
Kjerulfs gate 35D
68 m2
|
4 100 000 kr
|
2 soverom
|
Eierseksjon
|
Attraktiv 3-roms selveier i Lillestrøm sentrum | P-plass | Balkong | gangavstand til "alle"fasiliteter | 2 boder
Pris og areal
Prisantydning
4 100 000 ,-
Omkostninger
129 221 ,-
totalpris
4 596 958 ,-
felleskostnader
5 788 ,- per mnd
fellesgjeld
167 737 ,-
bruksareal
76 m2
internt bruksareal
68 m2
eksternt bruksareal
8 m2
Kort fortalt
Emera Romerike v/Torje Slettli har gleden av å presentere en attraktiv 3-roms selveierleilighet i Lillestrøm sentrum. Her er du både tilbaketrukket selve bykjernen, men gangavstand til alle fasiliteter som hverdagen krever. Boligen ligger i 3. etasje og byr på en praktisk planløsning med stor stue, kjøkken, soverom, bad og balkong som kan brukes store deler av året. Det medfølger 2 store boder i kjeller og p-plass. Utvalgte kvaliteter: Selveierleilighet - ingen forkjøpsrett Romslig stue med store vindusflater Varmtvann inkl. i felleskostnader P-plass rett utenfor inngang Kabel-TV/Internett inkludert Topp- og endeleilighet God planløsning Stor balkong 2 soverom Velkommen til en hyggelig visning.
Nøkkelinfo
Boligtype
Eierseksjon
Eierform
Selveier
Antall soverom
2
antall bad
1
etasje
3
byggeår
1962
energimerking
G - Grønn
tomteareal
7488.9 m2 (eiet)
Objektbeskrivelse
Tomten
Tomtestørrelse: 7488.9 m2 (eiet)
Byggeår
1962
Etasje
3
Arealer
BRA-i: 68m2
BRA-e: 8m2
Totalt BRA: 76m2
TBA: 8m2
Arealbeskrivelse
3.etasje
1. etasje
BRA-I: 68 m² : Kjøkken, bad, entré, soverom, spisestue/soverom, stue, garderobe
Underetasje
BRA-E: 8 m² : 2 boder i kjeller.
1. etasje
8 m² : Balkong
Antall soverom
2
Antall rom
3
Parkering
P-plass rett utenfor inngang. For øvrig parkering etter gjeldende regler for området.
Sammendrag av selgers egenerklæring
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan derfor være skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.
Bygningssakkyndig
Jo Henrik Stigen
Byggemåte
I forbindelse med salget er det blitt utført en tilstandsrapport av en bygningssakkyndig, som gir en teknisk gjennomgang av boligen og påpeker eventuelle avvik. Rapporten, sammen med selgers egenerklæring, er vedlagt salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter grundig gjennomgår disse dokumentene før bud legges inn. All informasjon i tilstandsrapporten anses som kjent for kjøper, og det vil ikke være mulig å reklamere på forhold som er nevnt i rapporten. Spesielt forhold som er vurdert med TG2 og TG3 bør vurderes nøye, da de indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, noe som kan innebære behov for utbedringer. Bygningsdeler som er merket med TGIU er ikke blitt vurdert av takstmannen. Beskrivelsen av boligen nedenfor er hentet direkte fra tilstandsrapporten: Tilstands- og bygningsmessige forhold Det er utført tilstandsrapport av sertifisert takstingeniør Jo Henrik Stigen den 05.11.2025. Rapporten beskriver kun avvik og angir ikke positive forhold. Tilstandsrapporten vurderer leiligheten etter normal forventet tilstand basert på alder og byggemetode, og bygningens deler er ikke åpnet. Det gjøres særskilt oppmerksom på at rapporten kun omfatter innvendige forhold i leiligheten, og ikke vurderer fellesdeler som yttertak, fasader, grunnmur, felles VVS- og el-anlegg eller andre bygningsmessige forhold i sameiet. Eventuelle skjulte eller ikke-synlige feil kan forekomme. Kjøper oppfordres til selv å sette seg grundig inn i rapporten samt undersøke eiendommen iht. avhendingsloven. Oppsummering av tilstandsgrad (TG) Fordeling iht. tilstandsrapport: TG3 – Store eller alvorlige avvik TG2 – Avvik som krever tiltak eller nær oppfølging TG1 – Mindre avvik / normal slitasje TGIU – Ikke undersøkt/ikke tilgjengelig TG3 – Store eller alvorlige avvik Våtrom – Bad (3. etasje) Badet er av eldre dato og står foran full rehabilitering for å kunne tåle normal bruk etter dagens forskriftskrav. Membran/tettesjikt kan ikke dokumenteres. Det antas at membran er fra før 1997, og våtrommet vurderes som risikokonstruksjon. Støpejernssluk vurderes som ikke tett løsning og bør skiftes. Det må ikke dusjes direkte på overflater; dusjkabinett må benyttes. Det foreligger forhøyet risiko for lekkasje- og fuktskader, og våtrommet bør totalrenoveres. Kostnadsestimat: kr 200 000–500 000. Hulltaking var ikke fysisk mulig pga. konstruksjonens oppbygning. Membran og tettesjikt kan dermed ikke kontrolleres. Økt risiko for skjulte fuktskader. TG2 – Avvik som kan kreve tiltak Utvendig – Vinduer Vinduer fra 1982/2015. Eldre glass har nedsatt isolasjonsevne og økt risiko for punktering. Utskifting bør vurderes. Utvendig – Dører Terrassedør fra 1982 med redusert isolasjon og generell slitasje. Utskiftning kan bli nødvendig over tid. Innvendige overflater Eldre overflater med normal slitasje. Sprekk i parkett ved kjøkken. Oppussing må påregnes. Etasjeskille/gulv Målt høydeavvik 15–30 mm i flere rom. Vanlig for bygningens alder; tiltak kun ved større rehabilitering. Innvendige dører Synlig slitasje/brukstegn. Oppgraderinger kan vurderes. Kjøkken – Avtrekk Kun kullfilter. Ikke mekanisk avtrekk fra kokesone. Avklares med styret om etablering er tillatt. Vannledninger Mye av anlegget skjult. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert. Utskiftning anbefales særlig ved rehabilitering av våtrom. Avløp Skjulte avløpsrør av eldre type. Halvparten av forventet brukstid passert. Utskiftning anbefales ved våtromsrehabilitering. Elektrisk anlegg Visuelt besiktiget. Manglende dokumentasjon. Utvidet elkontroll anbefales. TG1 – Mindre eller moderate avvik Det er registrert normale bruksmerker på innvendige overflater, dører og innredning. Dette er i tråd med boligens alder og bruk. Forhold ikke vurdert i rapporten Takstmannen har ikke vurdert: Fellesdeler som yttertak, fasader, drenering, grunnmur, felles VVS, felles elektriske anlegg Estetikk, planløsning eller funksjonstesting av tekniske installasjoner Lovlighet utover enkelte åpenbare HMS-forhold Pipe/ildsted Branncelledeling og rømningsveier utover observasjoner i leilighet Kjøper anbefales å undersøke disse forholdene. Befaring er utført i møblert bolig – skjulte avvik kan forekomme. Det er kun utført visuell kontroll og enkle fuktmålinger. Ingen konstruksjoner er åpnet. All informasjon gitt av eier er lagt til grunn uten videre kontroll. Ingen tegn til skadedyr er registrert etter opplysning fra eier. Andre viktige opplysninger Felles varmtvann. Naturlig ventilasjon. To kjellerboder medfølger – areal er ca. og ikke dokumentert. Biloppstillingsplass følger etter opplysning fra eier. Kjøper oppfordres til å: Sette seg inn i hele tilstandsrapporten Gjennomføre egen teknisk vurdering Særlig vurdere bad, røranlegg, avtrekk og elektrisk anlegg Innhente faglige vurderinger ved planlagt oppussing
Omkostninger
4 100 000,00 (Prisantydning) 167 737,00 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 267 737,00 (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger 13 500,00 (Boligkjøperforsikring* (valgfritt)) 106 670,00 (Dokumentavgift) 7 961,00 (Forhåndsvarsling forkjøpsrett) 545,00 (Tinglysingsgebyr hjemmel) 545,00 (Tinglysningsgebyr pantedokument) -------------------------------------------------------- 115 721,00 (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperforsikring)) 129 221,00 (Omkostninger totalt (med Boligkjøperforsikring)) -------------------------------------------------------- 4 383 458,00 (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperforsikring)) 4 396 958,00 (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring)) --------------------------------------------------------
Felleskostnader
5 788,- per mnd
De månedlige felleskostnadene utgjør kr 5 788,- (per 2025). Beløpet dekker: Fjernvarme og varmtvann Kommunale avgifter (vann, avløp, renovasjon) Kabel-TV og bredbånd Felles forsikring av bygget Trappevask og drift av fellesarealer Vedlikehold og forretningsførsel via OBOS Det er ingen forkjøpsrett eller krav om styregodkjenning ved eierskifte. Felleskostnadene kan justeres ved endringer i rente- og driftsnivå.
Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Lillestrøm kommune. For boliger fastsettes den årlig av kommunen basert på fastsatt skattegrunnlag og takst. Eiendomsskatten for seksjonen inngår normalt i de samlede felleskostnadene som faktureres via sameiet. Størrelsen på skatten vil variere etter kommunens takst og eventuell bunnfradragsordning. Interessenter anbefales å kontakte Lillestrøm kommune for oppdatert informasjon om gjeldende satser og beregningsgrunnlag.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter inngår i felleskostnadene og faktureres samlet via sameiet. Sameiets totale kommunale utgifter for 2024 utgjorde kr 1 436 028,49, som dekker vann, avløp og renovasjon. Den enkelte seksjon betaler sin andel gjennom de månedlige felleskostnadene, slik at ingen separate kommunale regninger tilkommer eier.
Fellesgjeld
167 737,-
Sameiet har to løpende lån i OBOS-banken: Lån 1 Restgjeld: kr 2 671 711,- Rente: 6,45 % (flytende) Innfrielsesdato: 31.12.2032 Avdragsfrihet: Ingen Lånet benyttes til løpende vedlikehold og tidligere større tiltak. Lån 2 Restgjeld: kr 13 882 318,- Rente: 6,35 % (flytende) Innfrielsesdato: 30.09.2041 Avdragsfrihet: Ingen Lånet dekker større rehabiliterings- og energitiltak i sameiet. Begge lån betjenes via felleskostnadene. Renteendringer fra långiver kan påvirke fremtidig felleskostnadsnivå. Andel fellesgjeld for denne seksjonen utgjør per i dag kr 167 737,-.
Sikringsordning fellesgjeld
Sameiet er ikke tilknyttet noen sikringsordning for dekning av felleskostnader ved eventuell manglende betaling fra enkeltseksjoner. Dette innebærer at sameiet og de øvrige eierne i fellesskap står ansvarlig for å dekke eventuelle tap dersom en seksjonseier ikke betaler sin andel av felleskostnadene. Sameiets økonomi vurderes likevel som stabil, og det foreligger ingen kjente betalingsmislighold eller særskilte risikoforhold.
Formuesverdi
Formuesverdi primær: 965 528 pr. 2023
Formuesverdi sekundær: 3 862 111 pr. 2023
For selveierleiligheter fastsettes ligningsverdien av Skatteetaten, og den beregnes automatisk basert på: boligens areal (P-rom), beliggenhet, og statistiske kvadratmeterpriser (SIF-er). Per 2025 gjelder: Primærbolig: ca. 25 % av beregnet markedsverdi Sekundærbolig: ca. 95 % av beregnet markedsverdi
Beliggenhet
Kjerulfs gate 35D har en svært attraktiv og sentral beliggenhet i Lillestrøm – et moderne og pulserende bysentrum som kombinerer urbane kvaliteter med hyggelige boområder og gode grøntområder. Her bor du i et etablert kvartal, godt skjermet fra trafikk, samtidig som du har kort vei til alt du trenger i hverdagen. Boligen ligger bare noen minutters gange fra Lillestrøm stasjon, som gir meget gode pendlermuligheter til Oslo S (ca. 10 minutter), Oslo Lufthavn Gardermoen (ca. 12 minutter) og resten av regionen via hyppige avganger med både tog og buss. Dette gjør beliggenheten svært attraktiv for pendlere og deg som ønsker å bo sentralt med lav reisetid. Innenfor gangavstand finner du et bredt utvalg av butikker, kaféer, restauranter og servicetilbud. Lillestrøm Torv, byens sentrale kjøpesenter, byr på et variert utvalg innen mote, dagligvare, faghandel, helsetjenester og kollektive knutepunkt. Rundt bykjernen finner du flere populære spisesteder og hyggelige møteplasser, blant annet langs Storgata. For den aktive byr nærområdet på flotte og lett tilgjengelige trenings- og rekreasjonsmuligheter. Kun få minutters gange unna finner du Nitelva og de populære turstiene langs elven – perfekt for gåturer, løping, sykling eller en søndagstur i grønne omgivelser. I tillegg ligger Skedsmohallen, treningssentre og idrettsanlegg innen kort rekkevidde. Det er også kort vei til Lillestrøm kultursenter, med et rikt kultur- og konsertscenerom, samt Norges Varemesse/ NOVA Spektrum, som jevnlig arrangerer messer, konserter og arrangementer av nasjonal interesse. Lillestrøm har et svært aktivt kulturliv og et bredt tilbud for både barn og voksne gjennom hele året. Dagligvarebutikker som Rema 1000, Coop, Meny m.fl. ligger i nærheten, og det samme gjør apotek, bank, helsesenter og øvrige nødvendige tjenester. Det finnes også flere barnehager og skoler i nærområdet, noe som gjør området attraktivt også for familier. Til tross for den urbane nærheten har området et fredelig preg, med begrenset gjennomfartstrafikk, grønne hager og velholdt bebyggelse. Her får du et balansert bomiljø med kombinasjonen av byliv og ro – innen få minutters gange fra dørstokken. Kjerulfs gate 35D gir deg med andre ord en sjelden mulighet til å bo sentralt og komfortabelt, med det aller meste rett utenfor inngangsdøren – enten du ønsker shopping, kultur, trening, natur eller raske forbindelser til storby og flyplass.
Adkomst
Adkomst fra Kjerulfs gate. Godt skiltet. Det er enkel parkering på egen plass samt gjesteparkering etter anvisning. Det vil bli skiltet til visning.
Bebyggelse
Området rundt Kjerulfs gate 35D består hovedsakelig av velholdte boligblokker og etablert lav- og middels høy bebyggelse, i hovedsak oppført i ulike perioder fra 1960-tallet og fremover. Bebyggelsen preges av ryddige kvartaler, åpne tun og gode interne fellesområder, noe som gir området et trivelig og rolig preg. Bygårdene i sameiet har en solid, tradisjonell konstruksjon med tegl og betong som gir robuste og stabile bygg med gode lyd- og brannegenskaper. Flere av byggene i sameiet og nærområdet har i senere tid gjennomgått oppgraderinger. Dette har bidratt til økt trivsel, samt bedre estetikk og brukskvalitet for beboerne. Byggene har et tidstypisk arkitektonisk uttrykk fra perioden de ble oppført, med enkle og funksjonelle former. Nærområdet fremstår pent og godt opparbeidet, med gressarealer, beplantning og hyggelige uteområder mellom byggene. Bebyggelsen ligger i et rolig boligstrøk uten gjennomgangstrafikk, noe som gir området en skjermet karakter til tross for den sentrale plasseringen nær Lillestrøm sentrum.
Barnehage/Skole/Fritid
Området rundt Kjerulfs gate 35D tilbyr et godt og variert oppvekstmiljø med kort vei til både barnehager, skoler og fritidsaktiviteter. Det finnes flere barnehager i nærområdet, noe som gir gode muligheter for plass og en praktisk hverdag for småbarnsfamilier. Boligen sogner til nærskoler med solid fagmiljø, og både barneskole, ungdomsskole og videregående skole ligger innen gang- eller sykkelavstand. Lillestrøm videregående skole tilbyr et bredt spekter av studieretninger og regnes som et attraktivt valg for eldre elever. Fritidstilbudet er svært godt. Skedsmohallen og flere idrettsanlegg ligger i nærheten og gir tilgang til aktiviteter som fotball, håndball og friidrett. De flotte tur- og sykkelstiene langs Nitelva gir gode rekreasjonsmuligheter for hele familien, og Lillestrøm kultursenter tilbyr konserter, teater og kulturarrangementer gjennom året. Dette gjør området til et trygt, variert og attraktivt sted for familier og unge som ønsker god balanse mellom skole, fritid og et aktivt nærmiljø.
Offentlig kommunikasjon
Kjerulfs gate 35D har svært gode kollektivmuligheter. Lillestrøm stasjon ligger kun få minutters gange unna og tilbyr hyppige togavganger mot Oslo S (ca. 10 min), Oslo Lufthavn Gardermoen (ca. 12 min) og øvrige regioner. I tillegg finnes flere busslinjer i nærområdet som sikrer gode forbindelser lokalt og regionalt. Dette gjør boligen ideell for deg som pendler eller ønsker et bilfritt hverdagsliv.
Energiklasse
G - Grønn
Info strømforbruk
Selger har ikke bebodd boligen.
Oppvarming
Elektrisk oppvarming med enkelte panelovner.
Om sameiet
Lund Boligsameie Org.nr: 993834084
Boligen er en del av Lund Boligsameie (org.nr. 993 834 084), som forvaltes av OBOS. Sameiet består av flere boligblokker oppført på 1960-tallet, med til sammen over 150 seksjoner. Bebyggelsen er oppført i solide konstruksjoner av tegl og betong, og området har et etablert, grønt og rolig bomiljø med gode fellesarealer. Drift og vedlikehold Sameiet er veldrevet og har de senere årene gjennomført en rekke tiltak for å sikre godt vedlikehold og redusere driftskostnader. Blant annet: Installert bergvarmeanlegg for mer energieffektiv oppvarming Renset radiatorer i leilighetene Oppgradert felles vaskerier med moderne maskiner Utbedret tak med utskifting av takstein og takluker Oppgradert strømkapasitet i deler av bebyggelsen, med tilrettelegging for elbillading Styret følger en aktiv vedlikeholdsplan for å opprettholde god standard på bygningsmassen og fellesområdene. Økonomi Sameiets årsregnskap for 2024 viser stabile driftsinntekter og kontrollert kostnadsnivå. Det er bokført udekket tap (negativ egenkapital), som dekkes gjennom langsiktige lån i OBOS-banken. Per 2025 består låneporteføljen av to lån med restsaldoer på henholdsvis kr 2 671 711,- (rente 6,45 %) og kr 13 882 318,- (rente 6,35 %). Sameiet har en bærekraftig økonomisk drift med regulerte felleskostnader som dekker renter, avdrag og vedlikehold.
Regnskap / Budsjett / Kostnadsøkninger
Sameiets årsregnskap for 2024 viser et tilfredsstillende driftsresultat med god kontroll på kostnadene. Driftsinntektene beløp seg til kr 6 585 445,-, mens samlede driftskostnader utgjorde kr 6 635 310,-, noe som ga et mindre underskudd for året. Underskuddet skyldes i hovedsak økte energikostnader og generell prisvekst, men sameiet har en bærekraftig økonomi og løpende nedbetaling av lån. Sameiet har negativ egenkapital (udekket tap), men denne dekkes og håndteres gjennom eksisterende låneavtaler med OBOS-banken. Budsjettet for 2025 er basert på videreføring av dagens drift, med fokus på kostnadskontroll og forebyggende vedlikehold. Styret opplyser at det ikke foreligger vedtatte større prosjekter eller ekstraordinære investeringer som vil påvirke felleskostnadene vesentlig på kort sikt. Det er imidlertid vedtatt en mindre justering av felleskostnadene fra 01.01.2026, for å ta høyde for prisstigning, økte renter og generelle driftskostnader. Sameiets styre og OBOS som forretningsfører vurderer økonomien som stabil og håndterbar.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Vedtekter / husordensregler
Vedtekter og husordensregler For Lund Boligsameie gjelder vedtekter vedtatt av sameiet, sist endret på årsmøtet i 2025. Endringen omfatter blant annet meldeplikt ved utleie og overdragelse av seksjon, slik at styret alltid skal informeres om nye leieforhold. For øvrig følger sameiet standard OBOS-vedtekter som regulerer sameiets drift, vedlikeholdsansvar, felleskostnader og bruken av fellesarealer. Husordensreglene ble revidert i 2022 og gjelder for alle beboere. Reglene skal bidra til et godt bomiljø og en trygg hverdag for alle seksjonseiere. Noen sentrale punkter er: Nattero fra kl. 23.00 til 08.00 Støyende arbeid er tillatt kun på hverdager til kl. 19.00 og lørdager mellom kl. 10.00 – 16.00 Balkong: Tørking av tøy synlig fra gate er ikke tillatt. Gass- og elektrisk grill er tillatt, kullgrill forbudt Dyrehold: Tillates etter søknad til sameiet Parkering: Kun på oppmerkede plasser – én plass per seksjon Fellesarealer: Ikke lagring i trapperom, boder eller fellesarealer. Oppbevaring av el-sykler, batterier eller el-sparkesykler i fellesrom er ikke tillatt Vaskeri: Benyttes etter reservasjonssystem og innenfor fastsatte tider Kopi av vedtekter og husordensregler kan oversendes og bør leses av interessenter før budgivning.
Husdyrhold
Dyrehold er tillatt etter søknad og godkjenning fra styret eller beboerne i oppgangen. Sameiet praktiserer en romslig, men ordnet dyreholdspolitikk, der hensynet til naboer og fellesarealer vektlegges. Husdyr må ikke være til sjenanse, og eier plikter å påse at dyr ikke påfører eiendom, personer eller fellesarealer skade eller ulempe. Lufting og rengjøring skal skje på en måte som opprettholder trivsel for alle beboere.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i samsvar med gjeldende lovverk, og vedtektene setter ingen begrensninger på eierens utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i inntil 90 døgn per år, jf. eierseksjonsloven § 24. Denne grensen kan endres i vedtektene, men den må være satt mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i en sammenhengende periode på opptil 30 døgn.
Ferdigattest / brukstillatelse
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse Bygårdene i Lund Boligsameie ble oppført på 1960-tallet. Det foreligger ikke ferdigattest for selve bygningene, da dette ofte ikke ble utstedt for eldre boligblokker fra perioden. Boligene anses likevel lovlig oppført og tatt i bruk, og er registrert som godkjente boliger i kommunens eiendomsregister. For senere tiltak foreligger følgende dokumentasjon: Ferdigattest for montering av nye balkonger, datert 15.10.1997 Tillatelse til innglassing av balkonger, datert 2016 Ferdigattest for montering av trappeheis, datert 18.03.2019 (tiltak i fellesareal – ikke heis i bygget) Tiltakene er lovlig gjennomført og avsluttet med nødvendige godkjenninger.
Vei, vann og avløp
Eiendommen har adkomst via offentlig vei, og er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett gjennom sameiets fellesanlegg. Drift og vedlikehold av interne stikkledninger og rør fram til kommunalt nett ivaretas av sameiet. Kostnader til vann og avløp inngår i de månedlige felleskostnadene.
Regulerings- og arealplaner
Boligen ligger innenfor arealplanen til Lillestrøm kommune, hvor gjeldende kommuneplanens arealdel ble vedtatt den 14. juni 2023 med endringer i januar og april 2025. Kommunen har også igangsatt et planprogram for området «Lillestrøm by Vest» – som dekker kvartalet mellom Brogata, Jonas Lies gate, Nittedalsgata og Nitelva — med mål om fortetting, boligbygging og offentlig uteromsutforming. Dette gir signal om at området er prioritert for utvikling og fornyelse. Ingen konkret detaljregulering som direkte rammer eiendommen er offentliggjort per i dag som medfører ulempe for beboerne i eksisterende bygg – men interessenter bør være oppmerksomme på at det kan komme tiltak eller reguleringsendringer i nærområdet som påvirker trafikksituasjon, utnyttelsesgrad og uteromsstandard.
Tinglyste heftelser og rettigheter
10.03.1959 – Dokumentnr. 100675 – Registrering av grunn Eiendommen ble opprettet som egen matrikkelenhet ved fradeling fra gnr. 81, bnr. 20. Dette er en rent historisk registrering uten praktisk betydning for dagens eier. 31.01.1986 – Dokumentnr. 100873 – Seksjonering Eiendommen ble seksjonert i henhold til eierseksjonsloven, og denne leiligheten ble opprettet som seksjon nr. 68, med formål bolig og sameiebrøk 74/3960. Dokumentet fastsetter seksjonens eksklusive bruksrett og andel av fellesarealene. 01.01.2020 – Dokumentnr. 1359329 – Omnummerering ved kommuneendring Formell oppdatering i grunnboken etter sammenslåingen av Skedsmo kommune til Lillestrøm kommune. Ingen betydning for eiendommens rettigheter eller plikter. 01.01.2024 – Dokumentnr. 191808 – Omnummerering ved kommuneendring Ny teknisk oppdatering av matrikkelnummer som følge av nasjonal revisjon av kommunenummer. Ingen praktisk betydning for eiendommens bruk eller eierskap.
Legalpant
Sameiet har legalpant i hver seksjon for inntil to ganger folketrygdens grunnbeløp (2G), jf. eierseksjonsloven § 31. Pantet sikrer sameiet mot manglende betaling av felleskostnader eller andre økonomiske forpliktelser fra seksjonseierne. Legalpantet står i tillegg til øvrige heftelser i grunnboken og har prioritet foran eventuelle frivillige pant som tinglyses senere. Dette er en standard sikkerhetsordning i alle eierseksjonssameier.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad kr. 20 000 000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå denne før bud inngis.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring fra Söderberg & Partners. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Les mer om Boligkjøperforsikring i vedlagte materiell eller på https://www.soderbergpartners.no/eiendom/boligkjoper/
Diverse
Leiligheten er en del av Lund Boligsameie, som forvaltes av OBOS. Sameiet er veldrevet og har de siste årene gjennomført flere vedlikeholdstiltak, blant annet oppgradering av varme- og energisystemer, tak og felles vaskeri. Det er ingen forkjøpsrett eller krav om styregodkjenning av ny eier. Leiligheten selges fri for leieforhold og overtas etter avtale.
Sentrale lover
Regelverk og generelle opplysninger Boligen selges med det inventar og utstyr som i henhold til gjeldende lover, forskrifter eller offentlige pålegg skal følge med eiendommen, jf. avhendingsloven § 3-4. Fastmonterte eller spesialtilpassede installasjoner og innredning som anses som varig tilknyttet boligen, følger normalt med i handelen, med mindre det foreligger en særskilt avtale mellom partene om noe annet, jf. avhendingsloven § 3-5. En standard tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) følger salgsoppgaven, og gjelder som utgangspunkt for hva som inkluderes i salget – med mindre avvik er tydelig avtalt mellom kjøper og selger. Om informasjonsgrunnlaget Opplysninger om boligens størrelse og utforming, både innvendig og utvendig, bygger på informasjon hentet fra vedlagte tilstands- og boligsalgsrapport. Innholdet i salgsoppgaven er basert på selgers informasjon, fagkyndig vurdering, samt opplysninger fra offentlige registre som kommunen og Kartverket. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses for å være kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, slike forhold kan ikke senere gjøres gjeldende som en mangel ved boligen. Dette gjelder uavhengig av om dokumentene er lest. Det kan være forskjell mellom boligens faktiske bruk av rom og det som er godkjent av myndighetene. Alle interessenter anbefales derfor å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagperson, før bud gis. Dersom kjøper velger å kjøpe uten å ha sett eiendommen, kan det ikke etter overtakelse reklameres på forhold som burde ha vært oppdaget ved en ordinær gjennomgang. Dersom det oppstår behov for ytterligere avklaringer, oppfordres interessenter til å kontakte eiendomsmegler eller egne rådgivere før de gir bud. Slitasje og bruk Det må også forventes at eiendommer som har vært i bruk, vil kunne ha tegn til slitasje og eventuelle skader. Slik normal bruksslitasje og behov for vedlikehold må kjøper påregne, og dette vil normalt ikke gi grunnlag for reklamasjon eller prisavslag. Avtalerettslig Partenes rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, og all tilgjengelig dokumentasjon som forelå for kjøper før handelen ble inngått. I tillegg gjelder avhendingsloven. Det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke, og dette er nærmere forklart nedenfor. Budgivning og selgers vurdering På grunn av ulike ansvarsforhold kan selger velge å prioritere bud fra ikke-forbrukere, selv om budet er lavere enn et forbrukerbud. Når kjøper ikke er forbruker, kan selges ansvar begrenses ettersom boligen selges «som den er», noe som kan være av verdi for selger. Det understrekes at selger står fritt til å velge hvilket bud som aksepteres, og er ikke forpliktet til å velge det høyeste. Alle budgivere må ved inngivelse av bud opplyse om de opptrer som forbruker eller som næringsdrivende/person som handler hovedsakelig som ledd i næringsvirksomhet. Det vil opplyses hvis konkurrerende bud kommer fra en ikke-forbruker. Forbrukerkjøp – definisjon og vilkår: Et forbrukerkjøp foreligger når en fysisk person kjøper eiendom uten at formålet hovedsakelig er knyttet til næringsvirksomhet. En eiendom anses å ha en mangel dersom den ikke oppfyller kravene som følger av avtalen, eller ved brudd på bestemmelser i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Det samme gjelder hvis eiendommen ikke samsvarer med det som med rimelighet kunne forventes ut fra blant annet alder, type og synlig tilstand – eller hvis det er tilbakeholdt, eller gitt feilaktige opplysninger, og dette har påvirket avtalen. Dersom det er avvik mellom oppgitt og faktisk innvendig areal på minst 2 % og samtidig minst 1 kvadratmeter, kan dette utløse rett til kompensasjon etter § 3-3 i avhendingsloven. Ved beregning av krav om prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke kostnader med inntil kr 10 000 (som en egenandel). Ikke-forbruker – definisjon og vilkår: Dersom kjøper er en juridisk enhet, eller en fysisk person som handler i næringssammenheng, regnes kjøpet ikke som et forbrukerkjøp. Ved slike kjøp selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er begrenset til det som følger direkte av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-9. I disse tilfellene fravikes § 3-3 andre ledd, og eventuelle arealavvik vurderes etter § 3-8. Kjøperens plikt til å foreta grundige undersøkelser gjelder også fullt ut for kjøpere som ikke omfattes av forbrukerdefinisjonen.
Viktig informasjon om budgivning
Bud kan legges inn på nettannonsen på "gi bud" knappen eller via hjemmesiden. Ved elektronisk budgivning kan bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID. Eiendomsmegler kan også kontaktes for tilsendelse av budkjema, og budskjema finnes også i salgsoppgaven. Alle bud skal inngi skriftlig til eiendomsmegler. Kravet til skriftlighet gjelder også ved forhøyelse av bud, motbud og selgers aksept eller avslag. Før et bud kan formidles til selger må megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver bruker e-signatur som f eks. bankID. Etter det første budet er inngitt, kan budgiver inngi bud pr e-post eller pr SMS til megler. Hvis budgiver skal by på eiendommen i henhold til en kjøpsfullmakt må megler kontaktes og fullmakten oversendes før budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Bud som har forbehold om konfidensialitet ("hemmelige bud") vil ikke bli formidlet til selger. Alle interessenter oppfordres til å inngi bud via eiendomsmegler. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en akseptfrist som er lang nok til at budet og eventuelle forbehold kan videreformidles til alle involverte parter slik at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budet. Eiendomsmegler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt, og vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Hvis budgiver ønsker å være anonym, kan bud fremmes via en fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på lånefinansiering
Boliglån hos SpareBank 1 SMN Som kunde i Emera kan du søke om boliglån hos vår samarbeidspartner SpareBank 1 SMN. Rådgiverne i SpareBank 1 SMN står klar for å hjelpe deg og tilbyr konkurransedyktige priser. Det er enkelt og uforpliktende å søke om lånSamme rente på mellomfinansieringen som det ordinære boliglånet, noe som gir økonomisk trygghet ved boligbytte God oversikt over hele økonomien din i Norges beste mobilbank Vær klar til budrunden. Søk lån på smn.no Ønsker du å snakke med en rådgiver? Da kan du avtale møte på et tidspunkt som passer deg, rett i rådgiverens kalender. Avtal møte med rådgiver på smn.no/kundemøte Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Vederlag megler
Provisjon ved salg til prisantydning: kr 45 677,37 Tilrettelegging: kr 15.000 Visninger/overtagelser: kr 3000 pr. stk. Markedspakke: kr 23.900 Oppgjørshonorar inkl. factoring: kr 9900 Grunnpakke bolig Info: kr 9.900 Utlegg: Selger dekker utlegg i henhold til oppdragsavtalen. Disse er estimert til ca. kr 10 470,00, og omfatter vanligvis innhenting av informasjon fra kommunen, eventuell forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Total kostnad ved salg til prisantydning: kr 105 347,37 Dette inkluderer både vederlag og stipulerte utlegg. Ved avbrutt oppdrag: Dersom oppdraget sies opp eller utløper uten at salget gjennomføres, har megler krav på rimelig vederlag for medgått tid og for utført arbeid. Dette omfatter blant annet vederlag knyttet til tilrettelegging, markedsføring og eventuelle avholdte visninger, samt påløpte utlegg. Timepris ved slik beregning er kr 3500.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking, og er blant annet forpliktet til å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at avtalen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, er dette et mislighold fra kjøpers side. Et vesentlig mislighold kan gi selger rett til å heve avtalen og til å gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom selger ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget, må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Emera eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Se www.emera.no for vår personvernerklæring.
Oppdragsnummer
01250062
Status salgsoppgave
Salgsoppgave sist endret: 12. november 2025
Megler
Ansvarlig megler
Torje Slettli
Megler
Torje Slettli
Meglerforetaket
Emera No1 AS Org.nr: 934963385
Samarbeidspartnere og tilknyttede foretak
Emera Norge AS og eiendomsmeglingsforetakene som er tilknyttet Emera har samarbeid med forskjellige foretak som tilbyr forbrukerne produkter eller tjenester i forbindelse med et salgsoppdrag. Våre samarbeidspartene er:
Søderberg & Partners AS - formidler av boligselger- og boligkjøperforsikring Overo AS - leverandør av digitale oppgjørsskjemaer og overtakelsesprotokoller som også inneholder tilbud til forbruker om tilpassede strøm-, internett- og alarmtjenester SpareBank 1 SMN - tilbyder av lånefinansiering.
Hvilke produkter/tjenester kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget, kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger.
Energiattest
Tilstandsrapport
Salgsoppgave
Egenerklæring boligselgerforsikring
Boligkjøperforsikring
Når du kjøper bolig, er det viktig å sikre seg mot uforutsette utgifter. Söderberg & Partners og Emera Eiendomsmegling hjelper deg med å skape trygghet i boligkjøpet.
Fritt meglervalg
Valg av megler skal være frivillig. Megler kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, for eksempel tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. eiendomsmeglingsloven § 6-3 (3).