
MARIENFRYD/HASLE
Hovinveien 37F
82 m2
|
9 000 000 kr
|
2 soverom
|
Eierseksjon
|
Sjelden 3/opprinnelig 4-R toppleilighet | Balkong på hele 15 kvm med gode solforhold - Garasjeplass m/EL og attraktiv beliggenhet
Pris og areal
Prisantydning
9 000 000 ,-
Omkostninger
238 590 ,-
totalpris
9 238 590 ,-
felleskostnader
5 572 ,- per mnd
fellesformue
50 334 ,-
bruksareal
87 m2
internt bruksareal
82 m2
eksternt bruksareal
5 m2
Kort fortalt
Emir Resulbegovic v. Emera Eiendomsmegling ønsker velkommen til Hovinveien 37F. Dette er en moderne og romslig 3-roms toppleilighet i et populært og etterspurt sameie på Marienfryd/Hasle. Leiligheten ligger i 6. etasje med heisadkomst fra garasjeanlegg, og har en gjennomgående og god planløsning. Balkong på ca. 15 kvm med gode solforhold. Tilbaketrukket beliggenhet mot rolig gårdsrom med fine fellesarealer, god lysinnstrømning, enkel å møblere og malt i moderne fargepalett. Garasjeplass med elbillader og tilhørende bod. Kort vei til dagligvare, Hasle Torg, buss, T-bane og flybuss. Nærhet til Tøyen, Løkka og flere servicetilbud. Velkommen til visning.
Nøkkelinfo
Boligtype
Eierseksjon
Eierform
Selveier
Antall soverom
2
antall bad
1
etasje
6
byggeår
2014
energimerking
C - Grønn
tomteareal
775.8 m2 (eiet)
heis
Ja
garasje
Ja
veranda
Ja
Objektbeskrivelse
Tomten
Tomtestørrelse: 775.8 m2 (eiet)
Sameiets tomt.
Byggeår
2014
Etasje
6
Arealer
BRA-i: 82m2
BRA-e: 5m2
Totalt BRA: 87m2
TBA: 15m2
Arealbeskrivelse
6. etasje
BRA-I: 82 m² Entré, Toalettrom, Bad/vaskerom, Soverom, Soverom 2, Bod, Stue/kjøkken
Underetasje
BRA-E: 5 m² Kjeller
6. etasje
15 m²
Fellesarealer og rettigheter til bruk
Det gjøres særskilt oppmerksom på at boden som er medtatt i BRA-e og totalt BRA, ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere bruken av dette arealet.
Bygningssakkyndiges kommentar til arealoppmåling
Arealer målt innvendig på stedet. Innvendige vegger, kanaler og sjakter er medtatt BRA-i. Takhøyde 2.55m, rom med nedsenket himling 2,25m. Leiligheten er målt til 81,6m² og avrundet til 82m².
Antall soverom
2
Antall rom
3
Innhold
6. etasje: Entré, Toalettrom, Bad/vaskerom, Soverom, Soverom 2, Bod, Stue/kjøkken Kjeller: Bod
Standard
VÅTROM Baderom er et prefabrikkert baderom med flislagte overflater og montert som et ferdig rom under oppførelse av eiendommen. KJØKKEN Innredning med glatte skapfronter, laminat benkeplater og integrerte hvitevarer. SPESIALROM Wc med servant og klosett med vegghengt klosettskål.
Innbo og løsøre
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med: - TV-boks fra Telia medfølger ikke. For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt. Gjenstander som er nevnt i standardlisten, men som ikke finnes på eiendommen, vil heller ikke følge med i salget. Alt utstyr og installasjoner som medfølger overtas slik de er, uten garanti, med mindre det foreligger en gjeldende garanti fra produsent eller leverandør. Kjøper aksepterer at det kan forekomme hull og merker etter montering av inventar og utstyr som ikke er en del av overdragelsen.
Parkering
Det medfølger parkeringsplass i garasjeanlegg. Plassen har EL-lader.
Sammendrag av selgers egenerklæring
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? - Ja, kun av faglært - Byttet Servantkran og dusjbatteri - Comfort Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? - Ja, kun av faglært - Bytte 3 dimmere, bad og to stk. i stue - Stolt Elektro Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? - Easee smart lader montert av EDA Romerike. Tilknyttet strømmåler til leilighet.
Bygningssakkyndig
Jan Berby
Byggemåte
I forbindelse med salget er det blitt utarbeidet en tilstandsrapport av en kvalifisert bygningssakkyndig. Rapporten gir en grundig vurdering av boligens tilstand og påpeker eventuelle avvik som ble oppdaget. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er vedlagt salgsoppgaven, og det er viktig at interessenter nøye leser gjennom disse dokumentene før de legger inn bud. Informasjonen som er gitt i tilstandsrapporten regnes som kjent for kjøper, og det vil ikke være anledning til å reklamere på forhold som er omtalt der. Spesielt forhold merket med TG2 og TG3 bør vurderes grundig, da disse indikerer at det foreligger avvik fra normal slitasje eller høy alder, som kan medføre behov for utbedringer. Bygningsdeler som er markert med TGIU er ikke undersøkt av takstmannen. Nedenfor følger en beskrivelse av boligen basert på tilstandsrapporten: TG2 Avvik som kan kreve tiltak: Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger Adkomst til nordvestvendt balkong på 15kvm fra stue. Rekkverkshøyden målt til 1,10m. Vurdering av avvik: Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav tik rekkverkshøyder. Rekkverk tilfredstiller ikke dagens krav på høyde på rekkverk. Dette skal vurderes opp mot dagens krav og blir derfor vurdert til TG2. Høyde på rekkverk ved valkonger, tribuner, passasjer og lignende skal være minimum 1,0m. Der nivåforskjellene er mer enn 10,0 m, skal rekkverk ha en høyde på minimum 1,2m. Konsekvens/tiltak: Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyden opp til dagens forskriftskrav. TG IU Konstruksjoner som ikke er undersøkt: Våtrom > 6. etasje > Bad/vaskerom > Tilliggende konstruksjoner våtrom Hulltaking er ikke foretatt da dette er en prefabrikkert baderomskabin og kan unnlates i henhold til §2-2, i Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel).
Omkostninger
9 000 000,00 (Prisantydning) Omkostninger 12 500,00 (Boligkjøperforsikring* (valgfritt)) 225 000,00 (Dokumentavgift) 545,00 (Tinglysingsgebyr hjemmel) 545,00 (Tinglysningsgebyr pantedokument) -------------------------------------------------------- 226 090,00 (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperforsikring)) 238 590,00 (Omkostninger totalt (med Boligkjøperforsikring)) -------------------------------------------------------- 9 226 090,00 (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperforsikring)) 9 238 590,00 (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring)) --------------------------------------------------------
Felleskostnader
5 572,- per mnd
Bredbånd 242,00,- Felleskostnader 4 599,00,- TV 361,00,- Garasje: 370 pr mnd. EL-lading faktureres etter forbruk. Drift og vedlikehold, kabel-tv/bredbånd (GlobalConnect, 1000/1000 Mbps), garasjevask, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring m.m. På grunn av prisstigning og renteøkning er det påregnelig at felleskostnadene økes etter utarbeidelse av denne salgsoppgaven.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Kommunale avgifter
Inkl. i felleskostnader.
Fellesformue
50 334,-
Sikringsordning fellesgjeld
Ikke tilknyttet sikringsordning.
Formuesverdi
Formuesverdi primær: 1 950 137 pr. 2023
Formuesverdi sekundær: 7 800 549 pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandel av denne boligverdien.For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Beliggenhet
Leiligheten har en svært sentral og attraktiv beliggenhet i et barnevennlig og rolig område nær Tiedemannsparken, på grensen mellom Hasle og Ensjø. Rett utenfor døren finner du idylliske grøntområder med beplantning, lekeapparater, bekk, vannspeil og gangbro. Tiedemannsparken og Valle Hovin er de nærmeste parkene og ligger kun et steinkast unna. Området har gjennomgått en betydelig utvikling de siste årene, med moderne boligprosjekter, oppgraderte uterom, ny infrastruktur og gode servicetilbud. Her bor du i et nabolag som kombinerer urbant preg med grønne omgivelser. Dagligvarehandelen er godt ivaretatt med blant annet Rema 1000 og Kiwi i Hovinveien, samt Coop Mega på Hasle Torg. På Ensjø finner du også flere alternativer som Rema 1000, Kiwi og Spar. Hasle Torg kjøpesenter ligger kun få minutters gange unna, med tilbud som Vinmonopolet, Baker Hansen, apotek, Jernia og andre butikker. I nærområdet finnes også frisører, pizzeriaer, gastropuber og småbutikker. Det er kort vei til sentrale områder som Oslo sentrum, Grünerløkka, Tøyen og Carl Berner – med alt av storbyens fasiliteter. I tillegg bør både Hasle Torg og Vinslottet trekkes frem. Sistnevnte er det tidligere tapperiet til Vinmonopolet, som nå er et levende knutepunkt for bolig og næring med blant annet kafe, frisør og spisesteder i første etasje. For den aktive er det mange muligheter i nærområdet, med lekeplasser, fotballbane, skøytebane, idrettshall, svømmehall og flere treningssentre. Jordal Amfi og Valle Hovin ligger i gangavstand, det samme gjør Kampen park, Tøyenparken og det nye Tøyenbadet, som blant annet tilbyr bassenger, vannsklie og badstue. Treningssentre som SATS Hasle Torg, SATS Kampen og Fresh Fitness på Ensjø er lett tilgjengelige. Barnefamilier vil sette pris på et godt utvalg av barnehager i området, blant annet Espira. Offentlig kommunikasjon er svært godt utbygget. Buss 21 og Flybussen stopper i Grenseveien like ved, og det er kort vei til både Ensjø og Hasle T-banestasjoner. Fra Ensjø går linje 1, 2, 3 og 4, med reisetid til sentrum på rundt fem minutter. Hasle betjenes av linje 5. I tillegg er Tøyen togstasjon på Gjøvikbanen et flott utgangspunkt for både byturer og utflukter i marka. Kulturlivet i området er rikt, med blant annet Kanonhallen kulturhus som byr på konserter og arrangementer gjennom året. Sommerstid arrangeres Øyafestivalen og andre kulturtilbud i Tøyenparken.
Adkomst
På høyre side i annonsen finner du et kartutsnitt. Ved å klikke på kartet kan du enkelt planlegge din rute fra valgt startpunkt og helt frem til boligen. Det vil være skiltet ved fellesvisninger for enkel orientering.
Energiklasse
C - Grønn
Info energiklasse
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler påtar seg ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
- Fjernvarme - Varmekabler på badet
Om sameiet
Marienfryd Hus C3 Eierseksjonssameie Org.nr: 914248426
Eierseksjonssameiet (heretter sameiet) har forretningskontor i Oslo. Sameiet består av Hus C3 med 50 boligseksjoner og 1 næringsseksjon i plan 1, med tilhørende boder, teknisk rom og fellesarealer. Sameiebrøken for seksjonene er i seksjoneringsbegjæringen fastsatt ut i fra bruksarealet til seksjonens hoveddel eksklusivt balkongareal. Sameiet har til formål å ivareta seksjonseiernes fellesinteresser og administrasjon av eiendommen gnr. 128 bnr. 156 i Oslo kommune, med fellesanlegg av enhver art Styrets kommentarer på hva vi har gjort i 2024: – Hatt 5 styremøter, noen befaringer og noen «på gangen/mail» møter. – Deltatt på 4 garasjestyremøter, 8 utomhusstyremøter og 2 styreledermøter. – Generelt samarbeid og kommunikasjon med andre styrer på Marienfryd. – Mottatt og behandlet mail, reklamasjoner og klager fra beboere. – Sendt velkomstmail til nye beboere. – HMS-runde gjennomført og dokumentert. – Det er ikke avholdt brannøvelse i 2024, da vi har hatt flere utløste brannalarmer med falsk varsling og beboerne har vært flinke til å evakuere. Brannøvelse planlegges vår/sommer 2025. – Diverse oppfølging av renhold i fellesområder. – Vurdert økonomien til en økning av felleskostnader fra januar 2025 med 5?%. – Avregnet barnehagen det de skal betale i vann- og avløpskostnader. De har egen vannmåler og på grunnlag av dette belastes ikke de ut fra areal. – Avregnet barnehagen i forhold til fjernvarmeforbruk. – Fakturert garasjesameiet for det de forbruker av fjernvarme på vår del i garasjen. – Kontroller av forskriftsmessig lagring i kjellerboder har blitt gjennomført i august. – Diverse oppdateringer på vår side på Vibbo. – Styret har hatt noen runder med fokus på å ha korrekte postkasseskilt og et «ryddigere» visuelt inntrykk av postkassene. Dette gjøres ved å sende ut mail til de som har mangel eller trenger justering. – I begynnelsen av 2024 fikk vi installert Defigio som ringeklokkesystem. Implementasjon av dette gikk veldig bra. – Installert flere stakeluker i bunn avløpssystemet. Dette for en bedre hensiktsmessig mulighet for å nå hele bunnrørsystemet via bedre plasserte stakeluker. Dette har medført at de fleste stakeluker er i fellesområder (gangene), kun én av stakelukene er nå i en privat bod. Tidligere var alle stakelukene (5–6) i bodene. – Vi har i utgangspunktet besluttet at vi ikke gjør ytterligere utbedring av de rør som har for dårlig fall. Hvis vi skal gjøre noe med dette vil det medføre at hele blokken blir uten vann og kloakk i flere uker. Vi må heller ta hyppigere rør-rens, og beboere må ha fokus på å ikke la unødvendig fett gå i vask eller toalett. – Vi har utført rør-rens av bunnledningssystemet. Sist rens var i 2021. Vi startet med bunnledninger, og hadde muligheten åpen for at vi måtte rense oppover i etasjene også, men denne gang holdt det med bunnrørene. – Fulgt opp beboere ift. plassering av barnevogner, akebrett osv. i fellesområder. – Vi startet en prosess i forhold til vurdering av individuell måling av fjernvarme. – To andre sameier på Marienfryd har gode erfaringer med dette. Det viser seg at dette har blitt uforholdsmessig dyrt, så styret finner det ikke forsvarlig å gjøre noe med dette nå. Styrets kommentarer på hva vi har planer om videre i 2025: – Vurdere å planlegge en brannøvelse 2025. Vi har en del falske alarmer og har så langt vurdert at det ikke har vært nødvendig med en egen planlagt brannøvelse. – Planlegge rens av ventilasjonskanaler. Dette vil ikke være nødvendig før i 2026/2027. – I desember 2025 går Telia TV-kollektivavtalen ut. Vi vil i denne forbindelse vurdere eventuelle andre løsninger, da i samarbeid med andre Marienfryd-styrer. Vi vil kalle inn til ekstraordinært årsmøte for dette.
Regnskap / Budsjett / Kostnadsøkninger
Regnskap for 2024 viser et underskudd på 75 249,-. Budsjettet for 2025 viser et budsjettert overskudd på 95 490,-.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Styregodkjennelse
Praktiseres ikke.
Forkjøpsrett
Praktiseres ikke forkjøpsrett.
Forsikringsselskap og polisenummer felles forsikring
Fremtind Forsikring AS
13169905
Vedtekter / husordensregler
Vedlagt salgsoppgaven.
Husdyrhold
Styret skal varsles om dyrehold. Hunder skal gå i bånd på fellesområdene og hunder og katter skal holdes unna lekeplasser og sandkasser. Styret kan nekte dyrehold hvis det fører til ulempe for andre beboere.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i samsvar med gjeldende lovverk, og vedtektene setter ingen begrensninger på eierens utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i inntil 90 døgn per år, jf. eierseksjonsloven § 24. Denne grensen kan endres i vedtektene, men den må være satt mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i en sammenhengende periode på opptil 30 døgn.
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen, datert 13.05.2016. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene basert på dokumentasjon mottatt fra kontrollansvarlig når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. Det er viktig å merke seg at selv om ferdigattest foreligger, gir det ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk, eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpssystem. Stikkledningene fra eiendommen og ut til det kommunale nettet er private, og vedlikeholdsansvaret for disse påhviler sameiet. Adkomst til eiendommen skjer via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til boligformål, barnehage og allmennyttig formål etter bestemmelser i S-4411, datert 12.11.2008. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Pågående plansak Saksnr: 202460842 Saken gjelder: Hovinveien 43 A - Boliger. Bebyggelsen består av et L-formet lamellbygg, og ett mindre leilighetsbygg som står oppå en felles base/ 1. etasje. Prosjektet har 6 etasjer på det meste. Størstedelen av prosjektets førsteetasje foreslås med en dagligvarebutikk, på samme måte som dagens situasjon. Etablering av uteoppholdsareal på bakken, bidrar til å tilføre byrom langs eksisterende gang- og sykkelvei og Hovinbekken. Sakstype: Detaljregulering Pågående plansak Saksnummer: 202460006 Saken gjelder: Grenseveien mellom Økernveien og Grensesvingen. Planarbeidet omhandler fremtidig gateutforming som følge av bedre tilrettelegging for sykkel, gange og kollektivtransport. Sakstype: Detaljregulering For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsensjon
Kjøp av eiendommen krever ikke konsesjon. Dersom eiendommen er større enn 2 mål, må kjøper undertegne nødvendige dokumenter for å søke om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/128/156/47: 20.11.2013 - Dokumentnr: 1009381 - Erklæring/avtale Bestemmelse om gjensidig rett til bruk av nødvendig grunn for reparasjon og vedlikehold av bygninger/parkeringsanlegg Kan ikke slettes/endres uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:128 Bnr:156 Gjelder denne registerenheten med flere 20.11.2013 - Dokumentnr: 1009381 - Best. om vann/kloakkledn. Bestemmelse om felles stikkledninger fra hovedledninger i Bertrand Narvesens vei til koplingspunkt for felles ledninger Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m. Kan ikke slettes/endres uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:128 Bnr:156 Gjelder denne registerenheten med flere 02.07.2025 - Dokumentnr: 765388 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Panorama Eiendomsmegling AS Org.nr: 990 329 923 Elektronisk innsendt 11.02.2014 - Dokumentnr: 118384 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 47 Formål: Bolig Sameiebrøk: 82/3944 26.02.2014 - Dokumentnr: 161699 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:128 Bnr:2 Bestemmelse om balkonger 21.07.2014 - Dokumentnr: 609359 - Bestemmelse om parkering Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:428 Bnr:2 Kan ikke slettes/endres uten samtykke fra Oslo kommune
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav knyttet til sameieforholdet, som felleskostnader. Legalpant er pant som ikke vises i grunnboksutskriften, og har prioritet foran tinglyste lån, for eksempel banklån på seksjonen. Legalpant til kommunen har høyere prioritet enn legalpant til sameiet.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring fra Söderberg & Partners. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Les mer om Boligkjøperforsikring i vedlagte materiell eller på https://www.soderbergpartners.no/eiendom/boligkjoper/
Diverse
Det informeres om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, i henhold til eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller gjennom et firma regnes også med. I henhold til eierseksjonsloven § 31 er sameierne ansvarlige overfor sameiets kreditorer i forhold til sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legal panterett i den enkelte eierseksjon, begrenset til inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å signere den standard kjøpekontrakten utarbeidet av Emera som en del av eiendomshandleren. Kjøpekontrakten kan gjennomgås hos eiendomsmegler før budet legges inn. Kontakt eiendomsmegler for eventuelle spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Sentrale lover
Regelverk og generelle opplysninger Boligen selges med det inventar og utstyr som i henhold til gjeldende lover, forskrifter eller offentlige pålegg skal følge med eiendommen, jf. avhendingsloven § 3-4. Fastmonterte eller spesialtilpassede installasjoner og innredning som anses som varig tilknyttet boligen, følger normalt med i handelen, med mindre det foreligger en særskilt avtale mellom partene om noe annet, jf. avhendingsloven § 3-5. En standard tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) følger salgsoppgaven, og gjelder som utgangspunkt for hva som inkluderes i salget – med mindre avvik er tydelig avtalt mellom kjøper og selger. Om informasjonsgrunnlaget Opplysninger om boligens størrelse og utforming, både innvendig og utvendig, bygger på informasjon hentet fra vedlagte tilstands- og boligsalgsrapport. Innholdet i salgsoppgaven er basert på selgers informasjon, fagkyndig vurdering, samt opplysninger fra offentlige registre som kommunen og Kartverket. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses for å være kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, slike forhold kan ikke senere gjøres gjeldende so men mangel ved boligen. Dette gjelder uavhengig av om dokumentene er lest. Det kan være forskjell mellom boligens faktiske bruk av rom og det som er godkjent av myndighetene. Alle interessenter anbefales derfor å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagperson, før bud gis. Dersom kjøper velger å kjøpe uten å ha sett eiendommen, kan det ikke etter overtakelse reklameres på forhold som burde ha vært oppdaget ved en ordinær gjennomgang. Dersom det oppstår behov for ytterligere avklaringer, oppfordres interessenter til å kontakte eiendomsmegler eller egne rådgivere før de gir bud. Slitasje og bruk Det må også forventes at eiendommer som har vært i bruk, vil kunne ha tegn til slitasje og eventuelle skader. Slik normal bruksslitasje og behov for vedlikehold må kjøper påregne, og dette vil normalt ikke gi grunnlag for reklamasjon eller prisavslag. Avtalerettslig Partenes rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, og all tilgjengelig dokumentasjon som forelå for kjøper før handelen ble inngått. I tillegg gjelder avhendingsloven. Det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke, og dette er nærmere forklart nedenfor. Budgivning og selgers vurdering På grunn av ulike ansvarsforhold kan selger velge å prioritere bud fra ikke-forbrukere, selv om budet er lavere enn et forbrukerbud. Når kjøper ikke er forbruker, kan selges ansvar begrenses ettersom boligen selges «som den er», noe som kan være av verdi for selger. Det understrekes at selger står fritt til å velge hvilket bud som aksepteres, og er ikke forpliktet til å velge det høyeste. Alle budgivere må ved inngivelse av bud opplyse om de opptrer som forbruker eller som næringsdrivende/person som handler hovedsakelig som ledd i næringsvirksomhet. Det vil opplyses hvis konkurrerende bud kommer fra en ikke-forbruker. Forbrukerkjøp – definisjon og vilkår: Et forbrukerkjøp foreligger når en fysisk person kjøper eiendom uten at formålet hovedsakelig er knyttet til næringsvirksomhet. En eiendom anses å ha en mangel dersom den ikke oppfyller kravene som følger av avtalen, eller ved brudd på bestemmelser i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Det samme gjelder hvis eiendommen ikke samsvarer med det som med rimelighet kunne forventes ut fra blant annet alder, type og synlig tilstand – eller hvis det er tilbakeholdt, eller gitt feilaktige opplysninger, og dette har påvirket avtalen. Dersom det er avvik mellom oppgitt og faktisk innvendig areal på minst 2 % og samtidig minst 1 kvadratmeter, kan dette utløse rett til kompensasjon etter § 3-3 i avhendingsloven. Ved beregning av krav om prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke kostnader med inntil kr 10 000 (som en egenandel). Ikke-forbruker – definisjon og vilkår: Dersom kjøper er en juridisk enhet, eller en fysisk person som handler i næringssammenheng, regnes kjøpet ikke som et forbrukerkjøp. Ved slike kjøp selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er begrenset til det som følger direkte av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-9. I disse tilfellene fravikes § 3-3 andre ledd, og eventuelle arealavvik vurderes etter § 3-8. Kjøperens plikt til å foreta grundige undersøkelser gjelder også fullt ut for kjøpere som ikke omfattes av forbrukerdefinisjonen.
Betalingsbetingelser
Hele oppgjøret må betales samlet fra en norsk bankkonto. Overføringer fra utlandet aksepteres kun unntaksvis, og kun dersom dette er forhåndsavtalt med megler i forbindelse med aksept av budet.
Viktig informasjon om budgivning
Bud kan legges inn på nettannonsen på "gi bud" knappen eller via hjemmesiden. Ved elektronisk budgivning kan bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID. Eiendomsmegler kan også kontaktes for tilsendelse av budkjema, og budskjema finnes også i salgsoppgaven. Alle bud skal inngis skriftlig til eiendomsmegler. Kravet til skriftlighet gjelder også ved forhøyelse av bud, motbud og selgers aksept eller avslag. Før et bud kan formidles til selger må megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver bruker e-signatur som f eks. bankID. Etter det første budet er inngitt, kan budgiver inngi bud pr e-post eller pr SMS til megler. Hvis budgiver skal by på eiendommen i henhold til en kjøpsfullmakt må megler kontaktes og fullmakten oversendes før budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Bud som har forbehold om konfidensialitet ("hemmelige bud") vil ikke bli formidlet til selger. Alle interessenter oppfordres til å inngi bud via eiendomsmegler. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en akseptfrist som er lang nok til at budet og eventuelle forbehold kan videreformidles til alle involverte parter slik at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budet. Eiendomsmegler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt, og vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Hvis budgiver ønsker å være anonym, kan bud fremmes via en fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på lånefinansiering
Boliglån hos SpareBank 1 SMN Som kunde i Emera kan du søke om boliglån hos vår samarbeidspartner SpareBank 1 SMN. Rådgiverne i SpareBank 1 SMN står klar for å hjelpe deg og tilbyr konkurransedyktige priser. Det er enkelt og uforpliktende å søke om lånSamme rente på mellomfinansieringen som det ordinære boliglånet, noe som gir økonomisk trygghet ved boligbytte God oversikt over hele økonomien din i Norges beste mobilbank Vær klar til budrunden. Søk lån på smn.no Ønsker du å snakke med en rådgiver? Da kan du avtale møte på et tidspunkt som passer deg, rett i rådgiverens kalender. Avtal møte med rådgiver på smn.no/kundemøte Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Vederlag megler
Fast provisjon: kr 90 000,00 Tilrettelegging: kr 15.000 Visninger/overtagelser: kr 3000 pr. stk. Markedspakke: kr 23.900 Oppgjørshonorar inkl. factoring: kr 9900 Utlegg: Selger dekker utlegg i henhold til oppdragsavtalen. Disse er estimert til ca. kr 20 570,00, og omfatter vanligvis innhenting av informasjon fra kommunen, eventuell forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Total kostnad ved salg til prisantydning: kr 158 635,00 Dette inkluderer både vederlag og stipulerte utlegg. Ved avbrutt oppdrag: Dersom oppdraget sies opp eller utløper uten at salget gjennomføres, har megler krav på rimelig vederlag for medgått tid og utført arbeid. Dette omfatter blant annet vederlag knyttet til tilrettelegging, markedsføring og eventuelle avholdte visninger, samt påløpte utlegg. Timepris ved slik beregning er kr 3500. Samarbeidspartnere og tilknyttede foretak: Emera Norge AS og eiendomsmeglingsforetakene som er tilknyttet Emera har samarbeid med forskjellige foretak som tilbyr forbrukerne produkter eller tjenester i forbindelse med et salgsoppdrag. Våre samarbeidspartene er: Søderberg & Partners AS - formidler av boligselger- og boligkjøperforsikring Overo AS - leverandør av digitale oppgjørsskjemaer og overtakelsesprotokoller som også inneholder tilbud til forbruker om tilpassede strøm-, internett - og alarmtjenester SpareBank 1 SMN - tilbyder av lånefinansiering Hvilke produkter/tjenester kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget, kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking, og er blant annet forpliktet til å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at avtalen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, er dette et mislighold fra kjøpers side. Et vesentlig mislighold kan gi selger rett til å heve avtalen og til å gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom selger ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget, må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Emera eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Se www.emera.no for vår personvernerklæring.
Oppdragsnummer
02250077
Status salgsoppgave
Salgsoppgave sist endret: 11. august 2025
Megler
Megler
Emir Resulbegovic
Meglerforetaket
Emera No2 AS Org.nr: 934963407
Samarbeidspartnere og tilknyttede foretak
Emera Norge AS og eiendomsmeglingsforetakene som er tilknyttet Emera har samarbeid med forskjellige foretak som tilbyr forbrukerne produkter eller tjenester i forbindelse med et salgsoppdrag. Våre samarbeidspartene er:
Søderberg & Partners AS - formidler av boligselger- og boligkjøperforsikring Overo AS - leverandør av digitale oppgjørsskjemaer og overtakelsesprotokoller som også inneholder tilbud til forbruker om tilpassede strøm-, internett- og alarmtjenester SpareBank 1 SMN - tilbyder av lånefinansiering.
Hvilke produkter/tjenester kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget, kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger.