
IDYLL PÅ HOVIN
St. Jørgens vei 35
66 m2
|
5 900 000 kr
|
2 soverom
|
Andelsleilighet
|
Tiltalende, romslig og idyllisk beliggende 3-R | Vestvendt balkong | Barnevennlig og parknær beliggenhet | Bad fra 2022 | VV/fyring inkl.
Pris og areal
Prisantydning
5 900 000 ,-
Omkostninger
18 202 ,-
totalpris
6 554 262 ,-
felleskostnader
5 237 ,- per mnd
fellesgjeld
296 060 ,-
fellesformue
15 904 ,-
bruksareal
74 m2
internt bruksareal
66 m2
eksternt bruksareal
8 m2
Kort fortalt
Emir Resulbegovic v. Emera Eiendomsmegling ønsker velkommen til St. Jørgens vei 35. Dette er en tiltalende og romslig 3-roms leilighet med sentral beliggenhet på Hovin. Leiligheten ligger i byggets 2. etasje og har en romslig balkong med fin utsikt mot fellesarealene. Den romslige, vestvendte balkongen på hele 8 kvm byr på fine solforhold, perfekt for late sommerdager. Høydepunkter: - Hasle Torg like ved, med blant annet SATS, Vinmonopolet og Baker Hansen - Varmtvann og internett inkludert i felleskostnadene - Kort vei til Hasle t-bane (linje 5) samt Helsfyr, Ensjø og Tøyen (linje 1–4) - Vestvendt balkong med gode solforhold - Joker med søndagsåpent midt i borettslaget - Lave omkostninger - Tre boder
Nøkkelinfo
Boligtype
Andelsleilighet
Eierform
Andel
Antall soverom
2
antall bad
1
etasje
2
byggeår
1956
energimerking
D - Rød
tomteareal
61436 m2 (eiet)
veranda
Ja
Objektbeskrivelse
Tomten
Tomtestørrelse: 61436 m2 (eiet)
Andel i felles eiet tomt for borettslaget på 61436 kvm. Borettslagets fellesareal er opparbeidet med asfalterte adkomstveier/plasser, gressplen, beplantning, trær, parkeringsarealer m.m
Byggeår
1956
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 66m2
BRA-e: 8m2
Totalt BRA: 74m2
TBA: 8m2
Arealbeskrivelse
2. etasje
BRA-I: 66 m² Entré, Bod/Skap, Soverom, Soverom 2, Bad/vaskerom, Kjøkken, Stue, Garderobe
5. etasje
BRA-E: 3 m² Bod med ca 7 kvm gulvflate
Underetasje
BRA-E: 2 m² Bod
BRA-E: 3 m² Bod
2. etasje
8 m² Balkong
Fellesarealer og rettigheter til bruk
Det gjøres særskilt oppmerksom på at boden som er medtatt i BRA-e og totalt BRA, ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere bruken av dette arealet.
Bygningssakkyndiges kommentar til arealoppmåling
Arealer målt innvendig på stedet. Innvendige vegger, kanaler og sjakter er medtatt BRA-i. Takhøyde 2.50m, stue med nedsenket himling 2,40m. Leiligheten er målt til 65,5m² og avrundet til 66m². I tillegg disponerer leiligheten to kjellerboder på 2 og 3m² og en loftsbod med skråhimling med ca 7m² gulvflate og 3m² målbart areal.
Antall soverom
2
Antall rom
3
Innhold
2. etasje: Entré, Bod/Skap, Soverom, Soverom 2, Bad/vaskerom, Kjøkken, Stue, Garderobe Kjeller: To boder Loft: Èn bod
Standard
Normalt godt drevet og vedlikeholdt borettslag med bygningsmasse oppført på 1950 tallet med datidens materialvalg, byggemåter og forskrifter. Vedlikeholdet på bygningene er rimelig bra, bygningenes alder tatt i betraktning. Borettslaget har gjennomført flere oppgraderinger som blant annet rehabilitert bunnledningene i 2020, vindusutskiftning i 2017/18 og våtromsrehabilitering i 1996/2001. For flere opplysninger om utførte og planlagte vedlikeholdsarbeider henvises til styrets årsberetning. Eldre eiendommer har likevel normalt større vedlikeholdsbehov og behov for utskiftninger/fornyelser pga større risiko for fuktskader, soppangrep, setninger osv. enn nyere eiendommer. Overflater og våtrom er vurdert mot hva som må forventes av standard som følge av bygningens alder. Leiligheten ligger i 2. etasje og framstår i dag som pent oppusset og vedlikeholdt og ifølge tidligere prospekt er kjøkkeninnredning fra 2013. Baderom ble ribbet ned og bygd opp igjen med flislagt overflater, ny membran, varmekabler, nytt sluk og sanitærutstyr i 2022.
Innbo og løsøre
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med: - Fastmontert bokhylle i stue Følgende medfølger: - Vaskemaskin og kjøleskap For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt. Gjenstander som er nevnt i standardlisten, men som ikke finnes på eiendommen, vil heller ikke følge med i salget. Alt utstyr og installasjoner som medfølger overtas slik de er, uten garanti, med mindre det foreligger en gjeldende garanti fra produsent eller leverandør. Kjøper aksepterer at det kan forekomme hull og merker etter montering av inventar og utstyr som ikke er en del av overdragelsen.
Parkering
Hovin Borettslag har 216 p-plasser som leies ut til beboere. Ventetid på opptil to år må påregnes. Det vil ved inngåelse av leieforhold tilkomme et administrasjonsgebyr fra OBOS. Leieforholdet opphører ved salg, overførsel eller fremleie. Ladeanlegg for elbil er etablert. Det er egen venteliste for parkering med el-bil lader. Kostnadene for elbilparkering er kr 500,-/mnd. for plassen + strømforbruk og nettleie som Movel administrerer. Øvrige priser: P-plass uten strøm: 300, P-plass med motorvarmer: 400,- Borettslaget har for øvrig én oppstillingsplass for Bilkollektivet. Dette er plass 60145. Bilkollektivet er en bildelingsordning for folk som har behov for bil, men som ikke vil kjøpe. Det finnes gjesteparkeringsplasser i borettslaget hvor gjester kan korttids-parkere i maks 3 dager. Beboere kan parkere på gjesteparkeringen fra 21:00-08:00. Kommunen har bygget 6 ladestasjoner (EL) i den kommunale veien oppe ved blokkene i 20-24 og 32. For øvrig gjelder gateparkering etter områdets bestemmelser. Det er innført beboerparkering i dette området(indre by). Dette betyr at du kan parkere fritt døgnet rundt på parkeringsplassene regulert til beboerparkering i området rundt din bolig for kun kr. 6.200,- pr. år for fossile biler, dieselbil, hybridbil, ladbar hybrid. Har du el-bil så betaler du kr. 2.090,- pr år, hydrogenbil og el-varebil er gratis. Motorsykkel og moped kr 3.100,- pr år. El-motorsykkel og el-moped kr 1.045,- pr år. Se Oslo kommune sine nettsider for mer informasjon.
Sammendrag av selgers egenerklæring
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? - Fra tidligere eiers egenerklæringsskjema: "Liten lekkasje frå leiligheita over i forbindelse med at dei pussa opp i desember 2023. Forsikringssak oppretta, og lekkasjen vart undersøkt av takstmann. Ingen skade oppstått, og ingen utbedring nødvendig. Dokumentasjon fra Frøiland Bygg Skade AS og Tryg forsikring foreligger." Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? - Ja, kun av faglært - Totalrenovering av bad i mars 2022 med Hele Consult AS som leverandør. Membranarbeid utført av Kjernsbekk AS, elektrisk arbeid utført av Rett Elektro AS, rørleggararbeid utført av Effektiv Vedlikehold Per Rune Larsson AS, ifølge egenerklæring fra tidligere eier. - Hele Consult AS m.fl. Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? - Gulv pigget opp og lagt ny sveisemembran på gulv. Smøremembran på vegg (flis på flis). Nye varmekabler. Utført av Kjernsbekk AS i mars 2022, ifølge egenerklæring fra tidligere eier. Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? - Ja, kun av faglært. - Fra egenerklæringsskjema til tidligere eier: "flytting av dusjhjørne, ny vask, nytt opplegg for vaskemaskin, rør i røropplegg i forbindelse med renovering av bad. Utført av Effektiv Vedlikehold AS - P.R. Larsson AS. Kvitteringer/dokumentasjon foreligger. Montering av ny varmvannsberedar i forbindelse med oppussing av bad i 2013. Utført av Rørlegger Bystøl AS, ifølge egenerklæring frå tidlegare eigar. Montering av nytt blandebatteri på kjøkken i 2020. Utført av Rørleggermester Jensen AS." - Effektiv Vedlikehold AS, Rørlegger Bystøl AS, Rørleggermester Jensen AS. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? - Ja, av faglært og ufaglært/egeninnsats/dugnad - Fra egenerklæringsskjema til tidligere eier: "Lagt nye varmekablar, termostat, downlights i tak m.m. med oppussing av bad i mars 2022. Utført av Rett Elektro AS Montering av varmeovn på kjøkken og ny stikkontakt gjesterom, utført av KW Elektro AS i 2020. Montering av ny peis (Nordpeis Uno) i 2017. Utført av Henriksen Peisforum AS. Dokumentasjon foreligger. Ny taklampe på kjøkken (sukkerbitkobling) 2019. Utført sjølv. Ny platetopp montert 2022 (støpselmontering). Utført sjølv. Arbeid utført i regi av tidligere eigar: 2013: Elektrisk arbeid (nye stikkontakter m.m.) i forbindelse med oppussing av kjøkken i 2013. Utført av Fixel Elektriker AS, ifølge egenerklæring frå tidlegare eigar. 2017: Downlights i stue, ny kurs på kjøkken, nye jordfeilautomater i sikringsskap m.m. 2018: Montering av diverse nye stikkontakter 2019: Bytting av dimmer, utbedring av avvik etter kontroll fra det lokale eltilsyn" - Rett Elektro AS, KW Elektro AS, Exact Elektro AS, Elektro Union AS, Henriksen Peisforum AS, Fixel Elektriker AS. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? - Kontroll av el-anlegg utført at Det lokale eltilsyn (Hafslund/Elvia) i 2018. Rapport foreligger, inkludert bekreftelse på at avvik ble utbedret, i følge egenerklæringsskjema til tidligere eiere. Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? - Ja, kun av faglært - Oppussing av balkonger og totalrenovering av tak og piper i regi av borettslaget. Utført 2020-2021. - Oslo Entreprenørselskap AS Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? - Tilstandsrapporter og egenerklæringer fra tidligere eiere, datert 2017, 2019 og 2024.
Bygningssakkyndig
Jan Berby
Byggemåte
I forbindelse med salget er det blitt utført en tilstandsrapport av en bygningssakkyndig, som gir en teknisk gjennomgang av boligen og påpeker eventuelle avvik. Rapporten, sammen med selgers egenerklæring, er vedlagt salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter grundig gjennomgår disse dokumentene før bud legges inn. All informasjon i tilstandsrapporten anses som kjent for kjøper, og det vil ikke være mulig å reklamere på forhold som er nevnt i rapporten. Spesielt forhold som er vurdert med TG2 og TG3 bør vurderes nøye, da de indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, noe som kan innebære behov for utbedringer. Bygningsdeler som er merket med TGIU er ikke blitt vurdert av takstmannen. Beskrivelsen av boligen nedenfor er hentet direkte fra tilstandsrapporten: Frittliggende boligblokk med 4 etasjer, kjeller og loft. Adkomst til felles trapperom fra asfaltert gangvei. Grunnmur i støpt betong og støpt kjellergulv. Støpte etasjeskillere. Støpt betong i bærende konstruksjoner og utvendige fasader er tilleggsisolert og forblendet med spekkmurt teglstein. Valmet tak med tresperrekonstruksjoner tekket med takstein. Støpte trapper belagt med terrazzo og malte murvegger mellom etasjer. Bygningsdeler vurdert med TG2: Innvendige dører Malte originale innerdører. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Anbefalt brukstid for innerdører er ca 30-50 år. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Bygningsdelen fungerer fortsatt med dagens tilstand. 2. ETASJE > BAD/VASKEROM Ventilasjon Naturlig ventilering med ventil i tak. Vurdering av avvik: • Rommet har kun naturlig ventilasjon. • Det er avvik: Naturlig ventilasjon med tilluft via ventiler gis automatisk TG2 selv om vifter monteres for å forsere inneluft. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. 2. ETASJE > KJØKKEN Avtrekk Ventilator med utluft yttervegg. Vurdering av avvik: • Kjøkkenet mangler styrt tilluftsventilering. Konsekvens/tiltak • Andre tiltak: Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk eller påkobling av felles ventilasjonskanal fra rommet Tiltaket bør derfor avklares nærmere med styret i borettslaget for å sjekke om det er innenfor borrettslagets vedtekter. Ventilasjon Ventilasjon med naturlig avtrekk i leiligheten. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Kun naturlig ventilasjon av bad og kjøkken. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. Varmtvannstank - 2013 Ca 120 ltr varmtvannsbereder plassert i kjøkkenbenk. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Bereder plassert i hjørneskap ohg ikke tilgjengelig for kontroll. Konsekvens/tiltak • Tiltak: TG 2 git pga manglende mulighet for kontroll av bereder. Bygningsdeler som ikke har blitt undersøkt (TGIU): 2. ETASJE > BAD/VASKEROM Tilliggende konstruksjoner våtrom Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner er av mur. Takstmannen har derfor kontrollert med fuktindikator i våtsoner uten at det er registrert fukt i området. Vurdering av avvik: • Det er pga bygningsmessige hindringer ikke fysisk mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone. Konsekvens/tiltak • TGIU gitt ut ifra manglende mulighet for hulltaking.
Omkostninger
5 900 000,00 (Prisantydning) 296 060,00 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 196 060,00 (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger 8 900,00 (Boligkjøperforsikring* (valgfritt)) 8 212,00 (Forhåndsvarsling forkjøpsrett) 545,00 (Tinglysingsgebyr hjemmel) 545,00 (Tinglysningsgebyr pantedokument) -------------------------------------------------------- 9 302,00 (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperforsikring)) 18 202,00 (Omkostninger totalt (med Boligkjøperforsikring)) -------------------------------------------------------- 6 205 362,00 (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperforsikring)) 6 214 262,00 (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring)) --------------------------------------------------------
Felleskostnader
5 237,- per mnd
Drift og vedlikehold, kommunale avgifter, internett, byggforsikring og varmtvann. På grunn av prisstigning og renteøkning er det påregnelig at felleskostnadene økes etter utarbeidelse av denne salgsoppgaven.
Kommunale avgifter
Inkludert i kommunale avgifter.
Fellesformue
15 904,-
Fellesgjeld
296 060,-
Selskapets totale lån og vilkår: Bank: Obos Boligkreditt AS Lånenr.: 98207575976 Lånetype: Annuitetslån Rentesats: 5,10% Restsaldo 24 095 845,00 Innfrielsesdato: 30.03.2047 Type rente: Flytende rente Terminer i året: 12 Bank: Obos-Banken AS Lånenr.: 98207933325 Lånetype: Annuitetslån Rentesats: 5,10% Restsaldo 103 437 862,00 Innfrielsesdato: 29.02.2052 Type rente: Flytende rente Terminer i året: 12 Bank: Obos-Banken AS Lånenr.: 98207933333 Lånetype: Annuitetslån Rentesats: 5,10% Restsaldo 6 392 189,00 Innfrielsesdato: 30.11.2027 Type rente: Flytende rente Terminer i året: 12 Bank: Obos-Banken AS Lånenr.: 98208025872 Lånetype: Annuitetslån Rentesats: 5,10% Restsaldo 15 754 431,00 Innfrielsesdato: 30.09.2052 Type rente: Flytende rente Terminer i året: 12
Sikringsordning fellesgjeld
Ikke tilknyttet sikringsordning.
Formuesverdi
Formuesverdi primær: 1 426 743 pr. 2023
Formuesverdi sekundær: 5 706 970 pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandel av denne boligverdien.For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Beliggenhet
Leiligheten har en sentral og attraktiv beliggenhet i et veletablert boligområde på spennende Hasle/Hovin. Her bor du i grønne omgivelser, med hovedtur- og sykkelvei mot sentrum fra Groruddalen, Grefsenkollen og Østmarka rett utenfor døren. Området byr på rikelig med flotte grøntområder og rekreasjonsmuligheter – blant annet Valle Hovin med idyllisk andedam, Hasleparken ved Hasle kirke, Tøyenparken, Botanisk hage, Kampen park og Tøyenbadet (forventet nyåpning sommeren 2024). Fra boligen er det gangavstand til både Tøyen og Grünerløkka, samt kort vei med sykkel, bil eller kollektiv til Oslos parker, kafeer, restauranter og butikker. I borettslaget finner du Joker nærbutikk, samt “Vaskeriet” – et populært kultur- og forsamlingshus flittig brukt av beboerne til alt fra private feiringer til åpne arrangementer for hele nabolaget. Hasle er et område i utvikling, med nye boliger, servicefunksjoner, friarealer og moderne infrastruktur. Like ved ligger Hasle Torg med blant annet Coop Mega, Baker Hansen, Vitus Apotek, Vinmonopolet, Nille, Jernia, Floriss, SATS og flere dagligvarebutikker. Gangavstand også til trivelige serveringssteder på nyåpnede Vinslottet – tidligere Vinmonopolets tapperi – nå fylt med leiligheter, restauranter, butikker og spennende konsepter. Kort vei også til servicetilbud på Ensjø og Ensjø Torg. Transportmulighetene er svært gode med Hasle T-bane (linje 5) kun få minutter unna, og gangavstand til både Ensjø og Tøyen T-bane (linje 1–4). Flere bussruter og flybuss finnes også i nærområdet. Dette er en bolig for deg som ønsker å bo sentralt, men samtidig i rolige og grønne omgivelser – litt utenfor den mest hektiske bykjernen.
Adkomst
På høyre side i annonsen finner du et kartutsnitt. Ved å klikke på kartet kan du enkelt planlegge din rute fra valgt startpunkt og helt frem til boligen. Det vil være skiltet ved fellesvisninger for enkel orientering.
Energiklasse
D - Rød
Info strømforbruk
Selger opplyser at det årlige strømforbruket er ca. 9641 kWh. Det er viktig å merke seg at energiforbruket kan variere fra husstand til husstand.
Info energiklasse
Alle eiendommer som selges eller leies ut, skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er korrekte. Selger har fylt ut fullstendig energiattest, som er lagt ved salgsoppgaven. Megler påtar seg ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Leiligheten er elektrisk oppvarmet med panelovner samt gulvvarme på bad. I tillegg peisovn i stue
Om borettslaget
Hovin Borettslag Org.nr: 950142898
Hovin borettslag er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom(borett) og å drive virksomhet som står i sammenheng med dette. Borettslaget består av 540 andelsleiligheter, fordelt på 25 bygninger. De første innflyttingene skjedde i perioden 1954–1956. Tomten som ble kjøpt i 1986, er på 61 476 m2 og har følgende gårds- og bruksnummer 122–148. Borettslaget er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 950142898, ligger i bydel 2 Grünerløkka i Oslo kommune og har adresse St. Jørgens vei 1–77 og 2–32. Om du er nyinnflyttet eller planlegger å flytte inn, vennligst les temaene over om parkering, tv og internett, lås og nøkler m.m. på https://vibbo.no/hovin/om. Økonomi For driftsåret 2024 hadde boretslaget et budsjet på 32 millioner kroner. Omtrent halvparten går til faste utgifter som kommunale avgifter (19 %) og drift, inkludert lønn, vedlikehold, bredbånd og forsikringer (33 %). Den andre halvparten brukes til fnanskostnader, fordelt på renter (27 %) og nedbetaling av lån (21 %). Boretslaget har fre lån i OBOS-banken. Det eldste lånet er ferdig nedbetalt i november 2027. I november 2024 betalte vi inn 3,5 millioner ekstra på dete lånet. Dete ble gjort eter en vurdering av rentekostnader og likviditet, og vil redusere renteutgiftene med omtrent 100.000 kroner i måneden fram til lånet er nedbetalt. Fra 1. mars 2025 ble husleien økt med 4 %. Årsaken er blant annet at vann- og avløpsavgiftene til kommunen øker med 18 %, og at dagens rentenivå fortsat ventes å vare en god stund er høyt. I tillegg stiger kostnadene generelt som følge av prisvekst. Vi håper at Norges Bank vil sete ned styringsrenten. Et rentekutt på 0,25 prosentpoeng vil gi boretslaget en årlig innsparing på rundt 400.000 kroner.
Regnskap / Budsjett / Kostnadsøkninger
Regnskapet for 2024 viser et overskudd på 6 846 500. Regnskapet for 2025 er budsjettert med et overskudd på 5 356 332,-.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning
Styregodkjennelse
Kjøpet er betinget av styrets godkjenning i borettslaget. Godkjenning kan bare nektes på saklig grunnlag.
Forkjøpsrett
Forkjøpsretten parallelavklares. Konferer megler.
Forsikringsselskap og polisenummer felles forsikring
Tryg Forsikring
6610222
Vedtekter / husordensregler
Vedlagt salgsoppgaven.
Husdyrhold
Det er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse for de øvrige beboerne. Dyrehold tillates kun etter søknad til styret og undertegning av borettslagets dyreholdserklæring. Ved dyrehold gjelder blant annet følgende bestemmelser: 1. Dyret skal ikke oppholde seg i trappeoppganger eller innvendige fellesområder alene eller over lengre tid. Hunder skal føres i bånd innenfor borettslagets område. 2. Eier av dyret skal straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på eiendommen. 3. Dyr må holdes borte fra lekeplasser og sandkasser. 4. Eier av dyret er ansvarlig og erstatningspliktig for enhver skade som dyret måtte påføre person eller eiendom, f. eks. oppskraping av dører og karmer, skade på blomster, planter, eller grøntanlegg. 5. Kommer det inn skriftlige berettigede klage over at et dyrehold sjenerer naboer kan styret kreve dyret fjernet, hvis ikke en minnelig ordning med klageren kan oppnås. Dette kan være at dyret er til ulempe gjennom lukt, bråk o.l, eller at det gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel. I tvilstilfeller avgjør styret, etter forhandling med partene, hvorvidt en klage er berettiget. 6. Maks to dyr per andel.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og under visse vilkår kan boligen leies ut i inntil 3 år, jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som selv bor i boligen, har imidlertid rett til å leie ut deler av boligen til andre uten styregodkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Korttidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn per år uten samtykke fra styret.
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger attestert arkivkort som viser at det ble gitt ferdigattest for eiendommen 10.06.1960. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene basert på dokumentasjon mottatt fra kontrollansvarlig når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. Det er viktig å merke seg at selv om ferdigattest foreligger, gir det ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk, eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for balkonger datert 1993.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpssystem. Stikkledningene fra eiendommen og ut til det kommunale nettet er private, og vedlikeholdsansvaret for disse påhviler sameiet. Adkomst til eiendommen skjer via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig iht. bestemmelsene i S-2864, vedtatt 14.05.1986. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Plan/byggesaker i nærområdet: Plansaker: Hjørnetomta Grenseveien/Økernveien - Avklaringsfase 2 - Utbygging av boliger, næring og hotell Saksnummer: 201609079 - Reguleringssak Mottatt sak: 15.06.2016 Beskrivelse: NG COMMERCE AS foreslår å omregulere Hjørnetomta i krysset Økernveien/ Grenseveien til bolig/kontor/forretning/bevertning/ annen offentlig eller privat tjenesteyting (bydelsarealer, helse, velvære)/hotell/overnatting, felles kjørevei, torg, gang-/sykkelvei, sykkelanlegg, bane, annen banegrunn grøntareal og annen veggrunn grøntareal. Hensikten med planen er å etablere boliger, utadrettet virksomhet og hotell rundt et nytt offentlig torg ved Hasle T-bane. Maksimal høyde på bebyggelsen er 48,5 meter, tilsvarende 14 etasjer. Økernveien 97 - Avklaringsfase 2 - Omregulering til boligformål Saksnummer: 201801786 - Reguleringssak Mottatt sak: 05.02.2018 Beskrivelse: Økernveien Eiendom AS ved Stor-Oslo Eiendom AS foreslår å omregulere Økernveien 97-99, Hasle Stasjon fra kontor/forretning (Bilforretning) til boliger med næringslokaler i de nederste etasjene mot Økernveien og T-baneperrongen, nye gater og torg. Det foreslås 21 000 m2 over terreng hvorav 17 100 m2til boliger. Det tilsvarer ca. 215 boliger og høyder på 3 -12 etasjer, tilsvarende ca. 15 - 44 meter. Forslaget innebærer en ny gang- og sykkelbro fra Haslevangen og over T-banesporet og et torg. Økernveien 115 - Avklaringsfase 1 - Oppføring av boliger Saksnummer: 201615880 - Reguleringssak Mottatt sak: 24.10.2016 Beskrivelse: Økernveien 115 Utvikling ønsker å omregulere tomta fra industri (bilforretning) til bolig med noe næring, barnehage og park . Det legges opp til at Isberg bygget delvis bevares og integreres i prosjektet. Økernveien med sidegater - Bestilling av oppstartsmøte - Gateopprustning - Grønn mobilitet Saksnummer: 202453643 - Reguleringssak Mottatt sak: 13.03.2024 Beskrivelse: Hensikten med reguleringsplanen er å lande en fremtidig løsning for Økernveien, og i nødvendig utstrekning sidegater og sidearealer, som sikrer økte kvaliteter for gående og syklende, kollektivtrafikk, grønt og bymiljø. Eventuelle negative konsekvenser for influensområdet skal avbøtes så langt det lar seg gjøre. Gladengveien 18 - Bestilling av oppstartsmøte - Åpning av vestre bekkedrag - Ensjø Planen vil komplettere åpningen av Hovinbekken i området jfr. VPOR for Ensjø og koble seg på bekket raseen i nord ved Tiedemannsparken og etterhvert også bekketrasè nedenfor planområdet i syd som ikke er bygget ennå. Grenseveien 65 - Dialogfase før offentlig ettersyn - Oppføring av ny ungdomsskole på Ensjø Saksnummer: 202214130 - Reguleringssak Mottatt sak: 27.09.2022 Beskrivelse: Eksisterende bilhall rehabiliteres og benyttes til skoleformål. Nybygg etableres langs Grenseveien i 4-5 etasjer (tilsvarende 5-7 boligetasjer), ny bygningskropp skjermer uteareal i syd mot støy fra Grenseveien. Byggesaker: St. Jørgens vei - Riving av garasjeanlegg - Hovin borettslag Saksnummer: 200706478 - Byggesak Mottatt sak: 21.08.2007 Status: Tillatelse gitt St. Jørgens vei 31 - Bruksendring av areal i kjeller til bolig og fasadeendring Saksnummer: 202450557 - Byggesak Mottatt sak: 11.01.2024 Status: Mottatt søknad om igangsettingstillatelse St. Jørgens vei 61 B - Montering av slukke- og vanntåkeanlegg Saksnummer: 201917294 - Byggesak Mottatt sak: 22.10.2019 Status: Tillatelse gitt For mer informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsensjon
Kjøp av eiendommen krever ikke konsesjon. Dersom eiendommen er større enn 2 mål, må kjøper undertegne nødvendige dokumenter for å søke om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/122/148: 07.04.1954 - Dokumentnr: 4724 - Best om garasje/parkering Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 26.10.1954 - Dokumentnr: 13788 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 04.05.1983 - Dokumentnr: 12323 - Rettighet Rettighetshaver: Bryhn Olaf AS Løpenr: 1164299 LEIEAVTALE LEIE-TID: 10 ÅR INNSKUDD / ENGANGSBELØP: NOK 27,000 ÅRLIG AVGIFT NOK 30,384 BESTEMMELSER OM FORLENGELSE 185,55 M2. ---------- Transport av rettighet Fra: Heggelund Roald Løpenr: 1164262 Til: Bryhn Olaf AS Løpenr: 1164299 ANFØRT PRIORITET: ETTER LÅNEOPPTAK I HOVIND BORETTSLAG V/OBOS. ---------- Prioritetsbestemmelse Veket for: Obligasjon 1987/83550-1/105 18.06.1953 - Dokumentnr: 8036 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:122 Bnr:1 18.08.1955 - Dokumentnr: 10480 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:122 Bnr:182
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Dette betyr at borettslaget har prioritet over tinglyste lån når det gjelder betaling av felleskostnader, og kan kreve inn pengene før andre kreditorer, selv om de har lån registrert på andelen.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad kr. 14 000 000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå denne før bud inngis.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring fra Söderberg & Partners. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Les mer om Boligkjøperforsikring i vedlagte materiell eller på https://www.soderbergpartners.no/eiendom/boligkjoper/
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men de må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller dersom borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget, på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Emera i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakten kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Sentrale lover
Regelverk og generelle opplysninger Boligen selges med det inventar og utstyr som i henhold til gjeldende lover, forskrifter eller offentlige pålegg skal følge med eiendommen, jf. avhendingsloven § 3-4. Fastmonterte eller spesialtilpassede installasjoner og innredning som anses som varig tilknyttet boligen, følger normalt med i handelen, med mindre det foreligger en særskilt avtale mellom partene om noe annet, jf. avhendingsloven § 3-5. En standard tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) følger salgsoppgaven, og gjelder som utgangspunkt for hva som inkluderes i salget – med mindre avvik er tydelig avtalt mellom kjøper og selger. Om informasjonsgrunnlaget Opplysninger om boligens størrelse og utforming, både innvendig og utvendig, bygger på informasjon hentet fra vedlagte tilstands- og boligsalgsrapport. Innholdet i salgsoppgaven er basert på selgers informasjon, fagkyndig vurdering, samt opplysninger fra offentlige registre som kommunen og Kartverket. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses for å være kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, slike forhold kan ikke senere gjøres gjeldende so men mangel ved boligen. Dette gjelder uavhengig av om dokumentene er lest. Det kan være forskjell mellom boligens faktiske bruk av rom og det som er godkjent av myndighetene. Alle interessenter anbefales derfor å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagperson, før bud gis. Dersom kjøper velger å kjøpe uten å ha sett eiendommen, kan det ikke etter overtakelse reklameres på forhold som burde ha vært oppdaget ved en ordinær gjennomgang. Dersom det oppstår behov for ytterligere avklaringer, oppfordres interessenter til å kontakte eiendomsmegler eller egne rådgivere før de gir bud. Slitasje og bruk Det må også forventes at eiendommer som har vært i bruk, vil kunne ha tegn til slitasje og eventuelle skader. Slik normal bruksslitasje og behov for vedlikehold må kjøper påregne, og dette vil normalt ikke gi grunnlag for reklamasjon eller prisavslag. Avtalerettslig Partenes rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, og all tilgjengelig dokumentasjon som forelå for kjøper før handelen ble inngått. I tillegg gjelder avhendingsloven. Det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke, og dette er nærmere forklart nedenfor. Budgivning og selgers vurdering På grunn av ulike ansvarsforhold kan selger velge å prioritere bud fra ikke-forbrukere, selv om budet er lavere enn et forbrukerbud. Når kjøper ikke er forbruker, kan selges ansvar begrenses ettersom boligen selges «som den er», noe som kan være av verdi for selger. Det understrekes at selger står fritt til å velge hvilket bud som aksepteres, og er ikke forpliktet til å velge det høyeste. Alle budgivere må ved inngivelse av bud opplyse om de opptrer som forbruker eller som næringsdrivende/person som handler hovedsakelig som ledd i næringsvirksomhet. Det vil opplyses hvis konkurrerende bud kommer fra en ikke-forbruker. Forbrukerkjøp – definisjon og vilkår: Et forbrukerkjøp foreligger når en fysisk person kjøper eiendom uten at formålet hovedsakelig er knyttet til næringsvirksomhet. En eiendom anses å ha en mangel dersom den ikke oppfyller kravene som følger av avtalen, eller ved brudd på bestemmelser i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Det samme gjelder hvis eiendommen ikke samsvarer med det som med rimelighet kunne forventes ut fra blant annet alder, type og synlig tilstand – eller hvis det er tilbakeholdt, eller gitt feilaktige opplysninger, og dette har påvirket avtalen. Dersom det er avvik mellom oppgitt og faktisk innvendig areal på minst 2 % og samtidig minst 1 kvadratmeter, kan dette utløse rett til kompensasjon etter § 3-3 i avhendingsloven. Ved beregning av krav om prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke kostnader med inntil kr 10 000 (som en egenandel). Ikke-forbruker – definisjon og vilkår: Dersom kjøper er en juridisk enhet, eller en fysisk person som handler i næringssammenheng, regnes kjøpet ikke som et forbrukerkjøp. Ved slike kjøp selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er begrenset til det som følger direkte av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-9. I disse tilfellene fravikes § 3-3 andre ledd, og eventuelle arealavvik vurderes etter § 3-8. Kjøperens plikt til å foreta grundige undersøkelser gjelder også fullt ut for kjøpere som ikke omfattes av forbrukerdefinisjonen.
Betalingsbetingelser
Hele oppgjøret må betales samlet fra en norsk bankkonto. Overføringer fra utlandet aksepteres kun unntaksvis, og kun dersom dette er forhåndsavtalt med megler i forbindelse med aksept av budet.
Viktig informasjon om budgivning
Bud kan legges inn på nettannonsen på "gi bud" knappen eller via hjemmesiden. Ved elektronisk budgivning kan bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID. Eiendomsmegler kan også kontaktes for tilsendelse av budkjema, og budskjema finnes også i salgsoppgaven. Alle bud skal inngi skriftlig til eiendomsmegler. Kravet til skriftlighet gjelder også ved forhøyelse av bud, motbud og selgers aksept eller avslag. Før et bud kan formidles til selger må megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver bruker e-signatur som f eks. bankID. Etter det første budet er inngitt, kan budgiver inngi bud pr e-post eller pr SMS til megler. Hvis budgiver skal by på eiendommen i henhold til en kjøpsfullmakt må megler kontaktes og fullmakten oversendes før budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Bud som har forbehold om konfidensialitet ("hemmelige bud") vil ikke bli formidlet til selger. Alle interessenter oppfordres til å inngi bud via eiendomsmegler. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en akseptfrist som er lang nok til at budet og eventuelle forbehold kan videreformidles til alle involverte parter slik at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budet. Eiendomsmegler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt, og vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Hvis budgiver ønsker å være anonym, kan bud fremmes via en fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på lånefinansiering
Boliglån hos SpareBank 1 SMN Som kunde i Emera kan du søke om boliglån hos vår samarbeidspartner SpareBank 1 SMN. Rådgiverne i SpareBank 1 SMN står klar for å hjelpe deg og tilbyr konkurransedyktige priser. Det er enkelt og uforpliktende å søke om lånSamme rente på mellomfinansieringen som det ordinære boliglånet, noe som gir økonomisk trygghet ved boligbytte God oversikt over hele økonomien din i Norges beste mobilbank Vær klar til budrunden. Søk lån på smn.no Ønsker du å snakke med en rådgiver? Da kan du avtale møte på et tidspunkt som passer deg, rett i rådgiverens kalender. Avtal møte med rådgiver på smn.no/kundemøte Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking, og er blant annet forpliktet til å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at avtalen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, er dette et mislighold fra kjøpers side. Et vesentlig mislighold kan gi selger rett til å heve avtalen og til å gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom selger ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget, må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Emera eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Se www.emera.no for vår personvernerklæring.
Oppdragsnummer
02250086
Status salgsoppgave
Salgsoppgave sist endret: 12. august 2025
Megler
Megler
Emir Resulbegovic
Meglerforetaket
Emera No2 AS Org.nr: 934963407
Samarbeidspartnere og tilknyttede foretak
Emera Norge AS og eiendomsmeglingsforetakene som er tilknyttet Emera har samarbeid med forskjellige foretak som tilbyr forbrukerne produkter eller tjenester i forbindelse med et salgsoppdrag. Våre samarbeidspartene er:
Søderberg & Partners AS - formidler av boligselger- og boligkjøperforsikring Overo AS - leverandør av digitale oppgjørsskjemaer og overtakelsesprotokoller som også inneholder tilbud til forbruker om tilpassede strøm-, internett- og alarmtjenester SpareBank 1 SMN - tilbyder av lånefinansiering.
Hvilke produkter/tjenester kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget, kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger.