
ST.HANSHAUGEN
Waldemar Thranes gate 8
47 m2
|
4 750 000 kr
|
1 soverom
|
Aksjeleilighet
|
Tiltalende og romslig 2-roms med heis. Akonto v.vann og fyring inkl. Svært attraktiv beliggenhet. Ingen dok.avg/forkjøp
Pris og areal
Prisantydning
4 750 000 ,-
Omkostninger
27 693 ,-
totalpris
4 937 831,61 ,-
felleskostnader
6 859,05 ,- per mnd
fellesgjeld
160 138,61 ,-
fellesformue
31 182 ,-
bruksareal
48 m2
internt bruksareal
47 m2
eksternt bruksareal
1 m2
Kort fortalt
Velkommen til Waldemar Thranes gate 8 - en gjennomtenkt og funksjonell bolig med moderne løsninger og tidløse materialvalg. Attraktiv beliggenhet på St. Hanshaugen, midt i et av byens mest ettertraktede områder. Her bor du med umiddelbar nærhet til den flotte St. Hanshaugen park, samtidig som du har kort vei til et bredt utvalg av servicetilbud, hyggelige kaféer, restauranter og gode kollektivforbindelser. Leiligheten ligger i byggets 2.etasje og har følgende romfordeling: Entré, stue/kjøkken, soverom, bad. - Lekker enstavs parkett - Moderne kjøkken fra 2018 - Vinduer skiftet i 2019 - Malte overfalter i stue, soverom og gang i 2024 - Akonto for oppvarming, varmtvann og bredbånd inkludert - Utleie tillatt iht vedtekter - IN-ordning - Kjellerbod
Nøkkelinfo
Boligtype
Aksjeleilighet
Eierform
Aksje
Antall soverom
1
antall bad
1
etasje
2
byggeår
1955
energimerking
G - Grønn
tomteareal
614.6 m2 (eiet)
heis
Ja
Objektbeskrivelse
Tomten
Tomtestørrelse: 614.6 m2 (eiet)
Areal hentet fra seeiendom.no. Arealene er ikke kontrollmålt.
Byggeår
1955
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 47m2
BRA-e: 1m2
Totalt BRA: 48m2
Arealbeskrivelse
Kjeller
BRA-E: 1 m² Kjellerbod er målt til ca 0,8 m².
2. etasje
BRA-I: 47 m² Entré, stue/kjøkken, soverom, bad
Fellesarealer og rettigheter til bruk
Det gjøres særskilt oppmerksom på at boden som er medtatt i BRA-e og totalt BRA, ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere bruken av dette arealet.
Antall soverom
1
Antall rom
2
Innhold
Leiligheten ligger i byggets 2.etasje og har følgende romfordeling: Entré, stue/kjøkken, soverom, bad. Leiligheten disponerer en kjellerbod som er målt til ca 0,8 m².
Standard
Leiligheten ligger i byggets andre etasje og fremstår som en gjennomtenkt og funksjonell bolig med moderne løsninger og tidløse materialvalg. Ved inngangen møtes du av en praktisk entré hvor sikringsskapet er plassert hvor det er utstyrt med automatsikringer. Herfra ledes du videre inn i de øvrige rommene, som alle har en behagelig atmosfære og naturlig ventilasjon med avtrekk via ventiler. Stue og kjøkken ligger i en åpen og lys del av leiligheten, hvor gulvene er belagt med 3-stavs parkett som gir et varmt og harmonisk preg. Kjøkkenet ble ifølge eier oppgradert i 2018 og består av en moderne innredning med profilerte, fabrikklakkerte fronter og heltre benkeplate med nedfelt kum i kompositt. Over benkeplaten er det lagt fliser, og belysning er løst med en integrert LED-lyslist under overskapene. Kjøkkenet har opplegg for komfyr med topp, oppvaskmaskin og frittstående kjøleskap. Ventilasjonen ivaretas av en kjøkkenventilator med kullfilter plassert over stekesonen. Stekeovnen har en komfyrvakt som ikke fungerer som den skal. Dette medfører at ovnen kan slå seg av etter noen timers bruk og må tilbakestilles ved å koble av og på strømmen. Kjøper må påregne utbedring eller utskifting. Badet fremstår som et praktisk og funksjonelt rom med flislagte overflater både på gulv og vegger. Ifølge eier ble badet flislagt i 2005. Gulvet har termostatstyrte varmekabler som gir god komfort gjennom hele året. Rommet ventileres via en naturlig avtrekksventil i himlingen. Badet er innredet med servantskap med glatte fronter, heldekkende servant og speilskap med lysarmatur. Det er opplegg for vaskemaskin, og dusjsonen består av dusjkabinett med sluk i sone, håndholdt dusjhode og termostatstyrt blandebatteri. Toalettet er gulvmontert. Soverommet er romslig og godt utnyttet, med en praktisk garderobeløsning som gir rikelig med oppbevaringsplass. Radiatorer sørger for jevn og behagelig oppvarming. Vinduer med trerammer og isolerglass fra 2019 bidrar til gode lysforhold og god energieffektivitet. Entrédøren er brann- og lydklassifisert (B30/Db35) og har malt innside, noe som understreker boligens gode sikkerhets- og kvalitetsstandard. Leiligheten har rør-i-rør-system og synlige avløpsrør i plast, samt vannførende rør i plast og kobber. Rørstokken er samlet i fordelerskap på badet, noe som gir god tilgjengelighet ved eventuelle behov for vedlikehold. Leiligheten disponerer en kjellerbod på ca. 0,8 m², som gir praktisk lagringsplass til det man ikke ønsker å ha i leiligheten til daglig. Alt i alt fremstår boligen som et velholdt og innbydende hjem med moderne fasiliteter, gode materialvalg og en gjennomført planløsning. I forbindelse med salget er det utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Rapporten gir en teknisk vurdering av boligen og påviser eventuelle avvik. Det er viktig å merke seg at forhold som er vurdert med TG2 og TG3 bør gjennomgås nøye, ettersom disse indikerer avvik fra normal slitasje eller høy alder, og kan medføre behov for utbedring. Bygningsdeler vurdert med TGIU er ikke blitt undersøkt av takstmann. Bygningsdeler med TG2: - Elektrisk anlegg: Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. - Andre VVS-installasjoner: Mer enn halvparten av forventet brukstid på VVS-installasjoner er oppbrukt. - Ventilasjon: Naturlig ventilasjon gis på generelt grunnlag tilstandsgrad 2 da dagens strenge krav til ventilasjon ikke er oppfylt, til tross for at denne typen ventilasjon er normalt for boliger/leiligheter bygget i denne tidsperioden. - Vannledninger: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger for kobber. Vannskap er ikke inspisert da det mangler nøkler. - Avtrekk: Kjøkkenet har ventilator med omluft (kullfilter). - Ventilasjon bad: Rommet har kun naturlig ventilasjon. - Sluk, membran og tettesjikt: Tettesjiktet (membran) har oversteget mer enn halvparten av den levealder som normalt kan forventes. - Overflater gulv bad: I henhold til dagens krav skal det være en høydeforskjell på 25 mm mellom topp slukrist og topp membran ved terskel. Om membran ikke er synlig ved terskel, måles høydeforskjellen mellom topp slukrist og topp flis ved terskel (der evt. vann kan renne ut i tilstøtende rom) - Overflater vegger og himling bad: Tilstandsgrad er i tillegg satt ut fra bygningsdelenes og overflatenes alder samt underliggende konstruksjoner. - Dører: Det er påvist utetthet/åpning mellom dørblad og dørkarm. Dvs. at kald trekk kan oppstå. Tilstandsrapporten for boligen er vedlagt salgsoppgaven. For mer detaljert informasjon om tilstandsgradene, vennligst se rapporten.
Innbo og løsøre
Salgsoppgaven inkluderer NEFs standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør", som legges til grunn med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven. Kjøleskap medfølger ikke handelen. Gjenstander som er nevnt i standardlisten, men som ikke finnes på eiendommen, vil heller ikke følge med i salget. Alt utstyr og installasjoner som medfølger overtas slik de er, uten garanti, med mindre det foreligger en gjeldende garanti fra produsent eller leverandør. Kjøper aksepterer at det kan forekomme hull og merker etter montering av inventar og utstyr som ikke er en del av overdragelsen.
Parkering
Det er beboerparkering tilgjengelig i området. Med beboerparkeringstillatelse kan man parkere hele døgnet, også utover eventuell maksparkeringstid, på plasser reservert for beboere. Gjeldende priser for beboerparkering i bydelene Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene – innenfor sonene A, B, C, D og E – er som følger: - Bensin-, diesel- og hybridbiler samt ladbare hybrider: kr 6.200 per år - Motorsykler og mopeder: kr 3.100 per år - Elbiler: kr 2.090 per år - El-motorsykler og el-mopeder: kr 1.045 per år Det tas forbehold om endringer i prisene. For oppdatert informasjon, se:oslo.kommune.no – beboerparkering
Sammendrag av selgers egenerklæring
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: - 1 Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Svar Ja Beskrivelse I november 2022 var det en lekkasje fra baderomstaket. Kilden til lekkasjen var fra bygningen, og den berørte tre leiligheter. Dette var dekket av bygningsforsikringen, hvor de sendte Recover AS for å inspisere og fikse problemet. Recover AS fant kilden til problemet og fikset det. Deretter fjernet de deler av baderomstaket og veggen fra hovedsiden og byttet disse. Faglært arbeid utført av Recover AS. Arbeidet ble ferdigstilt i 2023. - 2 Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar Ja, kun av faglært Beskrivelse Installerte en ny håndvask på badet Arbeid utført av Moodys Arkitekt & Entreprenør - 5 Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller? Svar Ja Beskrivelse Lekkasje på fyrrommet September 2025, bytting av rør i kjeller har blitt utført. I dialog med forsikringsselskap og vil dekke kostander for dette i sin helhet. - 9 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende? Svar Ja Beskrivelse Det har blitt observert rotter i bakgård. - 12 Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar Ja Beskrivelse I 2021 ble det elektriske anlegget i leiligheten kontrollert og det ble utført noe sikkerhetsarbeid. Faglært arbeid utført av Bravida. Arbeidet ble ferdigstilt i 2021 - 16 Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? Svar Ja, kun av faglært Beskrivelse Fasade ble rehabilitert samtidig som vinduer ble byttet i 2019-2020 Arbeid utført av Palmgren AS - 26 Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld? Svar Ja Beskrivelse Det vil komme en økning på felleskostandene i Januar 2026 på 8% fra 3952. Bakgrunnen for dette er en forventet økning i KPI, kommunale avgifter forventes å økes.
Bygningssakkyndig
Taksator AS
Byggemåte
I forbindelse med salget er det blitt utarbeidet en tilstandsrapport av en kvalifisert bygningssakkyndig. Rapporten gir en grundig vurdering av boligens tilstand og påpeker eventuelle avvik som ble oppdaget. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er vedlagt salgsoppgaven, og det er viktig at interessenter nøye leser gjennom disse dokumentene før de legger inn bud. Informasjonen som er gitt i tilstandsrapporten regnes som kjent for kjøper, og det vil ikke være anledning til å reklamere på forhold som er omtalt der. Spesielt forhold merket med TG2 og TG3 bør vurderes grundig, da disse indikerer at det foreligger avvik fra normal slitasje eller høy alder, som kan medføre behov for utbedringer. Bygningsdeler som er markert med TGIU er ikke undersøkt av takstmannen. Nedenfor følger en beskrivelse av boligen basert på tilstandsrapporten: Området består hovedsakelig av tradisjonelle bygårder. Bygning oppført i 1955 med bærende konstruksjoner, etasjeskillere og leilighetsskillende vegger i betong/mur. Takkonstruksjon av typisk saltak, antatt tekket med papp/folie. Fasaden er pusset og malt. Grunnmur i betong og støpt såle, antatt fundamentert på fast grunn (fjell) eller faste komprimerte masser.
Omkostninger
4 750 000,00 (Prisantydning) 160 138,61 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 910 138,61 (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger 13 500,00 (Boligkjøperforsikring* (valgfritt)) 10 043,00 (Eierskifte-/transportgebyr) 4 150,00 (Pantenoterings–/urådighetsgebyr ) -------------------------------------------------------- 14 193,00 (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperforsikring)) 27 693,00 (Omkostninger totalt (med Boligkjøperforsikring)) -------------------------------------------------------- 4 924 331,61 (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperforsikring)) 4 937 831,61 (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring)) --------------------------------------------------------
Felleskostnader
6 859,05,- per mnd
Totale felleskostnader pr. Månedlig intervall: 6 859,05,- Herav: Brensel 1 138,00 Lån nr: 9820781760; IN lån 2 - Akonto renter 972,48 Lån nr: 9820781760; IN lån 2 - Akonto avdrag 232,56 Bredbånd 314,00 Felleskostnader 3 952,00 Kabel-tv 250,00 Oppvarming (sentralfyring) og varmt tappevann er inkludert. Årlig avregning. Måleravlesning på radiatorene som legges til grunn ved avregning. Tappevannet legges til grunn at 1/3 av eiendommens energiforbruk tilordnes varmt vann, og dette fordeles etter areal. Avlesning og avregning foretas av Brunata AS. Restaurantlokalet er ikke tilknyttet fellesanlegget for varme og varmt vann. Enkelte leiligheter er ilagt eiendomsskatt. Eiendomsskatt kreves inn via felleskostnader i månedene: mai, juni, september og november. Styret har vedtatt å øke felleskostnader med 8 % fra 01.01.2026. Med denne økningen vil boligselskapet kunne dekke budsjetterte kostnader for 2026 og sikre en god likviditet for tiden som kommer. Bakgrunnen for økning av felleskostnader er sammensatt, hovedpunktene er som følger: • Det er forventet at også 2026 blir et krevende år økonomisk og det legges til grunn en forventet økning i KPI på ca 3 % i budsjettet. Dette påvirker kostnader til blant annet vaktmester, renhold, internett, driftsmaterialer og generelle driftskostnader. • I budsjettforslaget til Oslo Kommune er det foreslått at kommunale avgifter økes. Vann- og avløpsavgifter er foreslått økt med 4,3 % og renovasjonsavgiften med 6 %. • Boligsameiets forsikringspremie har en årlig justering som er forventet å gi en økt kostnad på ca 12 %. • Det er i 2026 tatt høyde for utskifting av enkelte vinduer og VVS vedlikehold. • TV-avtale er avsluttet så dette faktureres ikke over felleskostnader fra 01.01.2026.
Fellesformue
31 182,-
Fellesgjeld
160 138,61,-
Bank: Obos-Banken AS Lånenr.: 98207817600 Lånetype: Annuitetslån Rentesats: 6,64% Restsaldo: 3 384 586,70 Innfrielsesdato: 30.08.2049 Type Rente: Flytende rente Terminer i året 12 Vi gjør oppmerksom på at vi kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr dags dato.
Sikringsordning fellesgjeld
Aksjelaget er ikke med i en sikringsordning.
Formuesverdi
Ingen formuesverdi funnet. Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandel av denne boligverdien.For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Beliggenhet
Waldemar Thranes gate 8 ligger svært sentralt til i et populært og ettertraktet boligområde på St. Hanshaugen. En av Oslos mest levende og sjarmerende bydeler. Her kombineres den urbane storbyfølelsen med grønne omgivelser, historisk sjel og et rikt nærmiljø som gir høy livskvalitet for både unge og etablerte. Rett utenfor døren finner du et stort utvalg av kaféer, bakerier, restauranter og spesialbutikker. Noen få minutters gange unna ligger populære steder som Java, Åpent Bakeri, Smalhans, St. Lars og Colonialen, samt flere matbutikker og delikatesseforretninger. Bydelen har også flere apotek, vinmonopol og gode helsetjenester i umiddelbar nærhet. For den handleglade er det kort vei til handlegatene på Grünerløkka, Bogstadveien, Vulkan og Sentrum. Alt innen gang- eller sykkelavstand. St. Hanshaugen Park ligger kun få minutters gange unna og fungerer som en grønn lunge midt i byen - perfekt for avslapning, piknik eller joggeturer. I tillegg er det kort vei til Akerselva, med flotte tur- og sykkelstier som strekker seg helt fra Maridalsvannet til Bjørvika. Ønsker du større grøntområder, er Vigelandsparken og Sognsvann lett tilgjengelige med kollektivtransport eller sykkel. Adressen har svært gode kollektivforbindelser. Flere buss- og trikkelinjer går like i nærheten, blant annet fra Ullevålsveien, Waldemar Thranes gate og Stensgata – med hyppige avganger som tar deg til sentrum på 5–10 minutter. Tog- og T-banetilgang finner du ved Nationaltheatret, Stortinget og Majorstuen. For syklister og gående er det et trygt og tilgjengelig veinett, og det finnes bysykkelstasjoner i området. Det finnes flere barnehager og skoler i gangavstand, både private og offentlige. For studenter og ansatte ved universitetene er det kort vei til Universitetet i Oslo (Blindern), OsloMet, Handelshøyskolen BI, samt flere høyskoler og institutter. St. Hanshaugen er kjent for sitt trygge, trivelige bomiljø og mangfoldige beboersammensetning. Her bor studenter, barnefamilier, unge voksne og eldre side om side.
Adkomst
På høyre side i annonsen finner du et kartutsnitt. Ved å klikke på kartet kan du enkelt planlegge din rute fra valgt startpunkt og helt frem til boligen. Det vil være skiltet ved fellesvisninger for enkel orientering.
Energiklasse
G - Grønn
Info strømforbruk
Selger opplyser at det årlige strømforbruket er ca. 2 535 kWh. Det er viktig å merke seg at energiforbruket kan variere fra husstand til husstand.
Info energiklasse
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler påtar seg ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Oppvarming via radiatorer. - Gulvvarme (kabler) på bad. Hvis et rom på visningen mangler fast installert oppvarmingskilde, vil ikke dette bli inkludert i handelen.
Om aksjeselskapet
Wdm Thranesg 8 AS Org.nr: 934843355
Aksjelaget består av 25 leiligheter i følge Vibbo. Selskapet har avtale om IN ordning. Dato for innbetaling 30.05 og 30.11. Ønsker kjøper å nedbetale hele eller deler av sin andel fellesgjeld, så bes denne ta kontakt med selskapets rådgiver for informasjon. For selskap med IN– ordning gjør vi oppmerksom på at kapitalkostnader (renter/avdrag) vil være spesifisert på fakturaen for felleskostnader Kapitalkostnader endres ved renteendring og endringen kommer da som tillegg evt fratrekk på fakturaen påfølgende måneder. Ved salg vil eventuelle krav som skyldes regulering av kapitalkostnader for tidligere periode, følge selger. Det kan derfor påløpe restanse/krav for selger, selv om felleskostnadene betales ut overtagelsesmåneden. Kjøper må selv sende en kopi av salgskontrakten til Skatteetaten slik at Skatteetaten kan registrere overdragelsen. Kopien kan sendes inn via skatteetaten.no/epost. Se ytterligere informasjon på hjemmesiden til Skatteetaten. Styrets årsrapport Det har ikke vært gjennomført noen større vedlikeholdsprosjekter siden forrige årsmøte. Fyringsanlegget har fungert godt etter oppgraderingen forrige sesong. Videosnutter der ingeniøren som hadde ansvar for utbedringsprosjektet forklarer hvordan anlegget fungerer er lastet opp i «Styrerommet» så de er trygt lagret. Vi søkte om ENOVA prosjektmidler mtp å få utredet mulighet for å få til en felles varmepumpeløsning knyttet til fyringsanlegget for renere, rimeligere oppvarming, men vi kom ikke med i dette prosjektet i denne omgang. Fortløpende vedlikehold/reparasjoner/utskiftinger av lamper, kabelkasser, heis, rørleggerarbeid er utført. Vi har skiftet forsikringsselskap fra Tryg til Gjensidige etter å ha vurdert tilbud fra sistnevnte som gunstigere. Prosessen med å få ordnet med ferdigattest fra Plan & bygningsetaten for balkongene på husets bakside (etter at firmaet som oppførte balkongene ble slått konkurs) er i havn. Styret har nylig kjøpt inn nøkler som beboere kan kjøpe direkte fra styret. Vi mener det bør foretas en ny vurdering av behov for rehabilitering av gårdens bakvegg i løpet av høsten. Denne siden av bygget er ikke reparert/malt på ca 30 år nå. Avhengig av behov, kan dette altså komme til å bli et prosjekt for 2026-27. Det er god overensstemmelse mellom budsjettet og årsregnskapet for 2024. Planer i aksjelaget: Det er planer om gradvis oppgradering av soilrørsystemer i kjelleren i følge styret. Svar fra styret 03.12.25: ¨Vi er i gang. Planen er gradvis, over kanskje to år, å få skiftet flere rør/div forebyggende rørarbeid uten å måtte ta opp lån for dette/øke felleskostnader. Når vi nå snart, som varslet, øker felleskostnadene med 8% håper vi det holder for 2026, men før denne økningen har det gått flere år siden sist, så kan ikke love at det må ytterligere økning til, men vi forventer ikke det.¨ I løpet av noen år vil også fasade mot bakgård oppgraderes, og det vil da bli tatt opp lån som kan medføre en økning i felleskostnader.
Regnskap / Budsjett / Kostnadsøkninger
Regnskapet for år 2024 var på kr. 173 167,-. Budsjettert for år 2025 er kr. 120 568,-.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Styregodkjennelse
Kjøper må godkjennes av aksjelagets styre. Styret kan kun nekte godkjenning dersom det foreligger saklig grunnlag, jf. borettslagsloven § 4-4.
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i aksjelaget.
Forsikringsselskap og polisenummer felles forsikring
Gjensidige Forsikring Asa
93332501
Vedtekter / husordensregler
Vedtekter og husordensregler ligger vedlagt i salgsoppgave.
Husdyrhold
Det er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse eller ulempe for de øvrige beboerne. Ved dyrehold gjelder følgende bestemmelser: 1. Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold og straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. Hunder skal føres i bånd innenfor sameiets område. 2. Eier av dyret skal straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på eiendommen. 3. Dyr må holdes borte fra lekeplasser og sandkasser.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap. Med styrets godkjenning og under visse vilkår kan boligen leies ut i inntil 3 år, jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten styregodkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Korttidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn per år uten samtykke fra styret. I vedtektene til aksjelaget: ¨Aksjonær kan fritt overlate bruken av boligen eller næringslokalet til tredjemann. Ved bruksoverlating skal det straks gis melding til styret om hvem bruken er overlatt til. Overlating av bruk av bolig må kun skje til boligformål.Ved bruksoverlating er aksjonæren fullt ut ansvarlig for at bruker overholder husordensregler og andre forpliktelser overfor selskapet. ¨
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger følgende ferdigattester for eiendommen: - Ferdigattest vedrørende våningshus datert 25.august 1961 - Ferdigattest vedrørende endring/reparasjon av bygningstekniske installasjoner, 20 våtrom datert 2.juni 2005 - Ferdigattest vedrørende bruksendring blokk datert 24.november 2021(godkjente tegninger plan 2. etasje) - Ferdigattest vedrørende fasadeendring blokk blokk datert 18.juni 2024 (Fasade mot bakgård) Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene basert på dokumentasjon mottatt fra kontrollansvarlig når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. Det er viktig å merke seg at selv om ferdigattest foreligger, gir det ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk, eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det er et mindre avvik fra de byggemeldte tegningene når det gjelder bruksendringen i 2. etasje. Veggen i entréen er utformet noe annerledes i dag enn det som fremgår av de opprinnelige tegningene. Ved badet er det i dag etablert en bod, mens de byggemeldte tegningene viser en annen løsning med mellomgang før badet. Avvik fra godkjente tegninger er søknadspliktige, og kjøper overtar risiko og ansvar for dette.
Vei, vann og avløp
Adkomst vei : Offentlig, interne gang- og stikkveier. Tilknytning vann : Offentlig Tilknytning avløp : Offentlig Iflg. Norges Eiendommer - Ambita. Tomtearealet gjelder for det aktuelle Gnr/Bnr.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger. Bebyggelse og anlegg (nåværende) Området er avsatt til bebyggelse og anlegg. Dette kan være boligbebyggelse, fritidsbebyggelse, sentrumsformål, kjøpesenter, forretninger, bebyggelse for offentlig eller privat tjenesteyting, fritids- og turistformål, råstoffutvinning, næringsbebyggelse, idrettsanlegg, andre typer anlegg, uteoppholdsarealer og grav- og urnelunder. Pågående byggesaker: Waldemar Thranes gate 10 A - bruksendring av loft til nye boenheter og fasadeendringer (Se sak 202455743) Saksnummer 202508363 Status: Saken er avsluttet Waldemar Thranes gate 4 - loftsutbygging (rammetillatelse) Saksnummer 202507625 Søknaden omfatter bruksendring av loft til 5 leiligheter. Videre omfatter søknaden fasadeendringer i form av 12 arker og 12 takvinduer mot gate, samt 5 takoppbygg, 19 takvinduer, og private takterrasser mot bakgård. Trapp forlenges opp til loftsplan for å sikre tilfredsstillende rømningsforhold. For mer informasjon om reguleringsforhold, kontakt megler eller søk på saksnummer, adresse eller gårds- og bruksnummer på Plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsensjon
Kjøp av eiendommen krever ikke konsesjon. Dersom eiendommen er større enn 2 mål, må kjøper undertegne nødvendige dokumenter for å søke om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 18.07.1893 - Dokumentnr: 900137 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:217 Bnr:81
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Dette betyr at borettslaget har prioritet over tinglyste lån når det gjelder betaling av felleskostnader, og kan kreve inn pengene før andre kreditorer, selv om de har lån registrert på andelen.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad kr. 20 000 000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå denne før bud inngis.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring fra Söderberg & Partners. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Les mer om Boligkjøperforsikring i vedlagte materiell eller på https://www.soderbergpartners.no/eiendom/boligkjoper/
Diverse
Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet, som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller dersom boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte aksjer, må dekkes av de øvrige aksjeeierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i aksjen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet, på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf. borettslagsloven § 1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Emera i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakten kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Sentrale lover
Regelverk og generelle opplysninger Boligen selges med det inventar og utstyr som i henhold til gjeldende lover, forskrifter eller offentlige pålegg skal følge med eiendommen, jf. avhendingsloven § 3-4. Fastmonterte eller spesialtilpassede installasjoner og innredning som anses som varig tilknyttet boligen, følger normalt med i handelen, med mindre det foreligger en særskilt avtale mellom partene om noe annet, jf. avhendingsloven § 3-5. En standard tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) følger salgsoppgaven, og gjelder som utgangspunkt for hva som inkluderes i salget – med mindre avvik er tydelig avtalt mellom kjøper og selger. Om informasjonsgrunnlaget Opplysninger om boligens størrelse og utforming, både innvendig og utvendig, bygger på informasjon hentet fra vedlagte tilstands- og boligsalgsrapport. Innholdet i salgsoppgaven er basert på selgers informasjon, fagkyndig vurdering, samt opplysninger fra offentlige registre som kommunen og Kartverket. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses for å være kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, slike forhold kan ikke senere gjøres gjeldende som en mangel ved boligen. Dette gjelder uavhengig av om dokumentene er lest. Det kan være forskjell mellom boligens faktiske bruk av rom og det som er godkjent av myndighetene. Alle interessenter anbefales derfor å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagperson, før bud gis. Dersom kjøper velger å kjøpe uten å ha sett eiendommen, kan det ikke etter overtakelse reklameres på forhold som burde ha vært oppdaget ved en ordinær gjennomgang. Dersom det oppstår behov for ytterligere avklaringer, oppfordres interessenter til å kontakte eiendomsmegler eller egne rådgivere før de gir bud. Slitasje og bruk Det må også forventes at eiendommer som har vært i bruk, vil kunne ha tegn til slitasje og eventuelle skader. Slik normal bruksslitasje og behov for vedlikehold må kjøper påregne, og dette vil normalt ikke gi grunnlag for reklamasjon eller prisavslag. Avtalerettslig Partenes rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, og all tilgjengelig dokumentasjon som forelå for kjøper før handelen ble inngått. I tillegg gjelder avhendingsloven. Det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke, og dette er nærmere forklart nedenfor. Budgivning og selgers vurdering På grunn av ulike ansvarsforhold kan selger velge å prioritere bud fra ikke-forbrukere, selv om budet er lavere enn et forbrukerbud. Når kjøper ikke er forbruker, kan selges ansvar begrenses ettersom boligen selges «som den er», noe som kan være av verdi for selger. Det understrekes at selger står fritt til å velge hvilket bud som aksepteres, og er ikke forpliktet til å velge det høyeste. Alle budgivere må ved inngivelse av bud opplyse om de opptrer som forbruker eller som næringsdrivende/person som handler hovedsakelig som ledd i næringsvirksomhet. Det vil opplyses hvis konkurrerende bud kommer fra en ikke-forbruker. Forbrukerkjøp – definisjon og vilkår: Et forbrukerkjøp foreligger når en fysisk person kjøper eiendom uten at formålet hovedsakelig er knyttet til næringsvirksomhet. En eiendom anses å ha en mangel dersom den ikke oppfyller kravene som følger av avtalen, eller ved brudd på bestemmelser i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Det samme gjelder hvis eiendommen ikke samsvarer med det som med rimelighet kunne forventes ut fra blant annet alder, type og synlig tilstand – eller hvis det er tilbakeholdt, eller gitt feilaktige opplysninger, og dette har påvirket avtalen. Dersom det er avvik mellom oppgitt og faktisk innvendig areal på minst 2 % og samtidig minst 1 kvadratmeter, kan dette utløse rett til kompensasjon etter § 3-3 i avhendingsloven. Ved beregning av krav om prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke kostnader med inntil kr 10 000 (som en egenandel). Ikke-forbruker – definisjon og vilkår: Dersom kjøper er en juridisk enhet, eller en fysisk person som handler i næringssammenheng, regnes kjøpet ikke som et forbrukerkjøp. Ved slike kjøp selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er begrenset til det som følger direkte av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-9. I disse tilfellene fravikes § 3-3 andre ledd, og eventuelle arealavvik vurderes etter § 3-8. Kjøperens plikt til å foreta grundige undersøkelser gjelder også fullt ut for kjøpere som ikke omfattes av forbrukerdefinisjonen.
Betalingsbetingelser
Hele oppgjøret må betales samlet fra en norsk bankkonto. Overføringer fra utlandet aksepteres kun unntaksvis, og kun dersom dette er forhåndsavtalt med megler i forbindelse med aksept av budet.
Viktig informasjon om budgivning
Bud kan legges inn på nettannonsen på "gi bud" knappen eller via hjemmesiden. Ved elektronisk budgivning kan bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID. Eiendomsmegler kan også kontaktes for tilsendelse av budkjema, og budskjema finnes også i salgsoppgaven. Alle bud skal inngi skriftlig til eiendomsmegler. Kravet til skriftlighet gjelder også ved forhøyelse av bud, motbud og selgers aksept eller avslag. Før et bud kan formidles til selger må megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver bruker e-signatur som f eks. bankID. Etter det første budet er inngitt, kan budgiver inngi bud pr e-post eller pr SMS til megler. Hvis budgiver skal by på eiendommen i henhold til en kjøpsfullmakt må megler kontaktes og fullmakten oversendes før budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en akseptfrist som er lang nok til at budet og eventuelle forbehold kan videreformidles til alle involverte parter slik at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budet. Eiendomsmegler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt, og vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Hvis budgiver ønsker å være anonym, kan bud fremmes via en fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Vederlag megler
Fast provisjon: kr 40 000,00 Tilrettelegging: kr 3000 Visninger/overtagelser: kr 3000 pr. stk. Markedspakke: kr 23.900 Oppgjørshonorar inkl. factoring: kr 9900 Grunnpakke bolig Info: kr 12 500 Utlegg: Selger dekker utlegg i henhold til oppdragsavtalen. Disse er estimert til ca. kr 15 500, og omfatter vanligvis innhenting av informasjon fra kommunen, eventuell forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Total kostnad ved salg til prisantydning: kr 111 950 Dette inkluderer både vederlag og stipulerte utlegg. Ved avbrutt oppdrag: Dersom oppdraget sies opp eller utløper uten at salget gjennomføres, har megler krav på rimelig vederlag for medgått tid og for utført arbeid. Dette omfatter blant annet vederlag knyttet til tilrettelegging, markedsføring og eventuelle avholdte visninger, samt påløpte utlegg. Timepris ved slik beregning er kr 3500.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking, og er blant annet forpliktet til å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at avtalen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, er dette et mislighold fra kjøpers side. Et vesentlig mislighold kan gi selger rett til å heve avtalen og til å gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom selger ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget, må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Emera eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Se www.emera.no for vår personvernerklæring.
Oppdragsnummer
01250039
Status salgsoppgave
Salgsoppgave sist endret: 05. desember 2025
Megler
Ansvarlig megler
Francis Johansson-Merrick
Megler
Tonje Heitmann Eide
Meglerforetaket
Emera No1 AS Org.nr: 934963385
Samarbeidspartnere og tilknyttede foretak
Emera Norge AS og eiendomsmeglingsforetakene som er tilknyttet Emera har samarbeid med forskjellige foretak som tilbyr forbrukerne produkter eller tjenester i forbindelse med et salgsoppdrag. Våre samarbeidspartene er:
Søderberg & Partners AS - formidler av boligselger- og boligkjøperforsikring Overo AS - leverandør av digitale oppgjørsskjemaer og overtakelsesprotokoller som også inneholder tilbud til forbruker om tilpassede strøm-, internett- og alarmtjenester SpareBank 1 SMN - tilbyder av lånefinansiering.
Hvilke produkter/tjenester kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget, kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger.
Egenerklæring boligselgerforsikring
Energiattest
Salgsoppgave
Tilstandsrapport
Boligkjøperforsikring
Når du kjøper bolig, er det viktig å sikre seg mot uforutsette utgifter. Söderberg & Partners og Emera Eiendomsmegling hjelper deg med å skape trygghet i boligkjøpet.
Fritt meglervalg
Valg av megler skal være frivillig. Megler kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, for eksempel tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. eiendomsmeglingsloven § 6-3 (3).