere -Fredningsvedtak av Birkelunden kulturmiljø, Oslo kommune: det fredete område omfatter helt eller delvis eiendommer og bruksrettigheter innfor følgende gårds- og bruksnummer og de offentlige arealene mellom dem (Se alle oppramsede nummere i vedlagt dokument. Eiendommen i Markveien med gnr: 228 Bnr: 159 er et av disse) -Videre beskriver dokumentet av på 14 av disse eiendommene er trapperommene fredet etter kulturminneloven §15 (Også her er Gnr: 228 Bnr: 159 nevnt) Fredningen gjelder: Alle utvendig arealer og eksteriør til alle byggverk, fast konstruksjon, anlegg og installasjoner innfor kartavgrensing, herunder portrom, gårdsrom, faste konstruksjoner i terrenget som murer, gjerder, trapper, o.l., gategrunn med gateløp, faste dekker og belegg, og parker og annen grønnstruktur, opplistingen er ikke fullverdig. -Videre nevnes trapperommene og deres interiør, det vil si trappeløp, dører, vinduer og alle overflater. Se dokumentet vedlagt for ytterligere informasjon og utdypende beskrivelse. 24.05.2006 - Dokumentnr: 248875 - Fredningsvedtak Kongelig resolusjon av 28.04.2006 og forskrift. Fredning av trapperom, etter kulturminneloven § 15. Gjelder denne registerenheten med flere Se beskrivelse i avsnittet over. 17.11.2025 - Dokumentnr: 1405584 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Emera No2 AS Org.nr: 934 963 407 Elektronisk innsendt 05.12.1991 - Dokumentnr: 65843 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 1 Formål: Bolig Sameiebrøk: 80/2003 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 21 SEKSJONER -Som sikkerhet for sameiernes forpliktelser forbeholdes panterett i den enkeltes seksjon for et beløp på kr. 10.000,-. For dette beløpet plikter den enkelte seksjonseier å utsende en pantobligasjon til sameiet. Panteretten har prioritet etter første tinglyste overdragelsessum og er uten opptrinnsrett. Sameiet plikter å vike prioritet til etter 90% av lånetaksten. 23.09.1991 - Dokumentnr: 49583 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:1 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:2 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:3 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:4 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:5 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:6 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:7 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:8 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:9 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:10 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:11 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:12 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:13 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:14 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:475 Snr:15 Beboerne i bnr.475 gis rett til bruk av del av eiendommen. Eierne av de øvrige eiend. gis rett til å anlegge og ved- likeholde tekn.ledninger over bnr.475 samt rett til adkomst m.fl.best. Erkl.kan bare slettes av Oslo kommune ved direktør for etat for eiendom og utbygging. Overført fra: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:159 Gjelder denne registerenheten med flere 10.10.1997 - Dokumentnr: 62827 - Best. om adkomstrett Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:474 Snr:1 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:228 Bnr:474 Snr:2 Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m. Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere Dokumentet kan ses hos megler.
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav knyttet til sameieforholdet, som felleskostnader. Legalpant er pant som ikke vises i grunnboksutskriften, og har prioritet foran tinglyste lån, for eksempel banklån på seksjonen. Legalpant til kommunen har høyere prioritet enn legalpant til sameiet.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad kr. 20 000 000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå denne før bud inngis.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring fra Söderberg & Partners. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Les mer om Boligkjøperforsikring i vedlagte materiell eller på https://www.soderbergpartners.no/eiendom/boligkjoper/
Diverse
Både kjøper og selger er forpliktet til å signere den standard kjøpekontrakten som er utarbeidet av Emera i forbindelse med eiendomshandler. Kjøpekontrakten kan gjennomgås hos eiendomsmegleren før budet legges inn. Ta kontakt med eiendomsmegler dersom det er spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort tilstand. Det informeres om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, i henhold til eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller gjennom et firma regnes også med. I henhold til eierseksjonsloven § 31 er sameierne ansvarlige overfor sameiets kreditorer i forhold til sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legal panterett i den enkelte eierseksjon, begrenset til inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å signere den standard kjøpekontrakten utarbeidet av Emera som en del av eiendomshandleren. Kjøpekontrakten kan gjennomgås hos eiendomsmegler før budet legges inn. Kontakt eiendomsmegler for eventuelle spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Sentrale lover
Regelverk og generelle opplysninger Boligen selges med det inventar og utstyr som i henhold til gjeldende lover, forskrifter eller offentlige pålegg skal følge med eiendommen, jf. avhendingsloven § 3-4. Fastmonterte eller spesialtilpassede installasjoner og innredning som anses som varig tilknyttet boligen, følger normalt med i handelen, med mindre det foreligger en særskilt avtale mellom partene om noe annet, jf. avhendingsloven § 3-5. En standard tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) følger salgsoppgaven, og gjelder som utgangspunkt for hva som inkluderes i salget – med mindre avvik er tydelig avtalt mellom kjøper og selger. Om informasjonsgrunnlaget Opplysninger om boligens størrelse og utforming, både innvendig og utvendig, bygger på informasjon hentet fra vedlagte tilstands- og boligsalgsrapport. Innholdet i salgsoppgaven er basert på selgers informasjon, fagkyndig vurdering, samt opplysninger fra offentlige registre som kommunen og Kartverket. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses for å være kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, slike forhold kan ikke senere gjøres gjeldende som en mangel ved boligen. Dette gjelder uavhengig av om dokumentene er lest. Det kan være forskjell mellom boligens faktiske bruk av rom og det som er godkjent av myndighetene. Alle interessenter anbefales derfor å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagperson, før bud gis. Dersom kjøper velger å kjøpe uten å ha sett eiendommen, kan det ikke etter overtakelse reklameres på forhold som burde ha vært oppdaget ved en ordinær gjennomgang. Dersom det oppstår behov for ytterligere avklaringer, oppfordres interessenter til å kontakte eiendomsmegler eller egne rådgivere før de gir bud. Slitasje og bruk Det må også forventes at eiendommer som har vært i bruk, vil kunne ha tegn til slitasje og eventuelle skader. Slik normal bruksslitasje og behov for vedlikehold må kjøper påregne, og dette vil normalt ikke gi grunnlag for reklamasjon eller prisavslag. Avtalerettslig Partenes rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, og all tilgjengelig dokumentasjon som forelå for kjøper før handelen ble inngått. I tillegg gjelder avhendingsloven. Det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke, og dette er nærmere forklart nedenfor. Budgivning og selgers vurdering På grunn av ulike ansvarsforhold kan selger velge å prioritere bud fra ikke-forbrukere, selv om budet er lavere enn et forbrukerbud. Når kjøper ikke er forbruker, kan selges ansvar begrenses ettersom boligen selges «som den er», noe som kan være av verdi for selger. Det understrekes at selger står fritt til å velge hvilket bud som aksepteres, og er ikke forpliktet til å velge det høyeste. Alle budgivere må ved inngivelse av bud opplyse om de opptrer som forbruker eller som næringsdrivende/person som handler hovedsakelig som ledd i næringsvirksomhet. Det vil opplyses hvis konkurrerende bud kommer fra en ikke-forbruker. Forbrukerkjøp – definisjon og vilkår: Et forbrukerkjøp foreligger når en fysisk person kjøper eiendom uten at formålet hovedsakelig er knyttet til næringsvirksomhet. En eiendom anses å ha en mangel dersom den ikke oppfyller kravene som følger av avtalen, eller ved brudd på bestemmelser i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Det samme gjelder hvis eiendommen ikke samsvarer med det som med rimelighet kunne forventes ut fra blant annet alder, type og synlig tilstand – eller hvis det er tilbakeholdt, eller gitt feilaktige opplysninger, og dette har påvirket avtalen. Dersom det er avvik mellom oppgitt og faktisk innvendig areal på minst 2 % og samtidig minst 1 kvadratmeter, kan dette utløse rett til kompensasjon etter § 3-3 i avhendingsloven. Ved beregning av krav om prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke kostnader med inntil kr 10 000 (som en egenandel). Ikke-forbruker – definisjon og vilkår: Dersom kjøper er en juridisk enhet, eller en fysisk person som handler i næringssammenheng, regnes kjøpet ikke som et forbrukerkjøp. Ved slike kjøp selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er begrenset til det som følger direkte av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-9. I disse tilfellene fravikes § 3-3 andre ledd, og eventuelle arealavvik vurderes etter § 3-8. Kjøperens plikt til å foreta grundige undersøkelser gjelder også fullt ut for kjøpere som ikke omfattes av forbrukerdefinisjonen. Boligen selges med det inventar og utstyr som i henhold til gjeldende lover, forskrifter eller offentlige pålegg skal følge med eiendommen, jf. avhendingsloven § 3-4. Fastmonterte eller spesialtilpassede installasjoner og innredning som anses som varig tilknyttet boligen, følger normalt med i handelen, med mindre det foreligger en særskilt avtale mellom partene om noe annet, jf. avhendingsloven § 3-5. En standard tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) følger salgsoppgaven, og gjelder som utgangspunkt for hva som inkluderes i salget – med mindre avvik er tydelig avtalt mellom kjøper og selger.
Betalingsbetingelser
Hele oppgjøret må betales samlet fra en norsk bankkonto. Overføringer fra utlandet aksepteres kun unntaksvis, og kun dersom dette er forhåndsavtalt med megler i forbindelse med aksept av budet.
Viktig informasjon om budgivning
Bud kan legges inn på nettannonsen på "gi bud" knappen eller via hjemmesiden. Ved elektronisk budgivning kan bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID. Eiendomsmegler kan også kontaktes for tilsendelse av budkjema, og budskjema finnes også i salgsoppgaven. Alle bud skal inngi skriftlig til eiendomsmegler. Kravet til skriftlighet gjelder også ved forhøyelse av bud, motbud og selgers aksept eller avslag. Før et bud kan formidles til selger må megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver bruker e-signatur som f eks. bankID. Etter det første budet er inngitt, kan budgiver inngi bud pr e-post eller pr SMS til megler. Hvis budgiver skal by på eiendommen i henhold til en kjøpsfullmakt må megler kontaktes og fullmakten oversendes før budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Bud som har forbehold om konfidensialitet ("hemmelige bud") vil ikke bli formidlet til selger. Alle interessenter oppfordres til å inngi bud via eiendomsmegler. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en akseptfrist som er lang nok til at budet og eventuelle forbehold kan videreformidles til alle involverte parter slik at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budet. Eiendomsmegler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt, og vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Hvis budgiver ønsker å være anonym, kan bud fremmes via en fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på lånefinansiering
Boliglån hos SpareBank 1 SMN Som kunde i Emera kan du søke om boliglån hos vår samarbeidspartner SpareBank 1 SMN. Rådgiverne i SpareBank 1 SMN står klar for å hjelpe deg og tilbyr konkurransedyktige priser. Det er enkelt og uforpliktende å søke om lånSamme rente på mellomfinansieringen som det ordinære boliglånet, noe som gir økonomisk trygghet ved boligbytte God oversikt over hele økonomien din i Norges beste mobilbank Vær klar til budrunden. Søk lån på smn.no Ønsker du å snakke med en rådgiver? Da kan du avtale møte på et tidspunkt som passer deg, rett i rådgiverens kalender. Avtal møte med rådgiver på smn.no/kundemøte Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Vederlag megler
Provisjon ved salg til prisantydning: kr 41 846,90 Tilrettelegging: kr 15.000 Visninger/overtagelser: kr 2.500 pr. stk. Markedspakke: kr 24.850 Oppgjørshonorar inkl. factoring: kr 9900 Grunnpakke bolig Info: kr 11.700 Utlegg: Selger dekker utlegg i henhold til oppdragsavtalen. Disse er estimert til ca. kr 21 570,00, og omfatter vanligvis innhenting av informasjon fra kommunen, eventuell forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Total kostnad ved salg til prisantydning: kr 127 366,90 Dette inkluderer både vederlag og stipulerte utlegg. Ved avbrutt oppdrag: Dersom oppdraget sies opp eller utløper uten at salget gjennomføres, har megler krav på rimelig vederlag for medgått tid og for utført arbeid. Dette omfatter blant annet vederlag knyttet til tilrettelegging, markedsføring og eventuelle avholdte visninger, samt påløpte utlegg. Timepris ved slik beregning er kr 3500.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking, og er blant annet forpliktet til å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at avtalen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, er dette et mislighold fra kjøpers side. Et vesentlig mislighold kan gi selger rett til å heve avtalen og til å gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom selger ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget, må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Emera eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Se www.emera.no for vår personvernerklæring.
Oppdragsnummer
02250201
Status salgsoppgave
Salgsoppgave sist endret: 23. november 2025
Megler
Megler
Regine Hodt
Meglerforetaket
Emera No2 AS Org.nr: 934963407
Samarbeidspartnere og tilknyttede foretak
Emera Norge AS og eiendomsmeglingsforetakene som er tilknyttet Emera har samarbeid med forskjellige foretak som tilbyr forbrukerne produkter eller tjenester i forbindelse med et salgsoppdrag. Våre samarbeidspartene er:
Søderberg & Partners AS - formidler av boligselger- og boligkjøperforsikring Overo AS - leverandør av digitale oppgjørsskjemaer og overtakelsesprotokoller som også inneholder tilbud til forbruker om tilpassede strøm-, internett- og alarmtjenester SpareBank 1 SMN - tilbyder av lånefinansiering.
Hvilke produkter/tjenester kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget, kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger.
Salgsoppgave
Tilstandsrapport
Energiattest
Egenerklæring boligselgerforsikring
Boligkjøperforsikring
Når du kjøper bolig, er det viktig å sikre seg mot uforutsette utgifter. Söderberg & Partners og Emera Eiendomsmegling hjelper deg med å skape trygghet i boligkjøpet.
Fritt meglervalg
Valg av megler skal være frivillig. Megler kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, for eksempel tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. eiendomsmeglingsloven § 6-3 (3).