
ROMSÅS
Odvar Solbergs vei 8
81 m2
|
3 900 000 kr
|
3 soverom
|
Andelsleilighet
|
Råflott og gjennomgående 4-R med solrik balkong og utsikt | Garasjeplass m/EL | Nærhet til skog og mark | Lave omkostninger
Pris og areal
Prisantydning
3 900 000 ,-
Omkostninger
18 202 ,-
totalpris
4 257 202 ,-
felleskostnader
8 205 ,- per mnd
fellesgjeld
339 000 ,-
fellesformue
3 194 ,-
bruksareal
100 m2
internt bruksareal
81 m2
eksternt bruksareal
6 m2
Kort fortalt
Emir Resulbegovic v. Emera Eiendomsmegling ønsker velkommen til Odvar Solbergs vei 8. Dette er en flott 4-roms familieleilighet med gjennomgående god standard og en fin planløsning. Leiligheten har et lekkert bad og separat toalett, begge modernisert i regi av borettslaget i 2019, samt et pent kjøkken fra samme år. Den romslige, innglassede balkongen på ca. 13 kvm gir en ekstra stuefølelse store deler av året, i tillegg til en praktisk luftebalkong. Her kan du nyte den flotte utsikten og gode solforhold. Boligen har heis, disponerer garasjeplass i lukket anlegg, samt både kjellerbod og utebod for ekstra oppbevaring. Varmtvann er inkludert i felleskostnadene. Beliggenheten er svært attraktiv med kort vei til T-bane, buss, dagligvare, barnehager, skoler og flotte turmuligheter i marka.
Nøkkelinfo
Boligtype
Andelsleilighet
Eierform
Andel
Antall soverom
3
antall bad
1
etasje
5
byggeår
1972
energimerking
G - Rød
tomteareal
55400 m2 (eiet)
heis
Ja
garasje
Ja
veranda
Ja
Objektbeskrivelse
Tomten
Tomtestørrelse: 55400 m2 (eiet)
Andel i 55.400 kvm eiet tomt for Orremyr borettslag. Brl har 2 "tun" med hyggelig opparbeidet fellesdel hvor grøntområder er pent beplantet med både hekk og prydbusker. Bilfrie områder/gangveier mellom og rundt blokkene opparbeidet med lekeplasser og sittegrupper. Borettslagstomten grenser delvis mot Lillomarka. Utsikt fra innglasset balkong over flotte grøntområder i borettslaget og utover mot Lindeberg og Lørenskog.
Byggeår
1972
Etasje
5
Arealer
BRA-i: 81m2
BRA-e: 6m2
Totalt BRA: 100m2
TBA: 2m2
Arealbeskrivelse
5. etasje
BRA-I: 81 m² Entré, Kjøkken, Soverom, Soverom 2, Soverom 3, Stue, Toalettrom, Bad/vaskerom
BRA-B: 13 m² Balkong
Underetasje
BRA-E: 2 m² Bod
5. etasje
2 m²
Utvendig bodhus
1. etasje
BRA-E: 4 m² Utvendig bodhus
Fellesarealer og rettigheter til bruk
Det gjøres særskilt oppmerksom på at boden som er medtatt i BRA-e og totalt BRA, ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere bruken av dette arealet.
Bygningssakkyndiges kommentar til arealoppmåling
realer målt innvendig på stedet. Innvendige vegger, kanaler og sjakter er medtatt BRA-i. Takhøyde 2.45m I tillegg disponerer leiligheten en kjellerbod på 2m² og en bod i felles utvendig bodhus på 3,7m²
Antall soverom
3
Antall rom
3
Innhold
5. etasje: Entré, Kjøkken, Soverom, Soverom 2, Soverom 3, Stue, Toalettrom, Bad/vaskerom Kjeller: Bod Utvendig bodhus: Bod
Standard
VÅTROM Baderom og toalettrom som ble rehabilitert i felles regi av borettslaget i 2019 med flislagte overflater og elektrisk gulvvarme. KJØKKEN Innredning med glatte skapfronter, laminat benkeplater og integrerte hvitevarer.
Innbo og løsøre
Salgsoppgaven inkluderer NEFs standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør", som legges til grunn med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven. Gjenstander som er nevnt i standardlisten, men som ikke finnes på eiendommen, vil heller ikke følge med i salget. Alt utstyr og installasjoner som medfølger overtas slik de er, uten garanti, med mindre det foreligger en gjeldende garanti fra produsent eller leverandør. Kjøper aksepterer at det kan forekomme hull og merker etter montering av inventar og utstyr som ikke er en del av overdragelsen.
Parkering
Andelen har en tilhørende parkeringsplass, nummer 5041, med el-bil lader i felles avlåst parkeringsanlegg. Kjøreadkomst til oppstillingsplassen er via låsbar garasjeport og ellers gangadkomst via dør til det fri. Forøvrig parkering i omkringliggende veier etter gjeldende bestemmelser og gjesteparkringsplasser.
Sammendrag av selgers egenerklæring
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? - Ja, kun av faglært - Alle våtrom rehabilitert i regi av borettslaget i 2018/2019 - Sans Bygg AS Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? - Finnes i dokumentene angående våtromsrehabiliteringen Er arbeidet byggemeldt? - Felles våtromsrehabilitering for hele borettslaget Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? - Gulvet er skjevt, det siger litt fra vegg til vegg. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende? - Muggsopp oppdaget under oppussing i 2021/22. Dette ble funnet under flere lag tapet i vegger mot fasaden mot Nord. Skyldes mest sannsynlig dårlig lufting av tidligere eiere. All tapet ble fjernet, veggen sanitert og stygge gipsplater skiftet ut. Styret ble informert. Ingen tegn til muggsopp siden. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? - Ja, kun av faglært - I forbindelse med oppussing var eletriker innom for å flytte på litt stikk, bytte litt brytere og lignende. Da ble det oppdaget uforsvalig elektrisk arbeid i vegger som ble ført opp svart av tidligere eiere. Dette ble utbedret i 2022. Eletro-Sivert utførte arbeid på kjøkken da dette ble pusset opp av tidligere eiere i 2019. - Holth Elektro AS og Elektro-Sivert AS Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? - Ved oppdagelse av feil ble hele anlegget gjennomgått av Holth Elektro AS Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? - Overbygget garasjeplass med mulighet for innstallasjon av ladeboks på alle plasser. Vi har innstallert ladeboks.
Bygningssakkyndig
Jan Berby
Byggemåte
I forbindelse med salget er det blitt utført en tilstandsrapport av en bygningssakkyndig, som gir en teknisk gjennomgang av boligen og påpeker eventuelle avvik. Rapporten, sammen med selgers egenerklæring, er vedlagt salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter grundig gjennomgår disse dokumentene før bud legges inn. All informasjon i tilstandsrapporten anses som kjent for kjøper, og det vil ikke være mulig å reklamere på forhold som er nevnt i rapporten. Spesielt forhold som er vurdert med TG2 og TG3 bør vurderes nøye, da de indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, noe som kan innebære behov for utbedringer. Bygningsdeler som er merket med TGIU er ikke blitt vurdert av takstmannen. Beskrivelsen av boligen nedenfor er hentet direkte fra tilstandsrapporten: Boligblokk med 8 etasjer og adkomst fra gangveier til felles trapperom. Grunnmur i støpt betong. Støpte etasjeskillere og støpt kjellergulv. Støpt betong i bærende konstruksjoner og utfyllende fasader i bindingsverk utvendig kledd med trepanel ved balkonger. Yttervegger etterisolert og forblendet med spekkmurt gul teglstein. Yttertak i oppforet betongdekke tekket med folie/platetekking. Støpte trapper belagt med terrazzo og malte Lecaelementer på vegger mellom etasjer. Eiendommen har personheis. 1/2 etasje opp til heis i 1. etasje. Bygningsdeler vurdert med TG2: Vinduer - 1999 Vinduer med trerammer og 2-lags isolerglass. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Normal tid før utskifting av trevindu er 20 - 60 år. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Bygningsdelen er nå ca. 25 år gamle og mer enn halvparten av anbefalt brukstid er overskredet Dører - 1982 Entredør i B30 og dB35 kvalitet. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Anbefalt brukstid for entredører er på ca. 30-40 år. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Døren er nå over 40 år gammel og anbefalt brukstid er snart overskredet Balkongdører Balkongdør med treramme og 2-lags isolerglass. Årstall: 1999 Vurdering av avvik: • Det er avvik: Anbefalt brukstid for balkongdører er på ca. 30-40 år. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Dørene er nå ca 25 år gammel og anbefalt brukstid er snart overskredet Etasjeskille/gulv mot grunn Etasjeskiller er av betongdekke. Vurdering av avvik: • Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm på blant annet stuegulv. Konsekvens/tiltak • For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Innvendige dører Finerte originale innerdører til et soverom, bad og mellom stue og entre. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Anbefalt brukstid for innerdører er ca 30-50 år. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Bygningsdelen fungerer fortsatt med dagens tilstand. 5. ETASJE > BAD/VASKEROM Ventilasjon Naturlig ventilering med ventil i vegg mellom bad og toalttrom. Toalettrom har mekanisk ventilasjon. 5. ETASJE > BAD/VASKEROM Vurdering av avvik: • Rommet har kun naturlig ventilasjon. Konsekvens/tiltak • Andre tiltak: • Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Elektrisk avtrekksvifte kan eventuelt monteres i ventil for å bedre avtrekk Ventilasjon Boligen har mekanisk ventilasjon av kjøkken og toalettrom. Begrenset ventilasjon av baderom. Vurdering av avvik: • Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Konsekvens/tiltak • Andre tiltak: • Ventilasjonsløsningen må utbedres. Ventilasjonsløsningen på bad bør utbedres. Elektrisk anlegg Takstmannen har ikke autorisasjon for total taksering av el-anlegg. Det anbefales derfor på generelt grunnlag at el-anlegg som ikke har hatt kontroll siste 5 år kontrolleres av autorisert elektriker eller E-verket Bygningsdeler som ikke har blitt undersøkt (TGIU): 5. ETASJE > TOALETTROM Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner. Vurdering av avvik: • Det er pga bygningsmessige hindringer ikke fysisk mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone. Konsekvens/tiltak • TGIU gitt ut ifra manglende mulighet for hulltaking.
Omkostninger
3 900 000,00 (Prisantydning) 339 000,00 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 239 000,00 (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger 8 900,00 (Boligkjøperforsikring* (valgfritt)) 8 212,00 (Forhåndsvarsling forkjøpsrett) 545,00 (Tinglysingsgebyr hjemmel) 545,00 (Tinglysningsgebyr pantedokument) -------------------------------------------------------- 9 302,00 (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperforsikring)) 18 202,00 (Omkostninger totalt (med Boligkjøperforsikring)) -------------------------------------------------------- 4 248 302,00 (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperforsikring)) 4 257 202,00 (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring)) --------------------------------------------------------
Felleskostnader
8 205,- per mnd
Internett OBOS Opennet 149,00,- Felleskostnader 8 056,00,- Inkluderer: Varmt vann, garasjeplass, internett, kommunale avgifter, drift av brl., forsikring av bygning, betaling av fellesgjeld mm. På grunn av prisstigning og renteøkning er det påregnelig at felleskostnadene økes etter utarbeidelse av denne salgsoppgaven minimum med KPI.
Kommunale avgifter
Inkl. i felleskostnader.
Fellesformue
3 194,-
Fellesgjeld
339 000,-
Selskapets totale lån og vilkår: Bank: Husbanken Lånenr.: 11451597-50 Lånetype: Annuitetslån Rentesats: 4,62% Restsaldo 1 104 105,00 Innfrielsesdato: 01.01.2026 Type rente: Flytende rente Terminer i året: 2 Bank: Husbanken Lånenr.: 11451597-20 Lånetype: Annuitetslån Rentesats: 4,62% Restsaldo 1 828 882,00 Innfrielsesdato: 01.01.2026 Type rente: Flytende rente Terminer i året: 2 Bank: Obos-Banken AS Lånenr.: 98208063359 Lånetype: Annuitetslån Rentesats: 5,10% Restsaldo 96 282 887,00 Innfrielsesdato: 30.12.2047 Type rente: Flytende rente Terminer i året: 12 Bank: Obos-Banken AS Lånenr.: 98208357689 Lånetype: Annuitetslån Rentesats: 5,10% Restsaldo 17 898 104,00 Innfrielsesdato: 30.05.2049 Type rente: Flytende rente Terminer i året: 12 Vi gjør oppmerksom på at vi kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr dags dato.
Sikringsordning fellesgjeld
Boretslaget har avtale med OBOS om garanti for betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til boretslaget hver måned og overtar dereter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.
Formuesverdi
Formuesverdi primær: 1 109 672 pr. 2023
Formuesverdi sekundær: 4 438 688 pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandel av denne boligverdien.For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Beliggenhet
Romsås er et område som virkelig bør oppleves – et sted der natur og byliv møtes på beste vis. Fra Odvar Solbergs vei 8 i Orremyr borettslag, nordøst for Oslo sentrum, har du alt du trenger i hverdagen rett i nærheten. Offentlig kommunikasjon er godt ivaretatt med buss, t-bane og matebuss. Nærbutikken Joker ligger bare et steinkast unna, mens Romsås senter, med legesenter, tannlege, svømmehall, fysioterapi, minibank, bibliotek, butikker og t-bane, nås på få minutter til fots eller med buss. Like i nærheten finner du også Grorud senter med dagligvare, Jernia, Vinmonopol, klesbutikker, kafé og restaurant, og ønsker du et enda større utvalg, ligger både Linderud senter og det nyoppussede Steen & Strøm senter lett tilgjengelig. Området har skoler for alle trinn og barnehager med trygge gangveier. Bare noen minutters gange unna ligger Svarttjern badevann, som nylig er oppgradert med hyggelige utearealer. Herfra kan du gå rett ut i marka med turstier, lysløyper og badeplasser. På vinteren kan du ta på skiene hjemme og gå direkte ut i løypene, og på sommeren er Vesletjern og Steinbruvann populære for bading og friluftsliv. For den som liker å holde seg i form, finnes både utendørs treningsområder og flere innendørs treningssentre i nærområdet. Dette er rett og slett et barnevennlig og naturskjønt sted som kombinerer frisk luft, aktivitetstilbud og alle fasiliteter du trenger – alt rett utenfor døren.
Adkomst
På høyre side i annonsen finner du et kartutsnitt. Ved å klikke på kartet kan du enkelt planlegge din rute fra valgt startpunkt og helt frem til boligen. Det vil være skiltet ved fellesvisninger for enkel orientering.
Energiklasse
G - Rød
Info strømforbruk
Selger opplyser at det årlige strømforbruket er ca. 9 721 kWh. Det er viktig å merke seg at energiforbruket kan variere fra husstand til husstand.
Info energiklasse
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler påtar seg ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Leiligheten er elektrisk oppvarmet med panelovner samt gulvvarme på bad og wc.
Om borettslaget
Orremyr Borettslag Org.nr: 951081450
Borettslaget består av 342 andelsleiligheter. Orremyr Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjons nummer 951081450, og ligger i bydel Grorud i Oslo kommune Tomten, som ble kjøpt i 1985, har gårdsnummer 96, bruksnummer 64 og 65 og er på 55.400 kvm. Første innflytting skjedde i 1972. Styrets arbeid Antall styremøter 25 (Oppgradering av P-hus, Nytt ladeanlegg Aneo, bredbånd og fiber, ventilasjonsrens og vedlikeholds rapport (til 2047) Større vedlikeholdsprosjekter (Oppgradering av P-hus) Endring i avtaler (Obos OpenNet, Aneo ladeanlegg) Spesielle uforutsette hendelser gjennom året (Mer omfattende utbedring av P-hus enn antatt) Nye avtaler (Vedlikeholds forvaltning AS) Større vedlikehold og rehabilitering: 2024 Montert taksikring 2024 Utført reparasjon av tak 2024 Ferdigstillelse av parkerings hus 2024 Nyt bom system. 2023 Ladebokser i parkeringshus 2023 - 2024 Oppstart rehab av garasjehus innvendig 2022 - 2023Oppstart av ledlys i oppganger. Byttet til ledlys i garasje og boder. 2020 - 2021 Garasjevegg sydvendt er ferdigstilt. Skiftet takvifter 6-8-34. Oppstart og rens av ventiler til leiligheter 2019 - 2019 VVS/våtrom, Nye strømmålere, taktekking. Hovedarbeidet i VVS-/våtromsrehabiliteringen. Skifte av nye strømmåler. Taktekking på 6-8-28-30-50. 2018 - 2018 VVS/våtrom, takvifter. Oppstart VVS-/våtromsrehabiliteringen. Skiftet takvfter i Osv. 12 og 14. 2017 - 2017 VVS/våtrom, trefelling, tak og vifter Forberedelser til våtromsrehabilitering og inngåelse av kontrakt med Sans Bygg. Felt mange trær rundt i hele borettslaget. Nytt tak i OSV 40 og reparasjon av tak i nr. 14. Utskifting av vifter i OSV 28, 30, 40, 42 og 44. 2016 - 2016 Garasje, brannsikring, duegardiner, m.m. Garasjegulv 1. og 2. etg. Nye duegardiner. Skiftet til skum brannslukkere. Trefelling. 2015 - 2015 Garasjeport, yttertak, el.tavler med mer. Garasjeport i 3. etg. montert. Rens av ventilasjonsanlegget og inn i leilighetene. Lagt nye tak med tilleggsisolasjon på nr 4, 10, 12, 36, 44, 46 og 48. Skiftet ut elektriske hovedtavler og nye sikringsskap i P-huset. Forprosjekt hos styret om våtromsrehabilitering. 2014 - 2014 Takvifter, nye tak, garasje, m.m. Takvifter byttet ut på 36 - 38 - 48 - 50. Nye tak har blitt lagt på 38 - 16 - 18 og 20. Garasjegulvet i 3 etg har blitt reparert pga. sprekker og lekkasje. Skiftet ut mange lekeapparater på tunene. Laget nye hjemmesider. 2013 - 2013 Takvifter, sopp/alger, varme i heis, m.m. Takvifter skiftet ut i nr. 16, 18 og 20. Sopp/alger på utvendige vegger på alle balkongene er fjernet og de utvendige veggene på luftebalkongene også malt. Varmeovner er installert i heishusene. Skiftet ut nøkkelbrytere i P-huset. Felt mange trær rundt i hele borettslaget. Garasjegulvet i 4 etg. har blitt reparert pga.sprekker og lekkasjer. Nye tak lagt på 22 - 24 og 26. 2012 - 2012 Hovedtavler, OSV 2 og garasjeporter. 3 elektriske hovedtavler er skiftet. 2 garasjeporter er skiftet. Ombygging av OSV 2 for tilpasning til bevegelseshemmede. 2011 - 2011 Hovedtavler og myntautomat. 6 av 9 elektriske hovedtavler er skiftet ut. Det er installert ny myntautomat for bommen ved OSV 46-48.
Regnskap / Budsjett / Kostnadsøkninger
Regnskapet for 2024 viser et overskudd på kr 3 024 938,-. I 2025 er det budsjettert med et overskudd på 8 963 000,-.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Styregodkjennelse
Det praktiseres styregodkjennelse.
Forkjøpsrett
Forkjøpsrett parallellavklares. Konf. megler.
Forsikringsselskap og polisenummer felles forsikring
Fremtind Forsikring AS
19775983
Vedtekter / husordensregler
Vedlagt salgsoppgaven.
Husdyrhold
Ved dyrehold gjelder følgende bestemmelser: 1. Eier av dyret er ansvarlig og erstatningspliktig for enhver skade som dyret måtte påføre person eller eiendom, f.eks. oppskraping av dører og karmer, skade på blomster, planter og grøntanlegg. Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold og straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. 2. Alle hunder som krever disiplin og eller kan utøve alvorlig skader på mennesker og andre dyr, skal hunder og eiere gjennomgå dressurkurs så snart som mulig og senest innen 1 år etter anskaffelsen. 3. Dyr skal ikke være til sjenanse for andre beboere ved at de bjeffer eller lager bråk som forstyrrer naboene. Dyr skal ikke oppholde seg alene på balkongene. 4. Dyreeiere skal påse at deres dyr ikke skitner til trappeoppganger m.m. Ekskrementer som dyr etterlater seg på borettslagets område skal fjernes umiddelbart. 5. Alle hunder og katter skal være merket. 6. Dyr bør ikke luftes på borettslagets område. Det vil i praksis si at dyret bør luftes i ytterkant av borettslaget. Etter endt lufting, kan eiere og dyr ha samvær i borettslaget, men eiere skal til enhver tid sørge for at dyret ikke er til sjenanse, hinder eller skremmer andre beboere. Det understrekes at føreren skal ha full kontroll over dyret, og at all lufting og ferdsel foregår på eiers ansvar. Det er en selvfølge at man ikke lufter dyrene på de andre borettslagenes områder, og at man skal holde dem borte fra lekeplasser og sandkasser. 7. Alle dyr skal føres i bånd på borettslagets område, også utenom de båndtvangsperioder som myndighetene fastsetter. Hundeeiere skal fylle ut elektronisk registreringsskjema. 8. Alle beboere er ansvarlige for at alle dyreeiere følger dyreholdsreglene. 9. Ved besøk/pass av hund (maksimalt 2 hunder) utover en varighet på 14 dager skal andelseieren søke om tillatelse fra styret, og beboer skal da fylle ut elektronisk skjema for hundehold og hvor beboer forsikrer å ha satt seg inn i bestemmelsene for dyrehold. Dette gjelder også hvis man regelmessig har besøk av eller passer en hund, selv om hunden ikke er der så lenge som 14 dager om gangen. Det vil ikke bli gitt tillatelse til dyrehold ved en senere anledning hvis bruddet på bestemmelsene ansees som alvorlig. Andelseiere som har hunder på besøk og pass, kan bli innkalt til dugnader. 10. Maksimalt antall hunder begrenses til 2 hunder og 2 katter per leilighet. 11. Det er ikke tillatt med hensikt å drive form for kennel eller oppdrett av dyr i borettslaget. Kommer det inn skriftlige berettigede klager over at et dyrehold sjenerer naboer gjennom lukt, bråk etc. eller på annen måte er til ulempe, f.eks. gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel eller angst, kan styret kreve dyret fjernet hvis ikke en minnelig ordning med klageren kan oppnås. I tvilstilfeller avgjør styret etter forhandling med partene hvorvidt en klage er berettiget. Styret kan trekke tilbake tillatelsen til dyrehold dersom en eller flere av disse bestemmelsene ikke etterleves
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og under visse vilkår kan boligen leies ut i inntil 3 år, jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som selv bor i boligen, har imidlertid rett til å leie ut deler av boligen til andre uten styregodkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Korttidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn per år uten samtykke fra styret.
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen, datert 10.10.1973. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene basert på dokumentasjon mottatt fra kontrollansvarlig når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. Det er viktig å merke seg at selv om ferdigattest foreligger, gir det ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk, eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpssystem. Stikkledningene fra eiendommen og ut til det kommunale nettet er private, og vedlikeholdsansvaret for disse påhviler sameiet. Adkomst til eiendommen skjer via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig. For mer informasjon om reguleringsforhold, kontakt megler eller søk på saksnummer, adresse eller gårds- og bruksnummer på Plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Konsensjon
Kjøp av eiendommen krever ikke konsesjon. Dersom eiendommen er større enn 2 mål, må kjøper undertegne nødvendige dokumenter for å søke om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/96/65: 27.11.1973 - Dokumentnr: 22840 - Erklæring/avtale Bestemmelse om tilfluktsrom med nødvendig adkomst. Konvertert med feil bestemmelse. Rettet etter tinglysingsloven § 18. 09.07.2014, NJH. Gjelder denne registerenheten med flere 16.07.1986 - Dokumentnr: 42963 - Best. om vann/kloakkledn. Gjelder denne registerenheten med flere 08.09.1972 - Dokumentnr: 14920 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:96 Bnr:36 29.11.1974 - Dokumentnr: 23737 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:96 Bnr:78 29.07.1993 - Dokumentnr: 34370 - Målebrev
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Dette betyr at borettslaget har prioritet over tinglyste lån når det gjelder betaling av felleskostnader, og kan kreve inn pengene før andre kreditorer, selv om de har lån registrert på andelen.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad kr. 14 000 000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå denne før bud inngis.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring fra Söderberg & Partners. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Les mer om Boligkjøperforsikring i vedlagte materiell eller på https://www.soderbergpartners.no/eiendom/boligkjoper/
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men de må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller dersom borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget, på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Emera i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakten kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Sentrale lover
Regelverk og generelle opplysninger Boligen selges med det inventar og utstyr som i henhold til gjeldende lover, forskrifter eller offentlige pålegg skal følge med eiendommen, jf. avhendingsloven § 3-4. Fastmonterte eller spesialtilpassede installasjoner og innredning som anses som varig tilknyttet boligen, følger normalt med i handelen, med mindre det foreligger en særskilt avtale mellom partene om noe annet, jf. avhendingsloven § 3-5. En standard tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) følger salgsoppgaven, og gjelder som utgangspunkt for hva som inkluderes i salget – med mindre avvik er tydelig avtalt mellom kjøper og selger. Om informasjonsgrunnlaget Opplysninger om boligens størrelse og utforming, både innvendig og utvendig, bygger på informasjon hentet fra vedlagte tilstands- og boligsalgsrapport. Innholdet i salgsoppgaven er basert på selgers informasjon, fagkyndig vurdering, samt opplysninger fra offentlige registre som kommunen og Kartverket. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses for å være kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, slike forhold kan ikke senere gjøres gjeldende som en mangel ved boligen. Dette gjelder uavhengig av om dokumentene er lest. Det kan være forskjell mellom boligens faktiske bruk av rom og det som er godkjent av myndighetene. Alle interessenter anbefales derfor å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagperson, før bud gis. Dersom kjøper velger å kjøpe uten å ha sett eiendommen, kan det ikke etter overtakelse reklameres på forhold som burde ha vært oppdaget ved en ordinær gjennomgang. Dersom det oppstår behov for ytterligere avklaringer, oppfordres interessenter til å kontakte eiendomsmegler eller egne rådgivere før de gir bud. Slitasje og bruk Det må også forventes at eiendommer som har vært i bruk, vil kunne ha tegn til slitasje og eventuelle skader. Slik normal bruksslitasje og behov for vedlikehold må kjøper påregne, og dette vil normalt ikke gi grunnlag for reklamasjon eller prisavslag. Avtalerettslig Partenes rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, og all tilgjengelig dokumentasjon som forelå for kjøper før handelen ble inngått. I tillegg gjelder avhendingsloven. Det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke, og dette er nærmere forklart nedenfor. Budgivning og selgers vurdering På grunn av ulike ansvarsforhold kan selger velge å prioritere bud fra ikke-forbrukere, selv om budet er lavere enn et forbrukerbud. Når kjøper ikke er forbruker, kan selges ansvar begrenses ettersom boligen selges «som den er», noe som kan være av verdi for selger. Det understrekes at selger står fritt til å velge hvilket bud som aksepteres, og er ikke forpliktet til å velge det høyeste. Alle budgivere må ved inngivelse av bud opplyse om de opptrer som forbruker eller som næringsdrivende/person som handler hovedsakelig som ledd i næringsvirksomhet. Det vil opplyses hvis konkurrerende bud kommer fra en ikke-forbruker. Forbrukerkjøp – definisjon og vilkår: Et forbrukerkjøp foreligger når en fysisk person kjøper eiendom uten at formålet hovedsakelig er knyttet til næringsvirksomhet. En eiendom anses å ha en mangel dersom den ikke oppfyller kravene som følger av avtalen, eller ved brudd på bestemmelser i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Det samme gjelder hvis eiendommen ikke samsvarer med det som med rimelighet kunne forventes ut fra blant annet alder, type og synlig tilstand – eller hvis det er tilbakeholdt, eller gitt feilaktige opplysninger, og dette har påvirket avtalen. Dersom det er avvik mellom oppgitt og faktisk innvendig areal på minst 2 % og samtidig minst 1 kvadratmeter, kan dette utløse rett til kompensasjon etter § 3-3 i avhendingsloven. Ved beregning av krav om prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke kostnader med inntil kr 10 000 (som en egenandel). Ikke-forbruker – definisjon og vilkår: Dersom kjøper er en juridisk enhet, eller en fysisk person som handler i næringssammenheng, regnes kjøpet ikke som et forbrukerkjøp. Ved slike kjøp selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er begrenset til det som følger direkte av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-9. I disse tilfellene fravikes § 3-3 andre ledd, og eventuelle arealavvik vurderes etter § 3-8. Kjøperens plikt til å foreta grundige undersøkelser gjelder også fullt ut for kjøpere som ikke omfattes av forbrukerdefinisjonen.
Betalingsbetingelser
Hele oppgjøret må betales samlet fra en norsk bankkonto. Overføringer fra utlandet aksepteres kun unntaksvis, og kun dersom dette er forhåndsavtalt med megler i forbindelse med aksept av budet.
Viktig informasjon om budgivning
Bud kan legges inn på nettannonsen på "gi bud" knappen eller via hjemmesiden. Ved elektronisk budgivning kan bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID. Eiendomsmegler kan også kontaktes for tilsendelse av budkjema, og budskjema finnes også i salgsoppgaven. Alle bud skal inngi skriftlig til eiendomsmegler. Kravet til skriftlighet gjelder også ved forhøyelse av bud, motbud og selgers aksept eller avslag. Før et bud kan formidles til selger må megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver bruker e-signatur som f eks. bankID. Etter det første budet er inngitt, kan budgiver inngi bud pr e-post eller pr SMS til megler. Hvis budgiver skal by på eiendommen i henhold til en kjøpsfullmakt må megler kontaktes og fullmakten oversendes før budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Bud som har forbehold om konfidensialitet ("hemmelige bud") vil ikke bli formidlet til selger. Alle interessenter oppfordres til å inngi bud via eiendomsmegler. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en akseptfrist som er lang nok til at budet og eventuelle forbehold kan videreformidles til alle involverte parter slik at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budet. Eiendomsmegler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt, og vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Hvis budgiver ønsker å være anonym, kan bud fremmes via en fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på lånefinansiering
Boliglån hos SpareBank 1 SMN Som kunde i Emera kan du søke om boliglån hos vår samarbeidspartner SpareBank 1 SMN. Rådgiverne i SpareBank 1 SMN står klar for å hjelpe deg og tilbyr konkurransedyktige priser. Det er enkelt og uforpliktende å søke om lånSamme rente på mellomfinansieringen som det ordinære boliglånet, noe som gir økonomisk trygghet ved boligbytte God oversikt over hele økonomien din i Norges beste mobilbank Vær klar til budrunden. Søk lån på smn.no Ønsker du å snakke med en rådgiver? Da kan du avtale møte på et tidspunkt som passer deg, rett i rådgiverens kalender. Avtal møte med rådgiver på smn.no/kundemøte Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Vederlag megler
Fast provisjon: kr 54 237,50 Tilrettelegging: kr 15.000 Visninger/overtagelser: kr 3000 pr. stk. Markedspakke: kr 23.900 Oppgjørshonorar inkl. factoring: kr 9900 Utlegg: Selger dekker utlegg i henhold til oppdragsavtalen. Disse er estimert til ca. kr 23 970,00, og omfatter vanligvis innhenting av informasjon fra kommunen, eventuell forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Total kostnad ved salg til prisantydning: kr 138 007,50 Dette inkluderer både vederlag og stipulerte utlegg. Ved avbrutt oppdrag: Dersom oppdraget sies opp eller utløper uten at salget gjennomføres, har megler krav på rimelig vederlag for medgått tid og utført arbeid. Dette omfatter blant annet vederlag knyttet til tilrettelegging, markedsføring og eventuelle avholdte visninger, samt påløpte utlegg. Timepris ved slik beregning er kr 3500. Samarbeidspartnere og tilknyttede foretak: Emera Norge AS og eiendomsmeglingsforetakene som er tilknyttet Emera har samarbeid med forskjellige foretak som tilbyr forbrukerne produkter eller tjenester i forbindelse med et salgsoppdrag. Våre samarbeidspartene er: Søderberg & Partners AS - formidler av boligselger- og boligkjøperforsikring Overo AS - leverandør av digitale oppgjørsskjemaer og overtakelsesprotokoller som også inneholder tilbud til forbruker om tilpassede strøm-, internett - og alarmtjenester SpareBank 1 SMN - tilbyder av lånefinansiering Hvilke produkter/tjenester kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget, kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking, og er blant annet forpliktet til å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at avtalen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, er dette et mislighold fra kjøpers side. Et vesentlig mislighold kan gi selger rett til å heve avtalen og til å gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom selger ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget, må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Emera eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Se www.emera.no for vår personvernerklæring.
Oppdragsnummer
02250072
Status salgsoppgave
Salgsoppgave sist endret: 17. august 2025
Megler
Megler
Emir Resulbegovic
Meglerforetaket
Emera No2 AS Org.nr: 934963407
Samarbeidspartnere og tilknyttede foretak
Emera Norge AS og eiendomsmeglingsforetakene som er tilknyttet Emera har samarbeid med forskjellige foretak som tilbyr forbrukerne produkter eller tjenester i forbindelse med et salgsoppdrag. Våre samarbeidspartene er:
Søderberg & Partners AS - formidler av boligselger- og boligkjøperforsikring Overo AS - leverandør av digitale oppgjørsskjemaer og overtakelsesprotokoller som også inneholder tilbud til forbruker om tilpassede strøm-, internett- og alarmtjenester SpareBank 1 SMN - tilbyder av lånefinansiering.
Hvilke produkter/tjenester kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget, kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger.