
MARIENFRYD/HASLE
Hovinveien 37H
51 m2
|
5 300 000 kr
|
1 soverom
|
Eierseksjon
|
Stilren, innbydende 2-roms med attraktiv beliggenhet | Balkong på hele 12 kvm med gode solforhold | TG1 på alt
Pris og areal
Prisantydning
5 300 000 ,-
Omkostninger
146 090 ,-
totalpris
5 446 090 ,-
felleskostnader
3 586 ,- per mnd
fellesformue
2 677 ,-
bruksareal
57 m2
internt bruksareal
51 m2
eksternt bruksareal
6 m2
Kort fortalt
Emir Resulbegovic v. Emera Eiendomsmegling ønsker velkommen til Hovinveien 37H. Dette er en moderne og romslig 2-roms selveiereilighet i et populært og etterspurt sameie på Marienfryd/Hasle. Leiligheten ligger i 2. etasje med heisadkomst fra garasjeanlegg, og har en gjennomgående og god planløsning. Balkong på ca. 12 kvm med gode solforhold. Tilbaketrukket beliggenhet, vendt mot bakgård, god lysinnstrømning, enkel å møblere og malt i moderne fargepalett. Leiligheten disponerer tilhørende bod. Kort vei til dagligvare, Hasle Torg, buss, T-bane og flybuss. Nærhet til Tøyen, Løkka og flere servicetilbud. Mulighet for kjøp av garasjeplass Fjernvarme (inkl. i FK) gir lave strømkostnader Solrik, romslig og sydvestvendt balkong Ekstern bod på 6 kvm Flislagt bad med tørkeskap
Nøkkelinfo
Boligtype
Eierseksjon
Eierform
Selveier
Antall soverom
1
antall bad
1
etasje
2
byggeår
2014
energimerking
C - Grønn
tomteareal
1664.8 m2 (eiet)
heis
Ja
veranda
Ja
Objektbeskrivelse
Tomten
Tomtestørrelse: 1664.8 m2 (eiet)
Sameiets tomt.
Byggeår
2014
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 51m2
BRA-e: 6m2
Totalt BRA: 57m2
TBA: 12m2
Arealbeskrivelse
2. etasje
BRA-I: 51 m² Entré, bad/vaskerom, stue/kjøkken, soverom
Underetasje
BRA-E: 6 m² Bod
2. etasje
12 m² Balkong
Ikke målbare arealer
Arealer målt innvendig på stedet. Innvendige vegger, kanaler og sjakter er medtatt BRA-i. Takhøyde 2.55m, rom med nedsenket himling 2,30m. I tillegg disponerer leiligheten en kjellerbod på 5,9m²
Fellesarealer og rettigheter til bruk
Det gjøres særskilt oppmerksom på at boden som er medtatt i BRA-e og totalt BRA, ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere bruken av dette arealet.
Bygningssakkyndiges kommentar til arealoppmåling
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk.
Antall soverom
1
Antall rom
2
Standard
VÅTROM Baderom er et prefabrikkert baderom med flislagte overflater og montert som et ferdig rom under oppførelse av eiendommen. KJØKKEN Innredning med glatte skapfronter, laminat benkeplater og integrerte hvitevarer.
Innbo og løsøre
Salgsoppgaven inkluderer NEFs standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør", som legges til grunn med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven. Gjenstander som er nevnt i standardlisten, men som ikke finnes på eiendommen, vil heller ikke følge med i salget. Alt utstyr og installasjoner som medfølger overtas slik de er, uten garanti, med mindre det foreligger en gjeldende garanti fra produsent eller leverandør. Kjøper aksepterer at det kan forekomme hull og merker etter montering av inventar og utstyr som ikke er en del av overdragelsen.
Parkering
Det er beboerparkering tilgjengelig i området. Med beboerparkeringstillatelse kan man parkere hele døgnet, også utover eventuell maksparkeringstid, på plasser reservert for beboere. Gjeldende priser for beboerparkering i bydelene Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene – innenfor sonene A, B, C, D og E – er som følger: - Bensin-, diesel- og hybridbiler samt ladbare hybrider: kr 6.200 per år - Motorsykler og mopeder: kr 3.100 per år - Elbiler: kr 2.090 per år - El-motorsykler og el-mopeder: kr 1.045 per år Det tas forbehold om endringer i prisene. For oppdatert informasjon, se:oslo.kommune.no – beboerparkering
Sammendrag av selgers egenerklæring
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? - Januar 2023 var det en lekkasje på taket av bygget på grunn av store mengder is/vann. Vannet rant forbi bl.a. badet vårt. Vi har hatt to takstmenn på badet for å undersøke eventuelle skader og ikke funnet noe. Taket er reparert i regi av sameiet. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? - Svar Ja, kun av faglært - Beskrivelse Utbedret bom i flis - Arbeid utført av Urbana Fasade AS Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade? - Beskrivelse Tak-lekkasje januar 2023. Taktekker har reparert skaden. Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? - Svar Ja, kun av faglært - Beskrivelse Tak-lekkasje 2023. - Arbeid utført av Veidekke
Bygningssakkyndig
Jan Berby
Byggemåte
I forbindelse med salget er det blitt utført en tilstandsrapport av en bygningssakkyndig, som gir en teknisk gjennomgang av boligen og påpeker eventuelle avvik. Rapporten, sammen med selgers egenerklæring, er vedlagt salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter grundig gjennomgår disse dokumentene før bud legges inn. All informasjon i tilstandsrapporten anses som kjent for kjøper, og det vil ikke være mulig å reklamere på forhold som er nevnt i rapporten. Spesielt forhold som er vurdert med TG2 og TG3 bør vurderes nøye, da de indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, noe som kan innebære behov for utbedringer. Bygningsdeler som er merket med TGIU er ikke blitt vurdert av takstmannen. Beskrivelsen av boligen nedenfor er hentet direkte fra tilstandsrapporten: Boligblokk med 5 etasjer og kjeller/garasjeplan. Adkomst til felles trapper fra asfalterte gangveier. Eiendommen fundamentert med pilarer til fast grunn og grunnmur i støpt betong. Støpt kjellergulv. Prefabrikkerte betongelementer i etasjeskillere. Stål og betongkonstruksjoner i bærende konstruksjoner, utfyllende fasader i bindingsverk utvendig forblendet med spekkmurt teglstein og trepanel. Flatt tak i betongkonstruksjon, tekket med folie og innvendig nedløp. Støpte trapper belagt med vinylbelegg og malte murvegger mellom etasjene. Flislagt inngangsparti. Eiendommen har personheis med adkomst garasje. Bygningsdeler vurdert med TG2: - Ingen Bygningsdeler vurdert med TG3: - Ingen Bygningsdeler som ikke har blitt undersøkt (TGIU): 2. ETASJE > BAD/VASKEROM Tilliggende konstruksjoner våtrom Hulltaking er ikke foretatt da dette er en prefabrikkert baderomskabin og kan unnlates i henhold til §2-2, i Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel).
Omkostninger
5 300 000,00 (Prisantydning) Omkostninger 12 500,00 (Boligkjøperforsikring* (valgfritt)) 132 500,00 (Dokumentavgift) 545,00 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545,00 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 133 590,00 (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperforsikring)) 146 090,00 (Omkostninger totalt (med Boligkjøperforsikring)) -------------------------------------------------------- 5 433 590,00 (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperforsikring)) 5 446 090,00 (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring)) --------------------------------------------------------
Felleskostnader
3 586,- per mnd
Bredbånd: 251,00 TV: 375,00 Felleskostnader: 2 960,44 Inkluderer varmtvann, fjernvarme, kommunale avgifter, TV/Internett, felles byggforsikring og drift og vedlikehold. På grunn av prisstigning og renteøkning er det påregnelig at felleskostnadene økes etter utarbeidelse av denne salgsoppgaven.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Kommunale avgifter
Inkludert i felleskostnader.
Fellesformue
2 677,-
Formuesverdi
Formuesverdi primær: 1 438 155 pr. 2023
Formuesverdi sekundær: 5 752 618 pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandel av denne boligverdien.For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Beliggenhet
Leiligheten har en svært sentral og attraktiv beliggenhet i et barnevennlig og rolig område nær Tiedemannsparken, på grensen mellom Hasle og Ensjø. Rett utenfor døren finner du idylliske grøntområder med beplantning, lekeapparater, bekk, vannspeil og gangbro. Tiedemannsparken og Valle Hovin er de nærmeste parkene og ligger kun et steinkast unna. Området har gjennomgått en betydelig utvikling de siste årene, med moderne boligprosjekter, oppgraderte uterom, ny infrastruktur og gode servicetilbud. Her bor du i et nabolag som kombinerer urbant preg med grønne omgivelser. Dagligvarehandelen er godt ivaretatt med blant annet Rema 1000 og Kiwi i Hovinveien, samt Coop Mega på Hasle Torg. På Ensjø finner du også flere alternativer som Rema 1000, Kiwi og Spar. Hasle Torg kjøpesenter ligger kun få minutters gange unna, med tilbud som Vinmonopolet, Baker Hansen, apotek, Jernia og andre butikker. I nærområdet finnes også frisører, pizzeriaer, gastropuber og småbutikker. Det er kort vei til sentrale områder som Oslo sentrum, Grünerløkka, Tøyen og Carl Berner – med alt av storbyens fasiliteter. I tillegg bør både Hasle Torg og Vinslottet trekkes frem. Sistnevnte er det tidligere tapperiet til Vinmonopolet, som nå er et levende knutepunkt for bolig og næring med blant annet kafe, frisør og spisesteder i første etasje. For den aktive er det mange muligheter i nærområdet, med lekeplasser, fotballbane, skøytebane, idrettshall, svømmehall og flere treningssentre. Jordal Amfi og Valle Hovin ligger i gangavstand, det samme gjør Kampen park, Tøyenparken og det nye Tøyenbadet, som blant annet tilbyr bassenger, vannsklie og badstue. Treningssentre som SATS Hasle Torg, SATS Kampen og Fresh Fitness på Ensjø er lett tilgjengelige. Barnefamilier vil sette pris på et godt utvalg av barnehager i området, blant annet Espira. Offentlig kommunikasjon er svært godt utbygget. Buss 21 og Flybussen stopper i Grenseveien like ved, og det er kort vei til både Ensjø og Hasle T-banestasjoner. Fra Ensjø går linje 1, 2, 3 og 4, med reisetid til sentrum på rundt fem minutter. Hasle betjenes av linje 5. I tillegg er Tøyen togstasjon på Gjøvikbanen et flott utgangspunkt for både byturer og utflukter i marka. Kulturlivet i området er rikt, med blant annet Kanonhallen kulturhus som byr på konserter og arrangementer gjennom året. Sommerstid arrangeres Øyafestivalen og andre kulturtilbud i Tøyenparken.
Energiklasse
C - Grønn
Info strømforbruk
Selger opplyser at det årlige strømforbruket er ca. 1 923 kWh i 2024. Det er viktig å merke seg at energiforbruket kan variere fra husstand til husstand.
Info energiklasse
Alle eiendommer som selges eller leies ut, skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er korrekte. Selger har fylt ut fullstendig energiattest, som er lagt ved salgsoppgaven. Megler påtar seg ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Fjernvarme Hvis et rom på visningen mangler fast installert oppvarmingskilde, vil ikke dette bli inkludert i handelen.
Om sameiet
Marienfryd Hus A3 og B3 Eierseksjonssameie Org.nr: 914969778
MARIENFRYD HUS A3 OG B3 EIERSEKSJONSSAMEIE Org.nr: 914969778 Eierseksjonssameiet (heretter sameiet) har forretningskontor i Oslo. Sameiet består av Hus A3 med 53 boligseksjoner og Hus B3 med 30 boligseksjoner med tilhørende boder og fellesarealer. Sameiebrøken for seksjonene er i seksjoneringsbegjæringen fastsatt ut fra bruksarealet til seksjonens hoveddel eksklusivt balkongareal. Sameiet har til formål å ivareta seksjonseiernes fellesinteresser og administrasjon av eiendommen gnr. 128 bnr. 157 i Oslo kommune, med fellesanlegg av enhver art. Styrets årsrapport Utover generelt styrearbeid rundt budsjett, hms og dialog med servicepartnere og driftsleverandører med mer. Har sameiet representanter i egne styrer for utomhus sameiet og garasjesameiet. Representantene har ansvar for å delta i møter og sørge for at sameiet har en stemme i sakene som kommer opp. Styret håndterer også relativt store mengder henvendelser fra eiere og beboere, bistår med svar og informasjon om forskjellige ting. Det går på generell informasjon, oppdatering av ringeklokker og adgang til gjesteparkering med mer. Styret videreformidler også henvendelser til garasjesameiet og utomhussameiet. Oppfølging etter rekonstruksjon og jobb på takene våre Etter den store jobben som ble utført av Veidekke med flere har det vært noen tilfeller av lekkasjer. Styret har tidvis brukt mye tid på å følge opp disse tilfellene og fått utført ytterligere arbeid der dette har vært nødvendig. Tilskudd fra Enova for energikartlegging Styret har søkt og fått godkjent tilskudd fra Enova for å kunne gjennomføre tiltak som går på kartlegging av energibruk. Grunnet økonomi har vi ikke benyttet oss av dette enda, men Enova har innvilget et tilskudd fra Klima- og energifondet på 50,0% av godkjente prosjektkostnader, oppad begrenset til 200 000 kroner, til delvis finansiering av prosjektet: Energikartlegging Marienfryd Hus A3 og B3 Sameie (prosjektet). Rammeavtale - Rørlegger Sentralen Styret inngikk en rammeavtale med Rørlegger Sentralen som gir sameiet forutsigbarhet og trygghet. En slik avtale bidrar til rask respons og oppfølging når det skjer noe. Dette er viktig da minuttene teller når det forutsigbare plutselig skjer og vannet renner. Avtalen gir også gunstige priser for beboerne. Vedlikeholdsspyling Styret fikk gjennomført vedlikeholdsspyling fra taket og helt ut til kommunale avløpsrør etter å ha kartlagt ulike symptomer relatert til dette.
Regnskap / Budsjett / Kostnadsøkninger
ÅRSREGNSKAPET Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av selskapets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet er satt opp under denne forutsetning. Vesentlig avvik Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak høyere kostander til vedlikehold bygninger, vvs og garasjeanlegg. Resultat Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Arbeidskapital Selskapets arbeidskapital (omløpsmidler fratrukket kortsiktig gjeld) viser selskapets likviditet. Arbeidskapitalen pr. 31.12 var kr 261 926,-. Budsjett 2025 Posten drift og vedlikehold er budsjettert med ordinær drift. Budsjettet er basert på estimerte tall, det er tatt høyde for prisøkninger på drift & vedlikehold i den grad det foreligger estimater. Felleskostnader Budsjettet danner grunnlaget for fastsettelsen av felleskostnader. Budsjettet er basert på 9 % økning av felleskostnadene fra 01.01.2025. TV og bredbånd er justert med henholdsvis kr. 11 og kr. 22. For øvrig vises til de enkelte tallene i budsjettet.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Styregodkjennelse
Praktiseres ikke.
Forkjøpsrett
Ingen forkjøpsrett.
Forsikringsselskap og polisenummer felles forsikring
Tryg Forsikring
8784956
Vedtekter / husordensregler
Vedlagt salgsoppgaven.
Husdyrhold
Det er tillatt med dyrehold. Hunder skal gå i bånd på fellesområdene og hunder og katter skal så godt det lar seg gjøre holdes unna lekeplasser og sandkasser. Styret kan nekte dyrehold hvis det fører til ulempe for andre beboere.
Adgang til utleie
Ny erverver og leier av en seksjon (bruksenhet) må meldes skriftlig til styret for registrering og godkjenning. Godkjenning kan bare nektes dersom det foreligger saklig grunn. Boligen kan leies ut i samsvar med gjeldende lovverk, og vedtektene setter ingen begrensninger på eierens utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i inntil 90 døgn per år, jf. eierseksjonsloven § 24. Denne grensen kan endres i vedtektene, men den må være satt mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i en sammenhengende periode på opptil 30 døgn.
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen, datert 13.05.2016. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene basert på dokumentasjon mottatt fra kontrollansvarlig når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. Det er viktig å merke seg at selv om ferdigattest foreligger, gir det ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk, eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Megler har ikke mottatt byggegodkjente tegninger fra kommunen og har derfor ikke kontrollert dagens planløsning mot tegningene.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpssystem. Stikkledningene fra eiendommen og ut til det kommunale nettet er private, og vedlikeholdsansvaret for disse påhviler sameiet. Adkomst til eiendommen skjer via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til blant annet bolig. For mer informasjon om reguleringsforhold, kontakt megler eller søk på saksnummer, adresse eller gårds- og bruksnummer på Plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/128/157/64: 21.07.2014 - Dokumentnr: 609359 - Best. om vann/kloakkledn. Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:428 Bnr:2 Kan ikke slettes/endres uten samtykke fra Oslo kommune Overført fra: Knr:0301 Gnr:128 Bnr:157 Gjelder denne registerenheten med flere 21.07.2014 - Dokumentnr: 609359 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:428 Bnr:2 Bestemmelse om reparasjon og vedlikehold av bygninger/parkeringsanlegg Kan ikke slettes/endres uten samtykke fra Oslo kommune Overført fra: Knr:0301 Gnr:128 Bnr:157 Gjelder denne registerenheten med flere 08.09.2014 - Dokumentnr: 754836 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 64 Formål: Bolig Sameiebrøk: 52/5019
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav knyttet til sameieforholdet, som felleskostnader. Legalpant er pant som ikke vises i grunnboksutskriften, og har prioritet foran tinglyste lån, for eksempel banklån på seksjonen. Legalpant til kommunen har høyere prioritet enn legalpant til sameiet.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring fra Söderberg & Partners. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Les mer om Boligkjøperforsikring i vedlagte materiell eller på https://www.soderbergpartners.no/eiendom/boligkjoper/
Diverse
Det informeres om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, i henhold til eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller gjennom et firma regnes også med. I henhold til eierseksjonsloven § 31 er sameierne ansvarlige overfor sameiets kreditorer i forhold til sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legal panterett i den enkelte eierseksjon, begrenset til inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å signere den standard kjøpekontrakten utarbeidet av Emera som en del av eiendomshandleren. Kjøpekontrakten kan gjennomgås hos eiendomsmegler før budet legges inn. Kontakt eiendomsmegler for eventuelle spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Sentrale lover
Regelverk og generelle opplysninger Boligen selges med det inventar og utstyr som i henhold til gjeldende lover, forskrifter eller offentlige pålegg skal følge med eiendommen, jf. avhendingsloven § 3-4. Fastmonterte eller spesialtilpassede installasjoner og innredning som anses som varig tilknyttet boligen, følger normalt med i handelen, med mindre det foreligger en særskilt avtale mellom partene om noe annet, jf. avhendingsloven § 3-5. En standard tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) følger salgsoppgaven, og gjelder som utgangspunkt for hva som inkluderes i salget – med mindre avvik er tydelig avtalt mellom kjøper og selger. Om informasjonsgrunnlaget Opplysninger om boligens størrelse og utforming, både innvendig og utvendig, bygger på informasjon hentet fra vedlagte tilstands- og boligsalgsrapport. Innholdet i salgsoppgaven er basert på selgers informasjon, fagkyndig vurdering, samt opplysninger fra offentlige registre som kommunen og Kartverket. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses for å være kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, slike forhold kan ikke senere gjøres gjeldende som en mangel ved boligen. Dette gjelder uavhengig av om dokumentene er lest. Det kan være forskjell mellom boligens faktiske bruk av rom og det som er godkjent av myndighetene. Alle interessenter anbefales derfor å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagperson, før bud gis. Dersom kjøper velger å kjøpe uten å ha sett eiendommen, kan det ikke etter overtakelse reklameres på forhold som burde ha vært oppdaget ved en ordinær gjennomgang. Dersom det oppstår behov for ytterligere avklaringer, oppfordres interessenter til å kontakte eiendomsmegler eller egne rådgivere før de gir bud. Slitasje og bruk Det må også forventes at eiendommer som har vært i bruk, vil kunne ha tegn til slitasje og eventuelle skader. Slik normal bruksslitasje og behov for vedlikehold må kjøper påregne, og dette vil normalt ikke gi grunnlag for reklamasjon eller prisavslag. Avtalerettslig Partenes rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, og all tilgjengelig dokumentasjon som forelå for kjøper før handelen ble inngått. I tillegg gjelder avhendingsloven. Det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke, og dette er nærmere forklart nedenfor. Budgivning og selgers vurdering På grunn av ulike ansvarsforhold kan selger velge å prioritere bud fra ikke-forbrukere, selv om budet er lavere enn et forbrukerbud. Når kjøper ikke er forbruker, kan selges ansvar begrenses ettersom boligen selges «som den er», noe som kan være av verdi for selger. Det understrekes at selger står fritt til å velge hvilket bud som aksepteres, og er ikke forpliktet til å velge det høyeste. Alle budgivere må ved inngivelse av bud opplyse om de opptrer som forbruker eller som næringsdrivende/person som handler hovedsakelig som ledd i næringsvirksomhet. Det vil opplyses hvis konkurrerende bud kommer fra en ikke-forbruker. Forbrukerkjøp – definisjon og vilkår: Et forbrukerkjøp foreligger når en fysisk person kjøper eiendom uten at formålet hovedsakelig er knyttet til næringsvirksomhet. En eiendom anses å ha en mangel dersom den ikke oppfyller kravene som følger av avtalen, eller ved brudd på bestemmelser i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Det samme gjelder hvis eiendommen ikke samsvarer med det som med rimelighet kunne forventes ut fra blant annet alder, type og synlig tilstand – eller hvis det er tilbakeholdt, eller gitt feilaktige opplysninger, og dette har påvirket avtalen. Dersom det er avvik mellom oppgitt og faktisk innvendig areal på minst 2 % og samtidig minst 1 kvadratmeter, kan dette utløse rett til kompensasjon etter § 3-3 i avhendingsloven. Ved beregning av krav om prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke kostnader med inntil kr 10 000 (som en egenandel). Ikke-forbruker – definisjon og vilkår: Dersom kjøper er en juridisk enhet, eller en fysisk person som handler i næringssammenheng, regnes kjøpet ikke som et forbrukerkjøp. Ved slike kjøp selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er begrenset til det som følger direkte av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-9. I disse tilfellene fravikes § 3-3 andre ledd, og eventuelle arealavvik vurderes etter § 3-8. Kjøperens plikt til å foreta grundige undersøkelser gjelder også fullt ut for kjøpere som ikke omfattes av forbrukerdefinisjonen.
Betalingsbetingelser
Hele oppgjøret må betales samlet fra en norsk bankkonto. Overføringer fra utlandet aksepteres kun unntaksvis, og kun dersom dette er forhåndsavtalt med megler i forbindelse med aksept av budet.
Viktig informasjon om budgivning
Bud kan legges inn på nettannonsen på "gi bud" knappen eller via hjemmesiden. Ved elektronisk budgivning kan bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID. Eiendomsmegler kan også kontaktes for tilsendelse av budkjema, og budskjema finnes også i salgsoppgaven. Alle bud skal inngi skriftlig til eiendomsmegler. Kravet til skriftlighet gjelder også ved forhøyelse av bud, motbud og selgers aksept eller avslag. Før et bud kan formidles til selger må megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver bruker e-signatur som f eks. bankID. Etter det første budet er inngitt, kan budgiver inngi bud pr e-post eller pr SMS til megler. Hvis budgiver skal by på eiendommen i henhold til en kjøpsfullmakt må megler kontaktes og fullmakten oversendes før budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Bud som har forbehold om konfidensialitet ("hemmelige bud") vil ikke bli formidlet til selger. Alle interessenter oppfordres til å inngi bud via eiendomsmegler. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en akseptfrist som er lang nok til at budet og eventuelle forbehold kan videreformidles til alle involverte parter slik at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budet. Eiendomsmegler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt, og vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Hvis budgiver ønsker å være anonym, kan bud fremmes via en fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på lånefinansiering
Boliglån hos SpareBank 1 SMN Som kunde i Emera kan du søke om boliglån hos vår samarbeidspartner SpareBank 1 SMN. Rådgiverne i SpareBank 1 SMN står klar for å hjelpe deg og tilbyr konkurransedyktige priser. Det er enkelt og uforpliktende å søke om lånSamme rente på mellomfinansieringen som det ordinære boliglånet, noe som gir økonomisk trygghet ved boligbytte God oversikt over hele økonomien din i Norges beste mobilbank Vær klar til budrunden. Søk lån på smn.no Ønsker du å snakke med en rådgiver? Da kan du avtale møte på et tidspunkt som passer deg, rett i rådgiverens kalender. Avtal møte med rådgiver på smn.no/kundemøte Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Vederlag megler
Provisjon ved salg til prisantydning: kr 55 000,00 Tilrettelegging: kr 15.000 Visninger/overtagelser: kr 3000 pr. stk. Markedspakke: kr 23.900 Oppgjørshonorar inkl. factoring: kr 9900 Grunnpakke bolig Info: kr 9.900 Utlegg: Selger dekker utlegg i henhold til oppdragsavtalen. Disse er estimert til ca. kr 21 570,00, og omfatter vanligvis innhenting av informasjon fra kommunen, eventuell forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Total kostnad ved salg til prisantydning: kr 120 270,00 Dette inkluderer både vederlag og stipulerte utlegg. Ved avbrutt oppdrag: Dersom oppdraget sies opp eller utløper uten at salget gjennomføres, har megler krav på rimelig vederlag for medgått tid og for utført arbeid. Dette omfatter blant annet vederlag knyttet til tilrettelegging, markedsføring og eventuelle avholdte visninger, samt påløpte utlegg. Timepris ved slik beregning er kr 3500. Samarbeidspartnere og tilknyttede foretak: Emera Norge AS og eiendomsmeglingsforetakene som er tilknyttet Emera har samarbeid med forskjellige foretak som tilbyr forbrukerne produkter eller tjenester i forbindelse med et salgsoppdrag. Våre samarbeidspartene er: Søderberg & Partners AS - formidler av boligselger- og boligkjøperforsikring Overo AS - leverandør av digitale oppgjørsskjemaer og overtakelsesprotokoller som også inneholder tilbud til forbruker om tilpassede strøm-, internett - og alarmtjenester SpareBank 1 SMN - tilbyder av lånefinansiering Hvilke produkter/tjenester kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget, kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking, og er blant annet forpliktet til å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at avtalen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, er dette et mislighold fra kjøpers side. Et vesentlig mislighold kan gi selger rett til å heve avtalen og til å gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom selger ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget, må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Emera eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Se www.emera.no for vår personvernerklæring.
Oppdragsnummer
02250138
Status salgsoppgave
Salgsoppgave sist endret: 21. september 2025
Megler
Megler
Emir Resulbegovic
Meglerforetaket
Emera No2 AS Org.nr: 934963407
Samarbeidspartnere og tilknyttede foretak
Emera Norge AS og eiendomsmeglingsforetakene som er tilknyttet Emera har samarbeid med forskjellige foretak som tilbyr forbrukerne produkter eller tjenester i forbindelse med et salgsoppdrag. Våre samarbeidspartene er:
Søderberg & Partners AS - formidler av boligselger- og boligkjøperforsikring Overo AS - leverandør av digitale oppgjørsskjemaer og overtakelsesprotokoller som også inneholder tilbud til forbruker om tilpassede strøm-, internett- og alarmtjenester SpareBank 1 SMN - tilbyder av lånefinansiering.
Hvilke produkter/tjenester kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget, kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger.